رشد 13 درصدی معامله پلیمرها در بورس کالا

رشد 13 درصدی معامله پلیمرها در بورس کالا
(شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۴۴

شرایط بازار پتروشیمی از نظر تقاضا در وضعیت بهتری به نسبت گذشته قرار دارد که می تواند نوید دهنده رشد تولید در صنایع پایین دستی محسوب شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، درهفته گذشته بازار پلیمرها شرایط مطلوبی را تجربه کرد تا جایی که حجم معاملات در بورس کالا 13 درصد رشد داشته و به بیش از 60 هزارو 500 تن افزایش یافت. اهمیت این حجم معاملاتی را می توان در این نکته مورد بررسی قرار داد که این رقم بیشترین حد از اواخر اردیهشت ماه سال جاری تاکنون است.
این در حالی بود که حجم عرضه ها در گروه پلیمرهای بورس کالا نزدیک به 4.5 درصد رشد کرد که این رشد عرضه با فرض جذابیت برخی از آن ها موجب شد تا حجم معاملات رونق بیشتری پیدا کند. افزایش عرضه در گروه هایی همچون سبک خطی و یا سنگین اکستروژن را می توان در این چارچوب مورد ارزیابی قرار داد زیرا به رشد حجم معاملات کمک کرده ولی باز هم تقاضای موجود در این بازار را به صورت کامل پوشش نداد. به نظر می رسد تقاضای موجود در بازار در وضعیت مطلوبی به سر می برد که می تواند به تقویت حجم معاملات و همچنین به رشد حجم تولید در صنایع پایین دستی محصولات پتروشیمی منجر شود.
بر اساس این گزارش ، وضعیت تقاضا در بازار محصولات شیمیایی نیز همان گونه است زیرا حجم تقاضا در این بازار در بالاترین سطح از آبان ماه سال جاری تاکنون قرار داشته ولی حجم معاملات به نسبت متعادل ارزیابی می شود. این شرایط باز هم نشان دهنده جذابیت خرید و رشد قیمت ها در این بازاراست یعنی نشان می دهد با فرض رشد عرضه ها ، حجم معاملات مطلوبی به ثبت خواهد رسید. البته افزایش حجم تقاضا را می توان سیگنالی از رشد قیمت جهانی نفت خام به شمار آورد ولی در کل اوضاع در بازار پتروشیمی ها به نسبت هفته های قبل از رونق بیشتری حکایت دارد.
نکته مهم هفته قبل را باید برداشته شدن سقف رقابت قیمتی در بورس کالا برای گریدهای مختلف پلی پروپیلنی به شمار آورد که البته از سوی شورای رقابت مورد تأیید قرار گرفته است. این در حالی است که انتظار برای افزایش حجم عرضه ها در این بازار را می توان دلیل اصلی برداشته شدن سقف مجاز قیمت ها به شمار آورد یعنی با فرض رشد عرضه ها ، این تصمیم گرفته شده است.
در اولین هفته از ماه آبان ا با توجه به این رویکرد شاهد آرامش نسبی در بازار پلی پروپیلن های نساجی بودیم ولی بازار شیمیایی ها ( پ پ شیمیایی ) با التهابی بیشتر از قبل رو به رو شده زیرا هنوز عرضه ها جوابگوی تقاضا نیست. البته نمی توان در خصوص دورنمای این تصمیم موضع گیری قاطعی داشت زیرا حجم عرضه های آینده تکلیف این بازار را تعیین خواهد کرد. با توجه به تجربه سال های قبل و در صورت عدم موفقیت این رویکرد جدید ، بازگشت سقف قیمتی 10 درصدی به سرعت قابل اجراست بنابراین در صورت افزایش التهاب در این بازار ، بازگشت به شرایط پیشین چندان هم دشوار و یا زمان بر نخواهد بود. به نظر می رسد توجه شرکت های پتروشیمی به عرضه در بورس کالا و استفاده از پتانسیل برداشته شدن سقف قیمتی می تواند شرایط بهتری را برای تمامی بخش های بازار به همراه داشته باشد تا هم عرضه کننده از سود اقتصادی مورد توجه خود برخوردار شده و هم مصرف کننده بتواند ماده اولیه مورد نیاز خود را با سهولت بیشتری تأمین کند. در صورت شکست این طرح قطعاً بدنه عملیاتی در این بازار به سمت واردات بیشتر مواد اولیه متمایل خواهد شد که سیگنال مثبتی برای واحدهای عرضه کننده داخلی به شمار نمی آید.

تعداد بازدید : ۱,۶۶۰