کمبود عرضه خوراک پتروشیمی در بازار قاره سبز

کمبود عرضه خوراک پتروشیمی در بازار قاره سبز
(یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶) ۱۱:۱۸

به دنبال تعطیلی های غیرمنتظره برخی از مجتمع های پتروشیمی در اروپا تامین خوراک مجتمع های پتروشیمی با چالش هایی رو برو شده است.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی پلاستیک نیوز یوروپ از آغاز ماه اوت امسال، وقوع همزمان برخی تعطیلی های غیرمنتظره در تعدادی از مجتمع های پتروشیمی اروپا، کمبود عرضه مواداولیه و خوراک را در قاره سبز به دنبال داشته است. این وضعیت به ویژه با افزایش تقاضا در ماه تعطیلات یعنی اوت، تشدید شد.
در ماه اوت امسال قیمت های ترموپلاستیک استاندارد (standard thermoplastic) در بیشتر بازارهای قاره سبز تغییرات اندکی را شاهد بود. قیمت قراردادهای اتیلن و پروپیلن برای این ماه نیز در مقایسه با ماه گذشته میلادی بدون تغییر باقی ماند.
این در حالیست که قیمت اولیه استایرن مونومر (reference price) در نتیجه کاهش هزینه های بنزن، حدود 30 یورو برای هر تن کاهش یافت.
بر پایه این گزارش ، با وجود کاهش هزینه های تولید اتیلن، برخی از گریدهای پلی الفین در ماه اوت روندی صعودی را تجربه کردند. قیمت های پلی اتیلن سبک (LDPE) و پلی اتیلن سنگین گرید تزریقی (HDPE injection moulding grade) پنج یورور به ازای هر تن افزایش یافتند. این در حالیست که پلی اتلین سبک خطی و دیگر گریدهای پلی اتیلن سنگین تقریبا بدون تغییر باقی ماندند. قیمت پلی پروپیلن اما تحت تاثیر کمبود عرضه، افزایش 10 تا 15 یورویی را برای هر تن تجربه کرد.
از مهمترین تعطیلی های یادشده می توان به اعلام فورس ماژور برای عرضه اتیلن از سوی واحد کراکر بخار Moerdijk شرکت شل در هلند اشاره کرد.

تعداد بازدید : ۱,۶۵۲