صدر نشینی پلیمرها در بازارهای کالایی

صدر نشینی پلیمرها در بازارهای کالایی
(چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۰۷

رشد قیمت پلیمرها در بازار موجب شده تا این کالا را بتوان شاگرد اول بازارهای کالایی داخلی در هفته های اخیر به شمار آورد .

به گزارش خبرنگار نیپنا، تأثیرگذاری قیمت های جهانی بر نرخ های بورس کالا را می توان دلیل اصلی این وضعیت به شمار آورد و این امر نشان دهنده رشد حجم تقاضا در صنایع تکمیلی نیز به شمار می رود.
فعالان بازار اعتقاد دارند که با توجه به رخدادهای جهانی در بازار پتروشیمی در کنار تأثیرگذاری اثرات طوفان هاروی در کنار رشد قیمت ها در بازار چین ، ممکن است این روند افزایشی باز هم ادامه یابد.
از سوی دیگر انتظار تقویت تقاضا برای محصولات نهایی صنایع پتروشیمی موجب شده تا حجم خرید مواد اولیه در صنایع پایین دستی افزایش یابد. نزدیکی به مناسبت های مذهبی همچون عید غدیر و بازگشت حجاج و همچنین زمان باقی مانده تا آغاز ماه محرم و البته تغییر فصل و نزدیکی به روزهای سرد سال موجب شده تا از یک سو شاهد افزایش حجم تقاضا باشیم و از سوی دیگر تغییر در ویژگی ها و مواد اولیه مورد نیاز موجب شده تا شرایط بازار تغییری مهم را تجربه کند.
این ویژگی در بخش تقاضا خود به افزایش مصرف مواد اولیه منجر شده یعنی در طرف تقاضا شاهد تحریک بازار هستیم. در کنار این مطلب بخش عرضه با محوریت بورس کالا نیز وارد یک فاز تغییر شده یعنی رشد قیمت ها بر پایه رخدادهای جهانی و افزایش قیمت دلار در نهایت به افزایش نرخ در بورس کالا منجر شده است. توالی این دو رخداد یعنی افزایش تقاضا در کنار رشد قیمت های عرضه موجب شد تا بازار آزاد پلیمرها با یک رشد قیمتی رو به رو شود.
بررسی ها نشان می دهد قیمت پلیمرها در بازار آزاد در دو هفته اخیر در مسیر رشد قیمت هایی ممتد قرار داشته و افزایش نرخ هایی مهم را برای کلیت بازار به ثبت رسانده است. همین ویژگی در کنار وجود تقاضا موجب شد تا رشد قیمت پلیمرها به گونه ای خودنمایی کند که در مقایسه با سایر بازارهای کالایی ، گوی سبقت را از سایرین ربوده و بازار پلیمرها به عنوان شاگرد اول بازارهای کالایی در مقایسه با بازار فولاد و حتی مصالح ساختمانی خودنمایی کند. این شرایط رشد قیمتی اگرچه به دلیل افزایش قیمت های جهانی و رشد قیمت دلار خودنمایی کرد ولی نشان می دهد بازار به عرضه های بیشتری نیاز دارد زیرا تقاضای مؤثر در بستر بازار وجود داشته و در صورت تزریق کافی کالا می توان موفقیت های بیشتری را برای صنایع تکمیلی بدست آورد. این وضعیت یعنی تقویت تقاضا در آمارهای بورس کالا نیز قابل رهگیری و رصدکردن است.
معاملات پلیمرها در روز سه شنبه در بورس کالا
آمارها نشان می دهد در روز سه شنبه در رینگ پلیمری بورس کالا بیش از 40 هزار تن از انواع پلیمرها مورد عرضه قرار گرفته که در برابر این حجم از عرضه ، نزدیک به 80 هزار تن تقاضا به ثبت رسیده است. تقابل این حجم از عرضه و تقاضا در نهایت موجب شد تا 32 هزار و 151 تن از انواع پلیمرها مورد داد و ستد قرار بگیرد که رقم مطلوب و مهمی به شمار می رود. با توجه به برتری تقاضا بر عرضه ها می توان این گونه اظهار کرد که بخش مهمی از تقاضا برای خرید گروه های کالایی محدود و مشخصی به ثبت رسیده که نیاز به افزایش حجم عرضه ها را یادآوری می کند. آمارهای معاملاتی نشان می دهد که نزدیک به 80 درصد ار عرضه ها مورد معامله قرار گرفته که رقم مطلوبی برای این بازار به شمار می رود و نشان می دهد گروه هایی کالایی که اغلب با کم توجهی بازار رو به رو بوده نیز به جرگه معاملات پیوسته اند. همین مطلب این شائبه را پدید می آورد که بخشی از معاملات به منظور واسطه گری و سفته بازی صورت گرفته که احتمال رشد قیمت ها را تقویت خواهد کرد. از سوی دیگر رشد حجم معاملات در نهایت داده ای است که موجب خواهد شد حجم عرضه مواد اولیه در بازار آزاد نیز تقویت شود که باز هم سیگنال مطلوبی برای تأمین نیاز صنایع پایین دستی به شمار خواهد رفت.
اهمیت این حجم از معاملات از آن جهت برجسته تر خواهد بود که موجب شد حجم معاملات در هفته جاری ( تا پایان معاملات روز سه شنبه ) به بیش از 52 هزار تن رسیده که در مقایسه با داد و ستد کل هفته گذشته و رقم 56 هزار تن از وضعیت مطلوب معاملات این بازار حکایت دارد.
وضعیت بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی نیز مهم است زیرا رشد قیمت ها در بازارهای چین و همچنین کاهش حجم تولید در جنوب شرقی آمریکا موجب شده تا خوش بینی به رشد قیمت های جهانی افزایش یابد. این در حالی است که بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع در صنایع پتروشیمی جهان نیز در مسیر رشد بوده و با فرض احتمال افزایش قیمت جهانی نفت خام می تواند سیگنال مهمی در چارچوب رشد قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی و پلیمرها قلمداد شود. با توجه به این شرایط باید گفت که در بازارهای جهانی احتمال رشد بیشتر قیمت ها وجود دارد که می تواند در بازار داخلی نیز تأثیرگذار باشد. رشد قیمت های آتی در بورس دالیان مخصوصاً برای PVC هم اکنون به صورتی مشهود خودنمایی کرده که می تواند معرف مهمی برای سایر بازارهای کالایی باشد.
با توجه به تمامی این موارد و مخصوصاً انتظار برای افزایش بیشتر تقاضا از هم اکنون باید توجه به حجم عرضه ها را جدی تر از قبل ارزیابی کرد یعنی در صورت رشد عرضه می توان به صورت واقعی از صنایع پایین دستی در چارچوب قیمت های جهانی حمایت کنیم.

تعداد بازدید : ۲,۶۴۷