مدیرعامل شرکت پالایش بیدبلند خلیج فارس خبر داد:

مذاکرات جدید ایران و توتال در صنایع پتروشیمی/ محور گفتگوها؛ افزایش تولید پلی‌پروپیلن

مذاکرات جدید ایران و توتال در صنایع پتروشیمی/ محور گفتگوها؛ افزایش تولید پلی‌پروپیلن
(سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۷

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از مذاکرات مقدماتی و اولیه با توتال فرانسه برای اجرای طرح جدید PDH برای تبدیل پروپان پالایشگاه به پلی پروپیلن خبر داد و گفت: اجرای این طرح در راستای تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی است.

به گزارش ستاد خبری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست، مهندس «محمود امین نژاد» امروز در حاشیه برگزاری سومین روز نمایشگاه ایران پلاست در نشستی خبری با اشاره به پیشرفت 62 درصدی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به عنوان تامین کننده خوراک طرح های پتروشیمی مسیر خط لوله دنا، گفت: مجموع پیشرفت ساخت این پالایشگاه شامل واحدهای فرآیندی پالایشگاه، 570 کیلومتر خطوط لوله انتقال خوراک و محصولات و تاسیسات ذخیره سازی در ماهشهر به بیش از 58 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اعلام اینکه بر اساس برنامه زمان بندی باید پیشرفت ساخت این پالایشگاه تا پایان امسال به 75 درصد افزایش یابد، تصریح کرد: تا پایان سال 97 باید عملیات ساختمان و نصب پالایشگاه به پایان برسد و از سال 1398 مراحل راه اندازی و در نهایت بهره برداری از این پالایشگاه آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره اشتغال آفرینی بالغ بر 4780 نفره به صورت مستقیم ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، تاکید کرد: در شرایط فعلی با احتساب اشتغال غیر مستقیم شامل ساخت قطعات و تجهیزات توسط سازندگان داخلی میزان اشتغال این طرح به حدود هشت هزار نفر می رسد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ساخت این پالایشگاه تولید اتان برای تامین خوراک طرح پتروشیمی گچساران و سپس تامین اتیلن مورد نیاز طرح های پتروشیمی خط لوله دنا است، اظهار داشت: هم اکنون یک تن اتان حدود 240 تا 260 دلار ارزش دارد که با تبدیل اتان به اتیلن این ارزش به 800 تا 850 دلار و سپس تبدیل به پلی اتیلن به 1100 تا 1200 دلار در هر تن ارتقا می یابد.

امین نژاد با بیان اینکه در راستای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی و تکمیل زنجیره ارزش قصد داریم پروپان تولیدی در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را هم به محصولات پلیمری تبدیل کنیم، افزود: بر این اساس هم اکنون مطالعات اجرای یک طرح PDH به منظور تبدیل پروپان به پلی پروپیلن در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به مذاکرات و گفتگوهای مقدماتی با شرکت های صاحب لایسنس و سرمایه برای اجرای این طرح جدید تبدیل پروپان به پلی پروپیلن، بیان کرد: ساخت این واحد جدید دست کم به یک تا 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که تاکنون مذاکرات مقدماتی و اولیه با شرکت‌های توتال فرانسه، اوده آلمان، میتسوئی ژاپن و چند شرکت معتبر بین المللی انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس همچنین با اشاره به افزایش سهم پیمانکاران، سازندگان و مشاوران ایرانی در اجرای این طرح عظیم پالایشگاهی، گفت: هم اکنون سهم داخلی به 64 درصد افزایش یافته و استفاده حداکثری از توان سازندگان و پیمانکاران ایرانی برای تکمیل و بهره برداری از این پالایشگاه در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است، خوراک گاز پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از واحدهای ان جی ال 900، 1000، 1200 و 1300 تامین خواهد شد که کل گاز غنی ورودی 56.6 میلیون متر مکعب در روز بوده که 75 درصد گاز تولیدی پس از پالایش و جداسازی در قالب گاز متان به شبکه سراسری گاز کشور باز می‌گردد و 25 درصد دیگر محصولات جانبی است.

از میزان 56.6 میلیون متر مکعب گاز غنی ورودی پالایشگاه روزانه حدود 48 میلیون متر مکعب گاز متان است که به شبکه عرضه خواهد شد و مابقی سالانه 1.5 میلیون تن اتان، 1.5 میلیون تن در سال گاز مایع (پروپان و بوتان) و 500 هزار تن پنتان پلاس برای بنزین‌سازی خواهد بود.

یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست 2 تا 5 مهرماه 1396 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برگزار می‌شود.

تعداد بازدید : ۶,۳۲۱