دعوت افغانستان از سرمایه گذاران ایرانی برای حضور در صنایع پایین دستی پتروشیمی

دعوت افغانستان از سرمایه گذاران ایرانی برای حضور در صنایع پایین دستی پتروشیمی
(سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۵۱

رایزن بازرگانی افغانستان در ایران گفت: حق مالکیت سرمایه گذار ، حق خروج سرمایه تا سرحد 99 درصد و بهره مندی از بسته های تشویقی از مفاد اصلی قانون حمایت از سرمایه گذار در بازار افغانستان است که منجر به ایجاد فرصت های بالقوه در بازار هدف افغانستان می شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، جابر انصار رایزن بازرگانی افغانستان در ایران در همایش شناخت بازار صادراتی صنعت پلاستیک کشورهای افغانستان و عراق گفت: امکان دسترسی به کشورهای چین و آسیای میانه از طریق افغانستان و دسترسی به بازار 300 میلیون دلاری صنعت پلاستیک از جذابیت های بازار افغانستان برای تجار و فعالان عرصه صنعت پلاستیک ایرانی خواهد بود. بر اساس آمار 37 درصد از نیاز بازار افغانستان به محصولات پلاستیک در اختیار ایران است که تنها در جنوب و جنوب غربی افغانستان عرضه می شود و شرق افغانستان به این محصولات دسترسی ندارد.
وی افزود : با وجود کیفیت محصولات ایرانی، افغانستان از کشورهای چین و ترکیه کالا وارد می کند و این در حالی است که زبان مشترک و هم مرز بودن دو کشور می تواند از مزایای افزایش سهم تعاملات تجاری افغانستان با ایران شود. افغانستان نیازمند سرمایه گذاری بلند مدت در واردات دانش فنی است و اگر نیاز دانش افغانستان زیر نظر نخبگان و متخصصان ایرانی شکل بگیرد می تواند وارد یک استراتژی دراز مدت وابستگی صنعتگر و دانش پژوه یا به عبارت دیگر وابستگی به دانش فنی متخصصان ایرانی خواهیم شد.
رایزن بازرگانی افغانستان در مورد سطح تعاملات دو کشور گفت: صنعتگران افغانستان به تکنولوژی های ایرانی نیاز دارند و اعتماد بسیاری به تولید و تکنولوژی های ایرانی در افغانستان وجود دارد که این امر می تواند منجر به افزایش سطح تجارت و تعاملات دو کشور شود.
وی همچنین در مورد قانون حمایت از سرمایه گذار گفت : در این قانون هر سرمایه گذار علاوه بر مالکیت سرمایه گذاری می تواند در صورت ایجاد مشکل 99 درصد از سرمایه خود را از افغانستان خارج کند و ضمن استفاده از بسته های تشویقی برای صنعتگران خارجی و داخلی اگر طی 10 سال سرمایه گذاری کند از معافیت مالیاتی 50 درصدی برخوردار خواهد بود البته این در حالی است که با شکل گیری تولید داخل، در صورت شرکت در مزایده های دولتی اگر قیمت تمام شده نسبت به کالاهای وارداتی 20 درصد افزایش داشته باشد اولویت استفاده از محصولات تولید شده در صنعت داخل است.
رایزن بازرگانی افغانستان در مورد صنعت پلاستیک گفت: این صنعت چند مرحله ای است و ضمن بهره مندی از مواد اولیه و تامین خوراک و احداث کارخانه های تولید محصولات، همچنان نیاز به دانش فنی و پشتیبانی ماشین آلات در صنعت پلاستیک افغانستان مشاهده می شود که پیشنهاد می کنم یک مجوز مشترک برای همکاری دوجانبه بین ایران و افغانستان صادر شود که تا ایران علاوه بر انتقال دانش فنی و تامین مواد اولیه از دسترسی به یک بازار هدف گسترده ثابت با جمعیت بالا اطمینان خاطر داشته باشد.
تعداد بازدید : ۱,۰۹۴