اجرای 25 طرح پتروشیمی در برنامه ششم توسعه

اجرای 25 طرح پتروشیمی در برنامه ششم توسعه
(دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶) ۱۲:۳۶

25 طرح پتروشیمی با ظرفیت اسمی 49.1 میلیون تن در سال و 5 طرح تامین خوراک صنعت پتروشیمی در حوزه بالادست در طول سال های برنامه ششم توسعه اجرا خواهند شد.

به گزارش نیپنا، چشم انداز آتی صنعت پتروشیمی ایران با توجه به برنامه ریزی های انجام شده روشن است ، اکنون ظرفیت نصب شده مجتمع های تولیدی پتروشیمی 64.9 میلیون تن در سال است که طی برنامه ششم توسعه با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و نیز جذب سرمایه گذاری های جدید جهش در تولید و صادرات را شاهد خواهیم بود.
بر اساس اعلام مدیریت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این ظرفیت با بهره برداری از 58 طرح در دست اجرای صنعت پتروشیمی 58.4 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
همچنین بر اساس آخرین ویرایش نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی، در سال های برنامه ششم 25 طرح پتروشیمی با ظرفیت اسمی 49.1 میلیون تن در سال و 5 طرح تامین خوراک صنعت پتروشیمی در حوزه بالادست در طول سال های برنامه ششم توسعه اجرا خواهند شد.
بدیهی است با توجه به شرایط به وجود آمده پس از برجام و باز شدن پنجره های جدید به روی این صنعت، احتمال تغییر در تعداد و نوع طرح های مورد نظر بر اساس تعاملات و مذاکرات بین المللی وجود دارد. در این میان رویکرد صنعت پتروشیمی به توسعه تکمیل زنجیره ارزش با استفاده از دانش فنی و سرمایه گذاری شرکت های بین المللی و تکیه بر توانمندی های شرکت های داخلی با توجه به خوراک در دسترس (گاز طبیعی) است.
شتاب در بهره برداری حداکثری از اجرای برجام و تغییر شرایط می تواند نقش به سزایی در رفع چالش ها و تسریع در روند اجرای پروژه ها داشته باشد.
ادامه روند تثبیت و شفاف سازی نرخ خوراک های بالادست در درازمدت، پایداری و تداوم قوانین و مقررات بازاربورس کشور و سرمایه گذاری خارجی، حمایت از تولید کنندگان با استفاده از بهبود بخشیدن در قوانین و مقررات بازرگانی کشور، سرعت بخشیدن به عملیات بانکی و گمرکی و اعطای مجوزهای زیست محیطی و ...می تواند موجب تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی در راستای مشارکت در اجرای پروژه های نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی شود.




تعداد بازدید : ۲,۶۱۷