ثبت بالاترین حجم معامله محصولات پلیمری در بورس کالا

ثبت بالاترین حجم معامله محصولات پلیمری در بورس کالا
(شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶) ۱۰:۵۴

معامله بیش از 59 هزار تن محصولات پلیمری که بالاترین رقم معاملاتی از اواخر اردیبهشت ماه تاکنون محسوب می شود نشان دهنده عبور بازار از فاز رکود است.

افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در کنار رشد قیمت ها را می توان مهمترین سیگنال بازار در هفته گذشته به شمار آورد اگرچه حجم معامله ترکیبات شیمیایی کاهش یافت.
هفته گذشته شاهد افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا بودیم که موجب شد حجم معاملات هفتگی رشدی 35 درصدی داشته باشد. ثبت معامله 59 هزار و 132.46 تن که بالاترین رقم معاملاتی از اواخر اردیبهشت ماه تاکنون محسوب می شود نشان دهنده عبور بازار از فاز رکود پیشین است و خود سیگنالی است که خوش بینی به دورنمای این بازار را تقویت می کند.
بر اساس این گزارش این رویداد ها در حالی بود که در این بازه زمانی حجم عرضه ها تغییر چندانی نداشته ولی حجم تقاضا بیش از 51 درصد رشد کرد. این ویژگی نشان می دهد که بازار در هفته گذشته با اهرم دلار کشش بالاتری را برای جذب عرضه ها تجربه کند یعنی در صورتی که حجم عرضه در بازا پلیمرها افزایش می یافت ، رشد معاملاتی بیشتری به ثبت می رسید.
همچنین رشد قیمت دلار در بازار آزاد ، تقویت شکننده قیمت های جهانی ، پایین بودن موجودی انبارها ، خوش بینی به دورنمای رشد قیمت ها و حتی نگرانی از افزایش بیشتر قیمت دلار و نرخ های پایه در بورس کالا را می توان مواردی برشمرد که به تقویت این بازار با محوریت حجم معاملات کمک کرد.
این در حالی بود که قیمت ها در بازار آزاد نیز افزایش یافت که خود نشان دهنده رشد جذابیت خرید از بورس کالاست. نکته مهم دیگر معامله 89.75 درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته بود که بالاترین رقم از اوایل دی ماه سال گذشته تاکنون به شمار می آید. این نکته را می توان سیگنال دیگری از واقعیت های معاملاتی در بورس کالا دانست که نیاز به افزایش حجم عرضه ها را باز هم یادآوری می کند. از سوی دیگر حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا 2.7 برابر حجم عرضه ها بود که باز هم سیگنالی برای جذابیت خرید در بورس کالا محسوب می شود.
در بازار ترکیبات شیمیایی شاهد کاهش 6 درصدی حجم عرضه ها بودیم که در نهایت موجب شد تا حجم معاملات نزدیک به 7 درصد کاهش یابد آن هم در شرایطی که تقاضا در این گروه کالایی 2.7 درصد رشد داشته است. در نهایت هفته گذشته در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا شاهد بودیم که 20 هزار و 800 تن از انواع ترکیبات شیمیایی مورد معامله قرار گرفت که کمترین حد در 3 هفته اخیر است.
در بازار آزاد محصولات پتروشیمی شاهد افزایش متوسط قیمت ها به نسبت هفته پیش از آن بودیم که البته رشد قیمت دلار ، افزایش قیمت های پایه و همچنین تقویت حجم تقاضا در بازار آزاد را می توان از دلایل این وضعیت به شمار آورد. به نظر می رسد بازار محصولات پتروشیمی به رشد قیمت ها خوش بین است که سیگنال مهمی برای افزایش حجم معاملات به شمار می رود.

تعداد بازدید : ۲,۴۵۵