یک هفته با پتروشیمی

یک هفته با پتروشیمی
(پنج شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶) ۱۲:۰۰

در هفته ای که گذشت، جدای از حکم قائم مقامی عالی ترین مقام وزارت نفت برای مرضیه شاهدایی، مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سیدرضا نوروززاده نیز به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران منصوب شد.

هفته مدیریتی پتروشیمی

در هفته ای که گذشت، جدای از حکم قائم مقامی عالی ترین مقام وزارت نفت برای مرضیه شاهدایی، مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سیدرضا نوروززاده نیز به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران منصوب شد. هرچند که این دو خبر در حوزه مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی خود تحولی در این مجموعه به شمار می رفت، اما این تغییر مدیریت منجر به کاهش سرعت توسعه نشد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرقدرت به مسیر رشد و توسعه خود ادامه داد.

در روز شنبه (6 آبان)، شرکت پتروشیمی زاگرس موفق به دریافت گواهی نامه های ISO و OHSAS برای انطباق پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) شد. این گواهی با حضور ممیزین شرکت DQS آلمان پس از یک بررسی 3 روزه برای این شرکت صادر شد.

غلامرضا شرفی عضو کمسیون انرژی و نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی از لزوم جانمایی مناسب طرح های جدید توسعه ای در این صنعت و پیش بینی خوراک پایدار برای این طرح ها سخن گفت و افزود: باید در مورد استفاده از گازهای همراه توجه لازم صورت گیرد تا این صنعت پیشران، به سمت تکمیل زنجیره ارزش پیش رود.

هفته گذشته همچون چند هفته اخیر برای صنایع پتروشیمی درخشان بود، در هفته ای که گذشت بورس شاهد رشد 13 درصدی حجم معاملات پلیمرها بود و حجم این معاملات به 60 هزار و 500 تن افزایش یافت. بر اساس اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این رقم از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بی سابقه بوده است که نشان از رشد این بازار در شش ماهه اول سال دارد.

تنوع بخشی به محصولات لازمه توسعه صنعت پتروشیمی

رضا پدیدار، رئیس کمسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران روز یکشنبه (7آبان) در مصاحبه با خبرنگار نیپنا بر ضرورت تنوع بخشی به محصولات صنعت پتروشیمی تأکید کرد و گفت این موضوع می تواند به رغبت سرمایه گذاران  خارجی برای حضور در ایران بی افزاید. وی در مورد تولید نیمی از محصولات پایه صنعت پتروشیمی در کشور نیز خبر داد و گفت: این موضوع می تواند ورود سرمایه گذاران برای تولید محصولاتی که تا کنون در صنعت پتروشیمی تولید نشده را تسهیل کند.

همچنین روز یکشنبه شاهد اعلام قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی بودیم. لازم به ذکر است این قیمت ها بر اساس میانگین قیمت های جهانی و نرخ دلار مبادله ای بورس کالای ایران در بازار آزاد محاسبه می شود.

روز دوشنبه (8آبان) در همایش چهاردهمین سالگرد تأسیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سید امید شهیدی نیا، مدیرعامل و فرمانده ارشد پدافند غیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، به دلیل تلاش های متفکرانه و اقدامات مدیریتی ارزنده برای ملاحظات مهم پدافند غیرعامل در پتروشیمی های منطقه ماهشهر مورد تقدیر قرار گرفت.

مجتمع های تولیدی پتروشیمی کشور موفق شدند تا پایان مهرماه در تولید محصولات پتروشیمی از نظر وزنی 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش را تجربه کنند. به گفته علی محمد بساق زاده، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 11 مجتمع موفق به تولید بالای 90 درصد شدند و 23 مجتمع نیز تولید 110 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشتند. به گفته وی انتظار می رود تا پایان سال، تولید 54 میلیون تن محقق شود. این آمار با وجود آن تحقق یافت که 9 مجتمع پتروشیمی در 7 ماه گذشته مورد تعمیرات اساسی قرار گرفتند.

پیش به سوی بازارهای بین المللی

روز دوشنبه همچنین اعلام شد که مجتمع پتروشیمی کردستان با صادرات بیش از 116 هزار تن محصول به ارزش حدودی 144 میلیون دلار توانست به جمع صادرکنندگان پلی اتیلن سبک جهان بپیوندد. گفتنی است این مجتمع فروردین امسال به طور رسمی به بهره برداری رسید و از مسیر خط لوله اتیلن غرب خوراک خود را از مهرماه سال 95 دریافت کرده است. پتروشیمی پردیس در همین روز توانست با افزایش 23 واحدی شاخص خود در بورس، اتفاق خوبی را برای خود رقم بزند و به اصطلاح به تولید تجاری در فاز سوم خود دست یابد.

