برجام فرصتی برای جذب سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی

برجام فرصتی برای جذب سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶) ۱۰:۴۰

این‌روزها که بار دیگر نام « برجام » و اتفاق نظر هم پیمانان خارجی ایران در این راه، آمریکا را یکه و تنها در گوشه میدان سیاست قرارداده است؛ نمی توان از اهمیت و تاثیر « برنامه جامع اقدام مشترک» در صنعت پتروشیمی ایران هم ساده گذشت.

به گزارش نیپنا،بدون شک صنعت پتروشیمی ایران را باید از پیشتازانی دانست که بهترین بهره را در فضای پسابرجامی داشته اند. هنگامی که صحبت از حضور هیات های خارجی برای مذاکره با تیم های ایران در کشور می شود؛ باید نام صنعت پتروشیمی را هم در صدر آنها نوشت که جذابیت های این صنعت باعث شده تجربه حضور و مشارکت و سرمایه گذاری در این عرصه را از خود و کشورشان دریغ نکنند.
با اجرایی شدن برجام درصنعت پتروشیمی با لیست متنوعی از حضور شرکت های مطرح خارجی مواجه شدیم که در نوبت جلسه برای مذاکره و در مرحله پس از آن امضای تفاهمنامه قرار گرفتند.
نمی توان انکار کرد که شرکت های بین المللی با آگاهی از مزیت های نسبی صنعت پتروشیمی افزون بر مراجعه مستقیم به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حضور در همایش IPF، حضور در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، شرکت در سمینار های معرفی فرصت های سرمایه گذاری، برپا نمودن سمینار در ایران و معرفی خود ، علا قه مندی خود جهت ارایه تکنولوژی، سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح ها اعلام کردند که حاصل آن ترافیک سرمایه گذاران خارجی شد که در این راه تا مرحله امضای تفاهمنامه و قرارداد هم پیش رفتند.
نام توتال، لینده، باسف، شل، میتسویی، فرکوبه، سوجیتز، هیوسانگ و شل که ابراز تمایل سرمایه گذاری و مشارکت در این صنعت را اعلام کردند، رقابت فشرده ای را میان خارجی ها به راه انداخت.
دراین میان می توان به امضای تفاهمنامه با شرکت توتال انجام مطالعات جهت اجرای یک طرح پتروشیمی در ایران با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی، امضای تفاهمنامه با شرکت شل در ۱۸ مهرماه ۱۳۹۵ با هدف انجام مطالعات و ارزیابی سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران و استفاده از دانش فنی شل جهت توسعه صنعت پتروشیمی (با اولویت GTL) و همچنین امضای تفاهم با شرکت هیوسانگ(کره جنوبی) با هدف امکان‌سنجی انجام پروژه مشترک PDH/PP (تبدیل گازمایع و پروپان به پروپیلن و پلی پروپیلن) در ایران اشاره کرد.
همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قراردادهایی با شرکت های ژاپنی ایتوچو و ماروبنی با هدف تامین مالی کوتاه‌مدت (یوزانس) به مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو (قابل افزایش به ۶۴۰ میلیون یورو در صورت لزوم)  امضا کرد.
امضای قراداد با شرکت شرکت ژاپنی میتسویی جهت انجام مطالعات اجرای طرح یوتیلیتی متمرکز پتروشیمی در فاز دوم عسلویه و ارائه تسهیلات فاینانس از بانک JBIC ژاپن، شرکت ژاپنی سوچیتز برای امکان سنجی پروژه مشترک GTPP در ایران و بر اساس نتایج سرمایه گذاری احتمالی، شرکت توتال فرانسه برای انجام مطالعات جهت اجرای یک طرح پتروشیمی در ایران با مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی، با شرکت فرانسوی_آلمانی ایر لیکویید برای همکاری تکنولوژیکی جهت ایجاد لیسانس مشترک به نام PARS MTP و انجام مهندسی پایه به صورت مشترک برای فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن، شرکت لینده آلمان برای بررسی اجرای واحدهای جداسازی هوا در قالب قراردادهای B.O.O یا B.O.T در ایران و همچنین ارائه دانش فنی با اخذ تسهیلات از بانک‌های آلمانی، اجرای یک طرح پتروشیمی در ایران با مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی و شرکت آلمانی BASF برای انجام مطالعات به منظور سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌گذاران ایرانی جهت اجرای یک مجتمع پتروشیمی بزرگ در ایران با ارائه تسهیلات فاینانس راه پرافتخاری است که طی شده و تداوم آن را برای اعتلای این صنعت اصلی انکارناپذیر است.
اهمیت راه طی شده که مختصری از آن در بالا مورد اشاره قرار گرفت و تداوم و حفظ آن زمانی مشخص می شود که مروری بر سخن تاکیدی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست داشته باشیم که خاطرنشان کرد صنعت پتروشیمی ایران در اولویت جذب سرمایه خارجی قرار دارد.
ضرورت جذب سرمایه در صنعت پتروشیمی زمانی ملموس‌تر می شود که مروری به آمار و ارقام تولید این صنعت مهم و استراتژیک داشته باشیم. امروز که نام صنعت پتروشیمی را بر زبان می آوریم می توان با افتخار به اعلام آمار و ارقام امیدوارکننده ظرفیت اسمی تولید محصولات پرداخت که به حدود 62 میلیون تن رسیده و ایران را در این شاخه مهم صنعتی به جایگاه مهمی در منطقه و جهان سوق داده است.
رقابت سخت کشورهای همسایه آن هم در اوضاع و احوال سیاسی این دوره، ضرورت حفظ جایگاه کنونی و ارتقای آن را برای همه دست اندرکاران این عرصه اعم از دولتی و خصوصی خاطرنشان می کند.
راهی که دست یابی به آن سخت نیست و با برجام و فضای ایجاد شده حاصل از آن می تواند این صنعت را به مسیر پیش بینی شده برساند و با رفع برخی موانع سرمایه های فراوانی را روانه کشور کرد.

تعداد بازدید : ۲,۱۳۴