لبخند دوباره بازار جهانی به فعالان پلاستیک ایران؛

3 برگ برنده یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست/ جا برای «پروپیلن»‌ها در صنعت پتروشیمی باز شد

3 برگ برنده یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست/ جا برای «پروپیلن»‌ها در صنعت پتروشیمی باز شد
(جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶) ۱۷:۴۶

شمارش معکوس برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست درحالی آغاز شده که برگزاری نمایشگاه امسال سه برگ برنده طلایی برای فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور به ارمغان آورده است.

 به گزارش ستاد خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست در مقایسه با 10 دوره قبلی این نمایشگاه دارای سه ویژگی منحصر به فرد بوده که قطعا منجر به توسعه کمی و کیفی صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک در ایران خواهد شد.

اولین و مهمترین ویژگی برگزاری دوره یازدهم نمایشگاه ایران پلاست ورود به دوران پسابرجام بوده و دوره لغو تحریم‌ها بهترین فرصت برای خرید و انتقال دانش فنی و تکنولوژی‌های جدید به صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور است.

فضای پسابرجام در افزایش مشارکت شرکت‌‌های معتبر بین‌المللی در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست هم تاثیرگذار بوده به طوری که تعداد شرکت‌های خارجی در این دوره با ثبت یک رکورد جدید به بیش از 500 مشارکت کننده رسیده است.

در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست بالغ بر 500 شرکت خارجی از 23 کشور جهان شامل بلژیک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، یونان، هند، صربستان، ایتالیا، کره جنوبی، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، اسپانیا، انگلیس، تایلند، چک، قبرس، ترکیه، تایوان، چین، ژاپن و امارات مشارکت خود را قطعی کرده‌اند.

افزایش تعداد شرکت‌های خارجی در کنار شرایط دوران پسابرجام طلایی‌ترین فرصت بوده تا در کنار انتقال دانش و بهره برداری از تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته جهان نسبت به توسعه بازارهای صادراتی و جذب سرمایه گذار خارجی بوده و فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور می‌توانند از 8.4 میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پلیمری و برنامه افزایش میلیون تنی این ظرفیت به بیش از 20 میلیون تن تا افق 1404 به عنوان یک مزیت برای توسعه کمی و کیفی تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی استفاده کنند.

رکورد سفر بازرگانان پلاستیک جهان به تهران شکست

اما در کنار افزایش مشارکت خارجی و شرایط پسابرجام، برنامه‌ریزی برای حضور هیات‌های تجاری و اقتصادی صنایع پلاستیک کشورهای جهان را باید دومین ویژگی منحصر به فرد یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست عنوان کرد و با هماهنگی دبیرخانه و ستاد برگزاری نمایشگاه امسال حضور دست کم 230 بازرگان و تاجر فعالی در صنایع پلیمر و پلاستیک از بیش از 20 کشور جهان قطعی شده است.

بر اساس آمارهای موجود تا به امروز بازرگانان 20 کشور جهان شامل جمهوری آذربایجان، سوریه، ترکیه، قطر، امارات متحده عربی، سریلانکا، نپال، کره جنوبی، مالزی، چین، غنا، کنیا، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، رومانی، صربستان، اسلوانی، کانادا و ... در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست قطعی شده است.

در این بین، در کناربرنامه‌ریزی سفر بازرگانان کشورهای مختلف جهان به تهران، 14 هیات تجاری و اقتصادی تخصصی صنعت پلاستیک از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هندوستان، اوکراین، عمان، گرجستان و ارمنستان نهایی شده که سفر این تعداد هیات تجاری و اقتصادی و بازرگانان در کنار ثبت یک رکورد تاریخی می‌تواند به توسعه صادرات محصولات، ماشین آلات و خدمات فنی و مهندسی صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور و بهبود فضای و کسب و کار در این صنایع ارزش آفرین کمک کند.

این درحالی است که همزمان با برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست، بزرگترین همایش صادرات پلاستیک به عراق و افغانستان هفته آینده با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تهران برگزار خواهد شد که هدف اصلی از برگزاری این همایش صرفا توسعه بازارهای صادراتی صنایع تکمیلی پتروشیمی ایران است.

تغییر رویکرد ایران پلاست از «پلی‌اتیلن» به «پروپیلن»

سومین و مهمترین برگ برنده برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست نسبت به ده دوره گذشته، تغییر رویکرد نمایشگاه از «پلی اتیلن» به «پروپیلن» و «پلی پروپیلن» است.

در طول ده دوره گذشته برگزاری نمایشگاه‌های ایران پلاست، با استفاده از خوراک اتیلن طرح‌های تولید انواع پلی‌اتیلن سبک و سنگین در عسلویه، ماهشهر و خط لوله اتیلن غرب به بهره برداری رسید و کلنگ اجرای طرح‌های جدیدی هم در مسیر خط لوله اتیلن مرکز و شاخه دنا خط لوله اتیلن غرب به زمین زده شد.

با افزایش ظرفیت تولید انواع گریدهای پلی اتیلن در صنعت پتروشیمی، حالا ایران به پشتوانه افزایش ظرفیت تولید گازمایع و اتان در پارس جنوبی و ساخت و بهره برداری طرح‌های جدید متانول افزایش ظرفیت تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن را به عنوان یک راهبرد کلیدی در قالب اجرای برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار داده است.

در شرایط فعلی چندین مجوز تولید پروپیلن و پلی پروپیلن با تکمیل زنجیره‌های ارزش اتان، متان، متانول و پروپان در صنعت پتروشیمی صادر شده و پیش بینی می شود با استفاده از تکنولوژی‌های جدید تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید پروپیلن ایران با افزایشی چهار برابری از حدود یک میلیون تن فعلی به بیش از چهار میلیون تن افزایش یابد.

در این بین ساخت و راه‌اندازی طرح‌های جدید کامپاند هم در صنایع پتروشیمی ایران کلید خورده و به زودی اولین طرح کامپاند پلیمری در پتروشیمی مارون با ظرفیت تولید 60 هزار تن در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

افزایش ظرفیت تولید پروپیلن در کنار راه‌اندازی واحدهای جدید کامپاند پلیمری در صنعت پتروشیمی می‌تواند ضمن تامین پایدار خوراک صنایع تکمیلی پتروشیمی به تکمیل بیشتر زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی کمک کند که قطعا برگزاری نمایشگاه‌های ایران پلاست منجر به بهبود و تقویت این رویکرد خواهد شد.

تعداد بازدید : ۲,۲۸۰