لزوم همگرایی برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی

لزوم همگرایی برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی
(سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶) ۰۹:۲۲

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آماده همکاری با متولیان امر برای یافتن راهکاری پایدار درمسیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با محوریت بسته پیشنهادی ارائه شده است.

سعید ترکمان، رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک وعضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران باید با هدف توسعه صنایع پایین دستی با همکاری دولت، تشکل های صنفی و بخش خصوصی برنامه ای مدون و جامع را برای توسعه متوازن اجرایی کند.
ترکمان با اشاره به بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی ایران برای توسعه صنایع پایین دستی گفت: به باور من اگر بخواهیم این شرایط مستمر باشد، باید به ساز وکاری که اتاق ایران با کمک انجمن‌های پلیمری در پیش گرفته‌ بپردازیم. به این معنا که با توجه به اهمیت اشتغال و لزوم تقویت این بخش، باید جلوی خام فروشی را بگیریم و به نظر من تا زمانی که راهکار اتاق ایران عملی نشود، ما شاهد این مشکلات هستیم و با نوسان بازار و نیز قیمت ها با چالش میزان عرضه و تقاضا رو‌به ‌رو خواهیم بود.
وی با بیان این که با چنین شرایطی بنگاه‌های بخش پایین ‌دست صنعت پتروشیمی نمی‌توانند برنامه‌های بلند مدتی را برای تولید، عرضه و صادرات محصولات نهایی طراحی کنند گفت: در صورت تداوم شرایط موجود کشورمان بازارهای صادراتی را به راحتی از دست داده و ارز‌آوری مطلوبی از این بخش عاید نمی‌شود.
وی درخصوص وضعیت بسته پیشنهادی اتاق ایران گفت: در شرایط فعلی نامه ‌ای در دست تنظیم است که در آن نامه فرآیندها به دقت آورده شده و مطالبات به ‌صورت شفاف و واضح بیان شده است و با توجه به اشراف وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت به این موضوع امیدواریم قبل از اینکه برای صنعت پتروشیمی دیر شود، به نتیجه ملموسی در این زمینه برسیم.
بازار محصولات پتروشیمی نیازمند حمایت است
به گزارش نیپنا ، طی چند هفته اخیر قیمت محصولات پلیمری پا در مسیری صعودی گذاشته است و روندی مثبت با جهت گیری آرام را دنبال می کند و این در حالی است که طبیعتا قیمت ها در بازار بورس کالای ایران و بازارهای آزاد هم بالا می رود. در کنار این موضوع اتفاقی که طی 15 روز گذشته شاهد آن بودیم این است فاصله نرخ قیمتی میان بازارآزاد و بازار بورس بالا رفته و این فاصله رفته رفته بیشتر می شود.
این در حالی است که با بررسی شرایط حاکم بر بازارهای جهانی و بازارهای داخلی چشم اندازی مثبت و صعودی را برای این بازار ها شاهدیم و اگر تمهیداتی در این خصوص اندیشیده نشود، ممکن است که آسیب های جدی بر پیکره ارکان اصلی این صنعت وارد شود .
در این خصوص سعید ترکمان، رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک می گوید: بررسی آمارها و شرایط بیانگر این موضوع است که به محض ایجاد اختلال در یکی از عناصر تاثیر گذار بر بازارها، بازار با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت ها افزود: این امر، شرایطی را برای برخی از مجتمع های پتروشیمی به وجود آورد که با مدیریت عرضه های خود در بازارهای داخلی بتوانند، محصولات تولیدی واحد های تولیدی خود را صادر کنند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: با توجه به اینکه در 3 ماه اول سال محدودیت‌هایی از جمله نقل و انتقال پول برای صادرات برخی مجتمع‌های پتروشیمی وجود داشت و در طرف دیگر شورای رقابت کف عرضه‌ها را مشخص کرده بود , و در این مدت مشکل عمده‌ای برای تامین مواد اولیه واحدهای خرد وجود نداشت ، این بررسی‌ها نشان می‌دهد طی این دوران، صادرات محصولات نهایی بخش پایین‌دست صنعت پتروشیمی پررنگ ‌تر بوده است و عمده علت آن هم آرامش خیال تولیدکنندگان پایین‌دست این صنعت از تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی‌ است.
وی تصریح کرد: با توجه به این که در کشور ما شرکت های بزرگ صادراتی در پایین دست صنعت وجود ندارد، شرایط حاکم سبب می شود واحد ها و بنگاه های صادراتی بخش پایین دست صنعت پتروشیمی به راحتی از گردونه بازی حذف شوند و جای خود را به رقبا بدهند و برای این امر باید چاره ای اندیشیده شود.

تعداد بازدید : ۲,۲۰۱