شاهدایی در نمایشگاه ایران در استانبول اعلام کرد:

فرصت های جدید سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران

فرصت های جدید سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران
(چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶) ۱۵:۰۶

نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه روابط صنعتگران دو کشور همسایه را محکمتر و پایدارتر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی امروز چهارشنبه (2 آبان ماه) در آیین گشایش نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه در سخنانی اظهار کرد:  ایران و ترکیه در تمامی زمینه ها از جمله روابط اقتصادی و بازرگانی ارتباط بسیار نزدیک و خوبی دارند و این روابط، قدمتی بسیار طولانی داشته و ترکیه در میان همسایگان ما همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.
شاهدایی افزود: صنعت پتروشیمی ایران یکی از بخش های مهم اقتصاد ایران و دومین تولید کننده در منطقه خاورمیانه می باشد. این صنعت از زیرساخت ها و مزایای مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی از جمله سرمایه گذاران ترک برخوردار است.
وی خطاب به شرکت کنندگان در این نمایشگاه گفت: همانطور که آگاهی دارید وجود منابع هیدروکربوری مایع و گاز در ایران که هم بعنوان خوراک و هم بعنوان سوخت در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد باعث می شود تا صنعت پتروشیمی بعنوان حلقه واسط بین حامل های انرژی و محصولات با ارزش افزوده بالا نقش مهمی در صنعت و اقتصاد ایران داشته باشد و صادرات محصولات پتروشیمی بخش اعظم ، صادرات غیرنفتی و صادرات محصولات صنعتی ایران را تشکیل دهد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: خوشبختانه در حال حاضر با لغو تحریم ها و تغییر فضای حاکم بر کسب و کار پس از اجرای برجام ، روند توسعه این صنعت مجددسرعت گرفته و موقعیت مناسبی را برای تکمیل زیر ساخت ها و تامین الزامات مورد نیاز جهش دوم صنعت پتروشیمی فراهم کرده است .
شاهدایی ادامه داد: از فعالیت های مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از برجام ، می توان به مذاکرات و امضای تفاهم نامه با شرکت های معتبر بین المللی و از سرگیری حضور در بازارهای جهانی و دسترسی به منابع مالی خارجی اشاره کرد . همچنین مذاکراتی با بانک ها و موسسات مالی کشورهای آسیایی و اروپایی در حال انجام است که امید می رود  بخش قابل توجهی از اعتبارات بین المللی توافق شده جهت توسعه صنعت پتروشیمی جذب گردد.
وی اظهارکرد: ایجاد صندوق های ارزی سرمایه گذاری پروژه و ترغیب بانک ها و موسسات مالی خارجی جهت مشارکت در این صندوق و تأمین مالی طرح های پتروشیمی ایران یکی دیگر از راهکارهای پیش بینی شده برای استفاده از منابع مالی خارجی می باشد که این موضوع نیز توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری سفارتخانه های ایران در خارج از کشور در حال پیگیری است
شاهدایی تصریح کرد: در سال گذشته ، با تکمیل 11 طرح پتروشیمی ظرفیتی حدود5 میلیون تن در سال به توان تولید صنعت افزوده شد بطوری که ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی، به حدود 62 میلیون تن در سال رسید که علاوه بر ارتقاء جایگاه صنعت پتروشیمی ایران  در منطقه و جهان، موجب رشد صنایع پائین دست مصرف کننده محصولات پتروشیمیایی در داخل ایران شده  است و حدود 21 میلیون تن از محصولات مختلف نیز صادر گردید . طبق برنامه ریزی انجام شده 5 طرح دیگر پتروشیمی در طی چند ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید که حدود 10 میلیون تن دیگر به ظرفیت اسمی کشور اضافه خواهد شد
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که در حال حاضر 56 طرح پتروشیمی توسط بخش خصوصی در دست اجرا می باشد که با بهره برداری از آنها طی سال های آینده بیش از 55 میلیون تن در سال به ظرفیت اسمی محصولات پتروشیمیایی ایران افزوده خواهد شد و در واقع مبنای وقوع جهش دوم توسعه صنعت پتروشیمی خواهد بود گفت: طرح های مذکور در مناطق مختلف جغرافیایی نظیر منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، عسلویه و مناطق داخلی ایران در دست اجرا می باشند. همچنین تعدادی طرح نیز به عنوان طرح های برنامه ششم تعریف و بعنوان فرصت های سرمایه گذاری معرفی شده اند که این دسته از طرح ها بیشتر شامل طرح های GTX و PDH/PP به منظور استفاده بهینه از منابع گازی و ادامه تکمیل ارزش افزوده محصولات پتروشیمی می باشند.
شاهدایی تصریح کرد: در همین راستا گام هایی در جهت بومی سازی فناوری های نوین در کشور برداشته شده است که در حال حاضر اقدامات اجرایی پروژه ای بر اساس فناوری تبدیل متانول به پروپیلن بعنوان واحد مرجع در ایران در حال انجام است.

وی افزود: در کنار این سیاست، تأمین فناوری های نوین  مورد نیاز سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی  نیز در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفته است  و تلاش می شود تا با همکاری سرمایه گذاران، زمینه جذب اینگونه فناوری ها، نظیر تبدیل پروپان به پروپیلن و یا تبدیل متانول به الفین ها، فراهم شود.

تعداد بازدید : ۳,۱۳۷