اختصاص 2 هزار هکتار زمین درعسلویه برای توسعه صنایع میان دستی پتروشیمی

اختصاص 2 هزار هکتار زمین درعسلویه برای توسعه صنایع میان دستی پتروشیمی
(یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶) ۱۲:۳۲

وزیرنفت از تخصیص 2 هزار هکتار زمین در شرق عسلویه برای توسعه صنایع میان دستی پتروشیمی خبرداد و گفت: مشاور این طرح برای ایجاد زیرساخت های لازم انتخاب شده است.

  به گزارش خبرنگار نیپنا ، بیژن زنگنه وزیر نفت ، صبح امروز (یکشنبه، دوم مهرماه) در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به این که در دوره گذشته این نمایشگاه نوید از افتتاح چند طرح پتروشیمی دادم، گفت: خوشبختانه در سال 95 و ابتدای امسال چند طرح به بهره برداری رسید و ظرفیت عظیمی را به این صنعت اضافه کرد.

به گفته وی، پتروشیمی های لرستان، ارومیه، مهاباد، مرودشت، کارون، فاز 2 پتروشیمی تخت جمشید، کردستان، مروارید، فاز 2 پتروشیمی کاویان، انتخاب و تخت جمشید عسلویه از جمله طرح هایی بودند که در سال 95 و ابتدای امسال به بهره برداری رسیدند.

وزیر نفت یادآور شد: در سال 95 سه واحد پلی اتیلنی خط لوله غرب با مجموع ظرفیت یک میلیون تن افتتاح شدند.

زنگنه با اشاره به افتتاح پتروشیمی های کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر در سال جاری اظهار کرد: بهره برداری از این طرح ها در ادامه حرکتی است که برای توسعه بالادست صنعت پتروشیمی انجام می شود.

وی با بیان این که به برکت خوراک فراوان و ارزان برای مجتمع های پتروشیمی، طرح های در دست اجرا پیشرفت بسیار خوبی دارند، ادامه داد: فاینانس بیشتر این طرح ها از صندوق توسعه ملی و یا از دیگر کشورها تأمین می شود؛ بیشتر سرمایه گذاران در بخش بالادست پتروشیمی بخش نیمه دولتی بوده اند.

وزیر نفت به علاقه بسیار زیاد سرمایه گذاران خارجی برای حضور در طرح های پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: این فرصت بسیار بزرگی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری های جدید و تولید محصول با ارزش بالاتر است؛ امیدواریم ما از تولید محصولات با ارزش پایین دوری کنیم.

زنگنه با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال در کشور و قدم برداشتن در جهت سیاست های کشور گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در بخش پایین دست داریم که برای راه اندازی واحد های جدید وزارت صنایع باید به وزارت نفت کمک کند.

وی نوسانات پیش بینی نشده کمیت عرضه و قیمت عرضه خوراک را یکی از مشکلات صنایع پایین دست پتروشیمی عنوان کرد و افزود: واحدهای پتروشیمی کوچک به تنهایی نمی توانند وضعیت خودشان را در این شرایط تنظیم کنند و باید به این واحدها با ایجاد اتحادیه و انجمن ها کمک به تولید مستمر محصولات این واحدها کرد.

وزیر نفت ضرورت مراجعه تولیدکنندگان کوچک به بورس و الزام تأمین مواد اولیه از  بورس را یکی از نگرانی های موجود دانست و ادامه داد: اصل بورس راهکار درستی است و بنده مذاکراتی با بورس داشته ام و به نتیجه رسیده ایم و امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود.

زنگنه صادرات و عرضه داخلی را از مشکلات تولیدکنندگان بزرگ صنعت پتروشیمی دانست و اظهار کرد: معافیت مالیاتی صادرات بیشتر از عرضه داخلی برای تولیدکنندگان بزرگ صنعت این است که قانون این موضوع در گذشته موجود بوده و این مسئله باید حل شود.

وی با اشاره به این که هرچه اقتصاد کشور فعال تر شود، واحدهای پتروشیمی نیز فعالتر می شوند، گفت: تقاضا برای محصولات پتروشیمی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور باید وجود داشته باشد.

وزیر نفت با بیان این که پس از اجرایی شدن برجام شاهد افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی بودیم، تصریح کرد: حدود یک میلیون تن عرضه خوراک به واحدهای پایین دستی پتروشیمی در داخل کشور افزایش یافته است که این یعنی اشتغال، تولید و ایجاد ثروت برای کشور.

زنگنه با اشاره به این که در پنج سال آینده ارزش محصولات بالادست پتروشیمی به 40 میلیارد دلار می رسد، گفت: در بخش میان دست و پایین دست نیز باید برنامه ریزی های لازم برای توسعه این صنعت، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالا صورت گیرد.

وزیر نفت یادآور شد: سیاست دولت بهبود کسب و کار، ایجاد اشتغال و بهبود زندگی مردم است که ما نیز مجری آن هستیم.

 

تعداد بازدید : ۱,۶۴۴