مهندس نعمت زاده اعلام کرد:

«ایران پلاست» باید صادرات محور باشد/ طرح‌های کامپاند پلیمر باید در پتروشیمی راه‌اندازی شود

«ایران پلاست» باید صادرات محور باشد/ طرح‌های کامپاند پلیمر باید در پتروشیمی راه‌اندازی شود
(شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۴۹

مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر ضرورت رویکرد صادرات محور شدن نمایشگاه ایران پلاست، از راه‌اندازی طرح‌های جدید کامپاند و تولید کاتالیست‌های پلیمری به‌عنوان دو ضرورت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور یاد کرد.

مهندس «محمدرضا نعمت‌زاده» در گفتگو با ستاد خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان اینکه از سال 1381 نمایشگاه ایران پلاست در کشور آغاز شده و امسال شاهد برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست هستیم، گفت: این نمایشگاه مکمل برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت پتروشیمی در کشور است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه در سال 1376 به عنوان مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه افزایش ظرفیت تولید محصولات پلیمری را به عنوان یک سیاست کلیدی در دستور کار توسعه صنعت پتروشیمی قرار گرفت، تصریح کرد: همزمان با برنامه افزایش ظرفیت تولید پلیمر در صنعت پتروشیمی، به این فکر افتادیم که نمایشگاهی را در رابطه با صنایع پایین دستی پتروشیمی داشته باشیم تا مردم برای ایجاد ارزش افزوده در بخش صنعت پلیمری کشور تشویق شوند.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی، افزود: برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، با استقبال خوبی که در سال‌های گذشته تاکنون تولید کنندگان و مصرف کنندگان محصولات پلیمری از خود نشان دادند، این نمایشگاه را به یکی از نمایشگاه‌های ماندگار کشور تبدیل کرده است.

وی با یادآوری اینکه ایده راه اندازی نمایشگاه ایران پلاست را از چند نمایشگاه بین‌المللی به ویژه نمایشگاه K در دوسلدورف گرفتم که هر سه سال یک بار تشکیل می‌شود، تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه تقریبا از دهه 90 میلادی آغاز شده و میتوان گفت یکی از گسترده ترین نمایشگاه‌های پلیمری و صنایع پایین دستی پلیمری است.

«ایران پلاست» باید صادرات محور باشد

نعمت زاده با بیان اینکه اولین دوره نمایشگاه ایران پلاست با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بازرگانی پتروشیمی و واحدهای تولیدی و صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون این نمایشگاه بسیار ارزنده شده و امیدواریم بخش صادرات و ارائه محصولات صادراتی کشور رو به روز سهمش از این نمایشگاه بیشتر شود.

این پیشکوست صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه هرچه ارزش افزوده را در صنعت پتروشیمی بیشتر کنیم موجب درآمد بیشتر، اشتغال و فنآوری بیشتر خواهد شد، بیان کرد: به نظر من باید همزمان روی صنایع میانی پتروشیمی کار گسترده انجام دهیم. حرکتی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کرده‌ایم و هنوز در ابتدای راه است و امیدواریم پیگیری شود، باید خلا بین صنایع بالادست و پایین دست پتروشیمی در زمینه پلیمرها را پر کنیم.

طرح‌های کامپاند پلیمر باید در پتروشیمی راه‌اندازی شود

وی در ادامه با بیان اینکه در در طراحی و تولید کاتالیست‌ها به ویژه در بخش غیر پلیمری حرکت بسیار خوبی در کشور انجام شده و در خیلی از زمینه‌ها به خوداتکایی رسیده‌ایم، گفت: ولی در زمینه پلیمرها تازه فعالیت ها شروع شده و امیدواریم شرکت‌های دانش بنیان داخلی و شرکت‌های کاتالیست‌ساز داخلی در زمینه طراحی و تولید کاتالیست‌های پلیمری هم هر چه زودتر به موفقیت برسند.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه یکی از زمینه‌هایی که برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی تازه شروع شده و امیدواریم توسعه پیدا کند بحث کامپاندینگ مواد پلیمری است، تبیین کرد: زیرا خیلی از قطعات به ویژه در بخش صنعتی و حتی در بخش لوازم خانگی و صنایع خودروسازی، مواد پلیمر به صورت خام استفاده نمی‌شود بلکه تبدیل به کامپاند شوند و به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی، ادامه داد: این هم یکی از زمینه‌هایی است که در چند سال اخیر کار شروع شده و در حال رشد است ولی از آنجا که زمینه کار بسیار زیاد است باید بتوانیم محصولات پلیمری را به صورت کامپاند صادر کنیم که گاهی ارزش افزوده آن بیش از دو برابر مواد مثلا گرانول پلیمر یا پودر پلیمر است. امیدواریم در این نمایشگاه ایران پلاست نمونه‌های پیشرفت آن را ببینیم و از علاقه مندان دعوت می‌کنیم در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

نعمت زاده در ادامه با بیان اینکه تاکنون 10 دوره از نمایشگاه‌های ایران پلاست برگزار شده و قطعا پیشرفت‌های خوبی داشته و به نظر من به اهداف رسیده است، گفت: ولی این اهداف، هدف‌های ثابت نیست و باید هر سال با پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت کاربردهای مختلف که در مواد پلیمری ایجاد می‌شود، این هم رشد کند؛ در بخش الکترونیک و ساخت قطعات پیشرفته باید کار بیشتری کنیم، همان طور که گفتم بحث کامپاندهای پلیمرها یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند کیفیت مصرف را ارتقا دهد.

وی با اعلام اینکه از لحاظ آزمایشگاهی چه در آزمایشگاه‌های پلیمری و چه پژوهشگاه پلیمر توانایی خوبی داریم و امیدواریم این امکانات در این سطح به طور حداکثری مورد استفاده قرار گیرد، تاکید کرد: دانشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور در این زمینه رشد خوبی کرده است؛ آن زمان که نمایشگاه را شروع کردیم فقط دانشگاه امیر کبیر دانشکده پلیمر داشت ولی امروز شاهد دانشکده‌های مختلف در سایر دانشگاه‌ها هستیم که خود بحث پلیمر با توسعه صنعت پتروشیمی و تولید مواد پلیمری توسعه پیدا کرد. امیدواریم که ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه را در این زمینه بیش از گذشته شاهد باشیم.

این پیشکسوت صنعت پتروشیمی همچنین با یادآوری اینکه توسعه صنعت جز از طریق تعامل و همکاری بین‌المللی امکان پذیر نیست به ویژه اینکه ما رتبه اول دارنده ذخایر گاز جهان هستیم و صنایع پلیمر و پتروشیمی جایگاه طبیعی در کشور ما دارد، خاطرنشان کرد:  وقتی این همه امکانات بالقوه داریم باید بالفعل شود و حتما بازارهای جهانی یکی از بازارهای عمده ما خواهند بود. در این زمینه طرح‌ها و مواد پلیمر، قطعات، ماشین آلات، فناوری‌ها و مواد افزودنی، قالب، ابزار و درمجموع ملزومات آن در کشور وجود دارد.

تعداد بازدید : ۳,۳۲۴