سود پتروشیمی‌ها از توافق وین؛

درآمد صادرات پتروشیمی ایران 1.2 میلیارد دلار افزایش یافت

درآمد صادرات پتروشیمی ایران 1.2 میلیارد دلار افزایش یافت
(یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۰:۴۳

تقویت قیمت نفت پس از توافق اوپک و غیر اوپکی‌ها برای کاهش تولید، منجر به افزایش قیمت اکثر محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازار شده و متاثر از این گرانی‌ها، درآمد صادرات پتروشیمی ایران هم در طول نیمه نخست امسال بیش از 1.2 میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار نیپنا، همزمان با بالا گرفتن مذاکرات کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به منظور تمدید توافق کاهش تولید نفت، روند صعودی قیمت طلای سیاه در بازار ادامه می یابد به طوری که هم اکنون قیمت نفت خام در محدوده بشکه ای 55 تا 57 دلار نوسان دارد و پیش بینی می‌شود حتی در صورت استمرار توافق کاهش تولید نفت کشورها، بهای طلای سیاه در محدوده بشکه‌ای 60 دلار جاخوش کند.
تثبیت و سپس افزایش قیمت طلای سیاه در بازار تاکنون منجر به تقویت قیمت نفت خام ایران در محدوده بشکه ای 50 تا 55 دلاری در طول چند هفته گذشته تاکنون شده و این افزایش قیمت حالا علاوه بر افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی منجر به بالا رفتن درآمد و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور در نیمه نخست سال 96 شده است.
بر اساس برنامه تعریف شده امسال قرار است تولید محصولات پتروشیمی در ایران با ثبت یک رکورد جدید به 56 تا 58 میلیون تن افزایش یابد و همسو با افزایش تولید حجم صادرات محصولات پتروشیمیایی کشور هم امسال باید به 23 میلیون و 500 هزار تن و ارزش محصولات صادراتی به حدود 11 میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش یابد.
با این وجود در طول 6 ماهه نخست امسال با تقویت قیمت نفت و به تبع آن بهای محصولات پتروشیمی و پلیمری در بازار نه تنها اهداف تعریف شده در نیمه نخست امسال در حوزه کسب درآمدهای صادرات پتروشیمی محقق شده که حتی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایشی حدود 20 درصدی داشته است.
ایران در طول 6 ماهه نخست امسال حدود 11 میلیون و 176 هزار تن محصول پتروشیمی و پلیمری صادر کرده که حجم صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایشی حدود 900 هزار تنی همراه شده است.
از سوی دیگر با وجود افزایش تناژ صادرات پتروشیمی اما از نظر ارزشی حجم صادرات پتروشیمی و پلیمر ایران در طول 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایشی بالغ بر یک میلیارد و 280 میلیون دلاری را تجربه می‌کند.
در نیمه نخست امسال در مجموع ایران حدود 5 میلیارد و 576 میلیون دلار محصول پتروشیمی و پلیمری صادر کرده با توجه به تقویت و سیر صعودی قیمت نفت خام پیش بینی می شود تا پایان سال جاری رکورد جدیدی از نظر ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در کشور به ثبت برسد.
این افزایش درآمد صادرات پتروشیمی ایران در طول نیمه نخست امسال درحالی اتفاق می افتد که در طول چهار سال گذشته با وجود افزایش تناژ صادرات اما درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی ایران به جای افزایش روندی ثبات و حتی کاهشی داشته است.
نکته قابل توجه آن است که با افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازار متاثر از تقویت و افزایش قیمت نفت خام، اکثر شرکت‌های بزرگ پتروشیمی ایران موفق شده که بالاتر از برنامه تعریف شده درآمد از محل صادرات محصولات پتروشیمی داشته باشند به طوری‌که در طول 6 ماهه نخست امسال بالغ بر 15 شرکت بزرگ پتروشیمی ایران بیش از 100 درصد برنامه‌های صادراتی آنها از حیث ارزش ارزی محقق شده است.

تعداد بازدید : ۲,۵۲۵