با سبقت از شل، توتال و BASF؛

«لینده» آلمان بزرگترین «اتیلن‌ساز» صنعت پتروشیمی ایران در پسابرجام می شود

«لینده» آلمان بزرگترین «اتیلن‌ساز» صنعت پتروشیمی ایران در پسابرجام می شود
(شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۷

لینده آلمان با ربودن گوی سبقت از تمامی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی همچون شل، توتال و BASF با مذاکره و امضای قراردادهایی با 6 طرح و شرکت پتروشیمی به بزرگترین «اتیلن‌ساز» صنعت پتروشیمی ایران در پسابرجام تبدیل خواهدشد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، همزمان با افزایش ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی، به تدریج تراز عرضه و تقاضای خوراک اتان نه تنها به نقطه سر به سر می‌رسد بلکه پیش بینی می‌شود با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی در سال 1397 و راه اندازی طرح استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی و پتروشیمی بوشهر، ظرفیت تولید اتان کشور بیش از چهار میلیون و 850 هزار تن افزایش یابد.
در شرایط فعلی ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی حدود هفت میلیون و 600 هزار تن در سال که با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی این ظرفیت تا سال آینده از محدوده 12 میلیون و 400 هزار تن در سال عبور می‌کند که همسو با افزایش ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی، برنامه‌ریزی به منظور افزایش ظرفیت تولید اتیلن هم آغاز شده است.
البته افزایش ظرفیت تولید اتان و اتیلن صرفا در سطح صنایع پتروشیمی عسلویه اتفاق نمی افتد بلکه با تعیین تکلیف ساخت اکثر طرح‌های جمع آوری گازهای همراه نفت، پروژه‌های دیگری هم به منظور افزایش تولید اتان و در نهایت اتیلن در سطح مجتمع‌های پتروشیمی ماهشهر به عنوان قدیمی‌ترین هاب صنعت پتروشیمی ایران تعریف شده است.
هم اکنون ظرفیت تولید اتیلن ایران با احتساب راه اندازی واحدهای کوچک و بزرگی در مجتمع های پتروشیمی بندر امام، امیرکبیر، جم، مروارید، آریا ساسول، مارون، شازند، تبریز و کاویان به حدود هفت میلیون و 300 هزار تن رسیده است.
از سوی دیگر در حال حاضر مجوزهایی برای احداث پنج میلیون و 600 هزار تن ظرفیت جدید تولید اتیلن در قالب طرح‌های پتروشیمی الفین ایلام، کیان، بوشهر، گچساران، دشتستان، فیروزآباد و دهلران صادر شده است.
اهمیت و ضرورت افزایش ظرفیت تولید اتیلن در صنعت پتروشیمی کشور به آن جهت بوده که از یک سو ایران با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، طرح های NGL و توسعه میدان گازی کیش با ظرفیت مازادی برای تولید اتان روبرو می شود که این اتان به عنوان خوراک پایه گازی دست کم برای مدت زمان 25 تا 30 سال می تواند خوراک طرح‌های تولید اتیلن و سپس تکمیل زنجیره ارزش اتیلن در صنعت پتروشیمی کشور را کامل می‌کند.

«لینده» آلمان بزرگترین اتیلن ساز ایران می شود
به گزارش نیپنا، اگر صدور مجوز و ساخت طرح‌های جدید تولید اتیلن ایران یک سناریوی بلندمدت به منظور افزایش اتیلن در صنعت پتروشیمی کشور باشد اما یک سناریوی میان مدت هم برای افزایش این محصول کلیدی صنایع پتروشیمی ایران و جهان روی میز رفته است.
در شرایط فعلی شرکت‌های پتروشیمی جم، مارون، بندر امام، امیرکبیر، کاویان و آریا ساسول از مهمترین تولیدکنندگان اتیلن ایران به شمار می‌روند که تمامی این مجتمع‌ها با توجه به افزایش ظرفیت تولید اتان در عسلویه و ماهشهر مذاکراتی را با شرکت‌های بین‌المللی به منظور اجرای طرح های رفع گلوگاه‌های تولید و پروژه‌های توسعه‌ای به منظور افزایش ظرفیت تولید اتیلن آغاز کرده اند.
نکته قابل توجه آن است که شرکت‌های پتروشیمی جم، امیرکبیر، مارون، آریا ساسول و بندرامام همگی به منظور افزایش ظرفیت تولید اتان و اتیلن در قالب طرح‌های جدید توسعه ای گفتگوهایی را با شرکت نام آشنای «لینده» آلمان انجام داده اند.
بر این اساس پتروشیمی جم قصد دارد در صورت توافق با لینده آلمان ظرفیت تولید اتیلن خود را 20 درصد معادل 200 هزار تن در سال، پتروشیمی مارون با 17 درصد افزایش و معادل 100 هزار تن در سال و آریا ساسول با 20 درصد و بدون اضافه کردن کوره‌های جدید افزایش دهد.
علاوه بر این پتروشیمی امیرکبیر هم قراردادی با لینده برای اجرای طرح های رفع گلوگاه‌های تولید امضا کرده یکی از بندهای این قرارداد همکاری «اجرای پروژه تثبیت فشار اتان دریافتی به دلیل نوسانات شدید این خوراک» بوده که اجرای این طرح به صورت مستقیم منجر به تثبیت خوراک واحد اتیلن پتروشیمی امیرکبیر خواهد شد.
در این بین با احتساب قراردادی که با شرکت لینده آلمان در قالب اجرای طرح پتروشیمی کیان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن تولید اتیلن امضا شده قطعا این شرکت آلمانی با ربودن گوی سبقت از شرکت‌هایی همچون توتال فرانسه، شل انگلیس، BASF آلمان و ... به بزرگترین اتیلن ساز صنعت پتروشیمی ایران در پسابرجام تبدیل شده است.

تعداد بازدید : ۴,۴۶۴