گزارش پتروشیمی جهان

گزارش پتروشیمی جهان
(یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶) ۱۰:۱۴

آخرین وضعیت پتروشیمی جهان در دو هفته گذشته به اختصار در این گزارش کوتاه بررسی شده است.

جهان

پیش بینی وضعیت جهانی پلی پروپیلن در سالهای 2025-2018  

براساس پیش بینی موسسهICIS  ، احتمال می رود به واسطه افزایش احداث واحدهای کراکر اتان و کاهش قیمت نفت خام ظرفیت های جدید پلی اتیلن طی سالهای 2025-2018 به بهره برداری برسند  این در حالی است که طی این مدت ظرفیت جدید پلی پروپیلن به حد کافی به بهره برداری نمی رسد و این مسئله می تواند موجب افزایش نرخهای بهره برداری از واحدهای پلی پروپیلن تا سطح 95 درصد گردد.

 

آمریکای شمالی

سایه بلند شیل گاز بر صنایع پتروشیمیایی

براساس پیش بینی ها از اواخر سال 2017 محصولات پلیمری صنایع پتروشیمی آمریکا ( با خوراک شیل گاز ) با قیمت ارزانتری راهی بازارهای مصرف چین شده و این تهدیدی بزرگ برای تولید کنندگان خاورمیانه به حساب می آید. براساس اطلاعات موسسه   Platts  مازاد ظرفیت پلی اتیلن آمریکا طی سالهای 2020-2017 در حدود 4 الی 8 میلیون تن خواهد بود.

 

رشد تاثیر شیل گاز بر صنایع پتروشیمیایی

صادرات گاز اتان آمریکا ( از منابع شیل گاز ) در نیمه نخست 2017 با رشدی 83 درصدی به 3 میلیون بشکه افزایش یافته و بخش اعظم آن به اروپا، کانادا، برزیل و هندوستان صادر شده است.

 

اروپا

رشد درآمد BASF از محصولات پتروشیمیایی  

درآمد گروه شیمیایی BASF از فروش محصولات اساسی پتروشیمیایی با رشدی 16 درصدی به 1/2 میلیارد دلار رسیده است.

 

خاورمیانه

افزایش همکاری های سابیک و آرامکوی سعودی در طرحهای شیمیایی

دو شرکت سابیک و آرامکوی سعودی در صدد احداث یک طرح تبدیل نفت خام به محصولات شیمیایی با سرمایه 20 میلیارد دلار در عربستان سعودی می باشند از سوی دیگر آرامکوی سعودی در صدد احداث یک واحد پالایشگاهی به ظرفیت روزانه 260 هزار بشکه نفت خام با همکاری شرکت چینی CNPC در ایالت یون نان می باشد.

 

احداث واحد پلی کربنات توسط سابیک در چین

شرکت سابیک در صدد احداث یک واحد مشارکتی پلی کربنات با شرکت سینوپک به صورت 50-50 در ایالت تیانجین تا سال 2020 می باشد.

 

بهره برداری از مجتمع پلاستیک عمان تا سال 2020

شرکت Orpic عمان درصدد بهره برداری از مجتمع پلاستیک LPIC با سرمایه 5/6 میلیارد دلار در اوایل سال 2020 می باشد. محصولات این مجتمع سالانه 840 هزار تن LDPE-HDPE ، 200 هزار تن پلی پروپیلن، 168 هزار تن بنزین و 46 هزار تن بنزن می باشد.

 

آسیا

احداث بزرگترین واحد کراکر اتان چین با خوراک وارداتی از آمریکا  

دولت چین در صدد جایگزینی نفتا با خوراک اتان وارداتی از آمریکا در واحدهای کراکر خود بوده و در این راستا احداث یک واحد کراکر اتان به ظرفیت 2/1 میلیون تن در سال را در ایالت جیانگ سو مدنظر قرار داده است. در حال حاضر از اتان آمریکا تنها در برخی واحدهای کراکر اروپا و هندوستان استفاده می شود.

 

راه اندازی واحد پلی اتیلن هندوستان 

شرکت هندی رلیانس درصدد بهره برداری از مجتمع جدید پلی اتیلن خود در منطقه جامناگار با ظرفیت سالانه 550 هزار تن
LLDPE و 400 هزار تن LDPE با استفاده از خوراک اتان می باشد.

 

مشارکت آرامکوی سعودی در مجتمع پتروپالایشگاهی RAPID مالزی 

طرح 27 میلیارد دلاری مجتمع پتروپالایشگاهی RAPID در جنوب مالزی در دست احداث بوده و شرکت آرامکوی سعودی در ماه فوریه 2017  حدود7  میلیارد دلار از سهام آن را خریداری نموده است. این شرکت در ماه اکتبر 2017 مجددا 900 میلیون دلار از سهام این طرح را خریداری نموده است.

تعداد بازدید : ۲,۱۲۹