نگرانی صنعت پتروشیمی قاره سبز از تنش میان مادرید و کاتالونیا

نگرانی صنعت پتروشیمی قاره سبز از تنش میان مادرید و کاتالونیا
(دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۰

کشورهای اروپایی نگران پیامد های همه پرسی استقلال کاتالونیا بر صنعت پتروشیمی قاره سبز هستند.

به گزارش نپینا به نقل از پایگاه اینترنتی آی سی آی اس (ICIS)، ژوزف آندرو، رئیس بندر تاراگونای اسپانیا (واقع در منطقه کاتالونیا)، که میزبان بزرگترین پارک صنایع شیمیایی این کشور است؛ به تازگی بر گفتگو میان مقامات مادرید و سران دولت محلی کاتالونیا برای خروج از بحران تاکید کرد. وی این اظهارات را به دنبال رای پر سر و صدای کاتالان ها به استقلال این منطقه در شمال شرقی اسپانیا مطرح کرد.
در پی همه پرسی استقلال کاتالونیا که از سوی دولت مرکزی در مادرید غیر قانونی اعلام شد؛ ارزش سهام در بازار بورس اسپانیا به میزان قابل توجهی افت پیدا کرد و نرخ برابری یورو در برابر سایر ارزهای عمده نیز تا حدودی کاهش یافت.
بندر تاراگونا در جنوب منطقه کاتالونیا، ضمن میزبانی پارک صنایع شیمایی کم مد (ChemMed)، نقشی حیاتی را برای صنعت پتروشیمی این کشور و اروپا ایفا می کند. بیش از 10 هزار نفر در پارک یادشده مشغول به کار هستند و شرکت های بین المللی مطرحی شامل باسف (BASF)، دوپون (DowDuPont)، کووسترو (Covestro)، غول انرژی اسپانیا یعنی رپسول (Repsol)، شرکت هایی نظیر الیکس پلیمرز (ELIX Polymers) و Ercros (IQOXE) در آن حضور دارند.
آندرو از رهبران سیاسی در مادرید و بارسلونا خواست تا با مذاکره راه حلی برای خروج از این بن بست سیاسی بیابند.
وی خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که در نهایت عقلانیت غلبه خواهد یافت. امیدوارم که دولت مرکزی در مورد اقدامات بعدی با تامل بیشتری عمل کند تا تمامی کارها و سرمایه گذاری هایی که ظرف چند سال اخیر به کمک دولت مرکزی اسپانیا و دولت محلی کاتالونیا در این بندر برای توسعه صنعت پتروشیمی قاره سبز صورت گرفته است؛ بی نتیجه نماند.

تعداد بازدید : ۱,۶۵۹