علی عسگر ظاهری عبدوند، عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بهترین محل برای هدایت سرمایه ها را بخش های تولیدی کشور از جمله صنعت پتروشیمی بر شمرد و آن را زمینه ارز آوری لازم برای اقتصاد دانست. به گفته وی دولت موظف به تحقق 210 میلیارد دلار سرمایه برای تحقق رشد 8 درصدی است که اولویت با سرمایه گذار داخلی است. آنطور که ظاهری عنوان کرد برای تکمیل طرح های در دست اجرای صنعت پتروشیمی به 20 میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در کارگاه مشترک بازرسی های وزارت نفت به منظور آموزش راهکارها و پیشنهادات مرتبط با ارتقای توانمندی حوزه نظارت و کنترل و بهره مندی از تجربه های شرکت های وزارت نفت در این حوزه که با حضور دستگاه های نظارتی از جمله: سازمان کل کشور، دیوان محاسبات، حسابرسی، وزارت نفت، پدافند غیرعامل و HSE در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شده بود رتبه ممتاز را کسب کرد که به گفته احمد شکری، رئیس امور بازرسی و رسیدگی به شکایت های شرکت ملی صنایع پتروشیمی این امر به دلیل سیستم های مکانیزه، کنترل، نظارت و بهره مندی از فناوری های روز دنیا است.

از حوزه بین الملل صنعت پتروشیمی هم در این هفته خبر رسید که شرکت های صنایع شیمیایی بوریالیس اتریش (Borealis) و بروج امارات به تازگی از تولید خانواده ای جدید از پلی اتیلن های سبک خطی گرید بسته بندی موسوم به آنتئو (Anteo) خبر دادند.

روز سه شنبه (9 آبان) شرکت DQS آلمان تأییدیه سیستم مدیریت انرژی ISO 50001:2011 را پس از بررسی های لازم به شرکت پتروشیمی پردیس اهدا کرد.

اجلاسی پر بار برای مجتمع های تولیدی پتروشیمی

چهارشنبه دهم آبان ماه نیز بیست و نهمین اجلاس مدیران عامل مجتمع های تولیدی پتروشیمی  در شهر مشهد آغاز به کار کرد. در این جلسه تحلیل و بررسی آخرین مسائل روز صنعت پتروشیمی کشور از جمله وضعیت تأمین خوراک، تعاملات مالی و جذب سرمایه گذاری های جدید و همچنین عرضه محصولات و رگولاتوری مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهوری از حمایت دولت از همکاری، تعامل و اتحاد میان شرکت های پتروشیمی برای حضور در بازارهای بین المللی خبر داد. وی مهم ترین بخش صادرات کشور را از سوی صنعت پتروشیمی دانست و گفت لازم است توسعه این صنعت شتاب گیرد.

مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت نیز در این جلسه از کاهش تعرفه برخی از محصولات صادراتی پتروشیمی کشور به ترکیه در آینده نزدیک خبر داد. عزیز اکبریان، رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم از حمایت کامل مجلس شورای اسلامی از صنعت پتروشیمی گفت و افزود: آماده اصلاح قوانین برای تسهیل توسعه صنعت هستیم. ارائه طرحی برای ایجاد رگولاتوری به مجلس نیز خبر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت به اعضای این جلسه بود و گفت در این طرح ترکیبی در نظر گرفته شده که وزیر نفت هم در انجام آن دخیل خواهند بود. مدیران عامل هلدینگ های تاپیکو و پارسیان نیز بر ضرورت تشکیل نهاد رگولاتوری در صنعت پتروشیمی تأکید کردند و احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی نیز از تشکیل کمیته شناسایی چالش های صنعت پتروشیمی خبر داد.

رضا نوروززاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه این جلسه از ضرورت برنامه ریزی های کلان برای تولید و صادرات به صورت منسجم و نظام مند از سوی مجتمع های پتروشیمی به خبرنگاران سخن گفت و افزود: اگر چنین برنامه ریزی وجود نداشته باشد نه در داخل و نه در خارج کشور موفق نخواهیم شد.

در حاشیه برگزاری بیست و نهمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی در مشهد، نمایشگاه توانمندی های ساخت داخل با حضور شرکت های برتر استان خراسان با حمایت و پشتیبانی شرکت اسپک برگزارشد.

علی محمد بساق زاده، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز پنج شنبه (11 آبان) در حاشیه بیست و نهمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی از صادرات 13 میلیون تن محصولات پتروشیمی از ابتدای سال تا پایان مهرماه به ارزش 6.5 میلیارد دلار خبر داد که حاکی از رشد 13 درصدی حجم صادرات نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.

گفتنی است بیست و نهمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی که از چهارشنبه 10 آبان آغاز به کار کرده بود روز پنج شنبه (11 آبان) به کار خود پایان داد.

 

تعداد بازدید : ۲,۲۶۸