بررسی آخرین تحولات معامله محصولات پتروشیمی در بازار

بررسی آخرین تحولات معامله محصولات پتروشیمی در بازار
(دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶) ۱۱:۰۷

بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته شرایط نسبتاً مطلوبی را تجربه کرد که شاهد رشد حجم معامله محصولات شیمیایی و پلیمرها در بورس کالا بودیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا جرقه بهبود این بازار را می توان در رشد قیمت ها در بازار آزاد دانست که موجب شد تحرک جدیدی در این بازار تجربه شود. رشد عرضه ها و افزایش تقاضا در بورس کالا در هفته گذشته خود معرف تغییر فاز بازار به سمت بهبودی بنیادین با تقویت تولید در صنایع پایین دستی است اگرچه نیمه تعطیل بودن هفته جاری موجب شده تا واقعیت های بازار درهفته آینده خودنمایی ملموسی داشته باشد.
در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا با 2 درصد رشد رو به رو شد که همین رخداد موجب شد تا حجم تقاضا نیز 19.5 درصد تقویت شود. به صورت دقیق تر می توان این گونه عنوان کرد که بازار به عرضه های موجود حساسیت بالایی پیدا کرده یعنی با فرض رشد عرضه گریدهای جذاب ، خریداران بسیاری برای خرید آن ها پیش قدم خواهند شد. از سوی دیگر تقویت بنیادین در بازار پلیمرها و رشد قیمت ها در بازار آزاد نیز خود سیگنال مهمی برای افزایش تحرک خریداران بود که در نهایت به رشد 11.6 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا انجامید. وضعیت بازار آزاد را می توان معیار مهمی برای شرایط عرضه و تقاضا در این بازار قلمداد کرد زیرا نشان می دهد برتری تقاضا بر عرضه ها جدی شده و موجودی انبارهادر مسیر کاهشی آرام قرار گرفته است. از سوی دیگر رشد قیمت جهانی نفت خام نیز می تواند به آرامی به محرک جدیدی در بازار پتروشیمی ها بدل شود ولی در خصوص گسترده گریدها و ابعاد تأثیرگذاری آن نمی توان اظهار نظر قاطعی داشت زیرا تا زمانی که قیمت های پایه به صراحت مخابره نشود ادعای نوسان قیمت ها بیشتر حالت گمانه زنی داشته و دارد. این در حالی است که تعطیلات ابتدای هفته جاری و عدم اعلام قیمت های پایه خود به عنوان رخدادی تأثیرگذار بر این بازار قلمداد می شود .
بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع در صنایع پتروشیمی باز هم در مسیر صعودی قرار گرفته ولی با فرض رشد قیمت ها در هفته های اخیر و ثبات آن ها در هفته گذشته باید گفت که رشد احتمالی قیمت ها شاید محدود باشد اگرچه هفته جاری باید به ثبات نسبی قیمت ها در بورس کالا و احتمال رشد نرخ در بازار آزاد خوش بین بود.
در هفته گذشته در بورس کالا شاهد معامله 50 هزار و 650 تن از انواع پلیمرها بودیم که اگرچه هنوز هم تا روزهای اوج این بازار فاصله دارد ولی نشان داد که این بازار مجدداً در یک فاز رشد حجم معاملات جدید قرار گرفته که امیدواری های بسیاری را در این بازار ایجاد خواهد کرد. با توجه به نیمه تعطیل بودن هفته جاری بهتر است واقعیت های بازار را در آمارهای هفته آینده جستجو کنیم که احتمال رشد حجم معاملات را در بر دارد. در هفته گذشته 77 درصد از عرضه ها مورد داد و ستد قرار گرفت که رقمی متعادل و نسبتاً مطلوب به شمار می رود.
در بازار محصولات شیمیایی شاهد بهبود اوضاع هستیم یعنی حجم عرضه ها با 12 درصد رشد رو به رو شده و همچنین تقاضا نیز متعاقب بهبود حجم عرضه ، 13 درصد افزایش یافته است. این وضعیت در نهایت موجب شد تا حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا نزدیک به 35 درصد افزایش یابد که خود یک رکورد مهم در این بازار محسوب می شود. در هفته گذشته شاهد داد و ستد نزدیک به 25 هزار و 100 نوع ترکیبات شیمیایی در بورس کالا بودیم که بیشترین حد در 4 هفته اخیر محسوب می شود. رشد 35 درصدی حجم معاملات نیز بیشترین رشد داد و ستد هفتگی از هفته های ابتدایی سال جاری تاکنون به شمار می رود. در هفته گذشته 64 درصد از عرضه های محصولات شیمیایی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که بیشترین حد در 4 هفته اخیر است.
در طول هفته گذشته باز هم شرایط پیشین یعنی جذابیت برخی از گریدهای مهم در بازار پتروشیمی تجربه شد یعنی حجم بزرگی از تقاضا به گروه های کالایی خاصی همچون پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی ، پلی اتیلن های ترفتالات بطری و البته 0209 سبک خطی مربوط شد که نشان می دهد این بازارها هنوز هم به شرایط عادی خود باز نگشته است. این وضعیت چند ماه اخیر است که در این بازار خودنمایی کرده ولی جایگاه پلی اتیلن های ترفتالات بطری در گریدهای جذاب معاملاتی برجسته تر شده است. این شرایط به صراحت نشان می دهد که این بازارها به توجه بیشتری نیاز دارند تا شاید بتوان به کمک شیوه های مختلف معاملاتی ، بخشی از این حجم التهاب در بازار را مدیریت کرد. عرضه های سلف در کنار عرضه های نقدی می تواند بخشی از التهاب موجود به دلیل نگرانی از برتری عرضه بر تقاضا را متعادل ساخته و البته نگرانی را از آینده بازارهای کالایی به دور نگه دارد. نکته حائز اهمیت در این خصوص را باید در جذابیت صادراتی این گروه های کالایی به شمار آورد زیرا در صورت دقت و توجه بیشتر به شیوه و خروجی قیمت گذاری های رسمی در نرخ های پایه ، جذابیت فروش در بازار داخلی با فرض رشد قیمت ها بر پایه رقابت در بورس کالا بیش از عرضه صادراتی آن هاست که همین ساز و کار رقابتی هم به کاهش التهاب در بازار منجر شده و هم سودآوری بیشتری را نصیب تولیدکنندگان اصلی می کند. در صورت پذیرش همین موارد ساده شاید بخش بزرگی از التهاب در بازارهای مختلف به سمت تعادل به پیش رود که منافع همه را در بر می گیرد. در صورتی که حجم عرضه ها در بورس کالا افزایش یابد بازار هم خود را با واقعیت های معاملاتی وفق داده و جذابیت واسطه گری و سفته بازی کاهش می یابد. این شرایط در اوضاعی خودنمایی بیشتری خواهد داشت که با بستن بسیاری از کدهای معاف از مالیات ، عدالت معاملاتی در بورس کالا افزایش یافته و شرایط این بازار به سمت تأمین منافع حداکثری حرکت خواهد کرد.

تعداد بازدید : ۲,۱۱۴