توسعه هزار هکتاری صنعت پتروشیمی در ماهشهر

توسعه هزار هکتاری صنعت پتروشیمی در ماهشهر
(سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶) ۱۶:۴۶

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اعلام خبر توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: NPC منطقه ویژه ای را به مساحت یک هزار هکتار برای طرح های جدید در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرضیه شاهدایی درجمع مدیران و کارکنان فعال در شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار کرد: غیر از منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، منطقه ویژه دیگری را برای توسعه صنایع پایین دست در نظر گرفته ایم.
وی افزود: صنعت نفت در منطقه هفت هزار هکتار زمین دارد که تا سال گذشته کار اساسی در این اراضی صورت نگرفته بود. NPC در این راستا مشاوری را در نظر گرفت و اراضی شناسایی شده اند .
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به استعلام از اداره ثبت برای تعیین وضعیت اراضی، گفت: پس از تعیین تکلیف اراضی، نیاز صنعت را اختصاص می دهیم و مابقی را برای توسعه به شهر واگذار می کنیم.
شاهدایی با تاکید بر این که در بندر ماهشهر ۱۰۰۰ هکتار زمین بر اساس آمایش سرزمین و با همکاری سازمان محیط زیست، در نظر گرفته شده است، گفت: توسعه صنعت پتروشیمی در بندر ماهشهر از زمان ریاست خانم ابتکار در سازمان محیط زیست پیگیری می شد و اکنون نیز این امر را با مذاکره با آقای کلانتری پیش خواهیم برد.
شاهدایی ادامه داد: با توجه به زیرساختی که در منطقه موجود است و همچنین وجود برخی کارگاه ها که فعال نیستند، پتانسیل توسعه وجود دارد و باید تلاش شود سرمایه گذاران جدید وارد منطقه ماهشهر شوند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه NPC اکنون پروژه اجرا نمی‌کند، اظهار کرد: به عنوان مدیر مسئولیت های اجتماعی پیگیر ادای دین پتروشیمی ها نسبت به منطقه هستیم و تمامی مدیران بخش خصوصی نیز در این زمینه همکاری دارند.
شاهدایی به عنوان نماینده دولت تصریح کرد: ادای دین به مسئولیت های اجتماعی به قدری برای وزارت نفت اهمیت دارد که سال گذشته آقای زنگنه مصوب کردند که سه درصد از سرمایه گذاری های کل پروژه های نفت به پروژه های مسئولیت های اجتماعی اختصاص یابد.
وی با اشاره به این که NPC اولین شرکتی است که همایش مسئولیت های اجتماعی را برگزار کرد و یکی از مولفه های ارزیابی برای جایزه تعالی را فعالیت در این زمینه در نظر گرفت، گفت: نیازهای منطقه سنجیده و بر اساس اولویت طرح ها در شورای راهبردی پتروشیمی مصوب می‌شود؛ در عین حال برخی مجتمع ها نیز خود اقدام به توسعه منطقه با اقداماتی چون ساخت مدرسه و ... می کنند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر تلاش NPC در زمینه توسعه پایدار که لازمه آن داشتن تعامل با جوامع اطراف صنعت است، اظهار کرد: دو شورای راهبردی در مناطق عسلویه و ماهشهر نیز در همین  راستا تشکیل شده اند و خوشبختانه تاکنون پیشرفت خوبی داشته اند.
شاهدایی با اشاره به توسعه نامتوازن اظهار کرد: از روزی که تصمیم بر توسعه پتروشیمی در ماهشهر گرفته شد، اولویت اول ساخت منطقه ویژه بود و سایر بدنه دولت برای این امر فکری نکردند و توقع دارند همه کارها را پتروشیمی انجام دهد.
وی افزود: توقع نداشته باشید صنعت پتروشیمی همه کارها ردا انجام دهد، با این حال از سال ۱۳۸۲ تا امروز ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در منطقه در راستای مسئولیت های اجتماعی اجرا شده است.
شاهدایی با تاکید بر این که همراه با توسعه صنعت پتروشیمی، اقدامات زیرساختی را نیز در منطقه انجام دادیم، تصریح کرد: امروزه  همه در جهان به این باور رسیده اند که صنعت نمی تواند فقط با هدف درآمدزایی در منطقه مستقر شود و بین صنعت و جوامع اطراف آن باید تعامل باشد. NPC به دنبال توسعه پایدار در ماهشهر و عسلویه و ایجاد تعامل بین‌ صنعت و جامعه پیرامون است تا به نتیجه برد- برد برسیم.

تعداد بازدید : ۱,۲۲۰