نقش آفرینی صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی ایران

نقش آفرینی صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی ایران
(چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶) ۱۲:۰۷

صنعت پتروشیمی ایران با وجود دارا بودن زیر ساخت های مطلوب در توسعه اقتصادی کشور همانند گذشته نقش آفرین خواهد بود.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر لزوم همگرایی برای تحقق برنامه ریزی های انجام شده در مسیر توسعه این صنعت ارزش آفرین اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران نقش مهمی در اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال دارد و سرمایه گذاری در این صنعت افزون بر موارد یاد شده سبب جذب سرمایه های سرگردان و تداوم کاهش تورم خواهد شد.
علی محمد بساق زاده افزود: صنعت پتروشیمی ایران در مسیر جدید توسعه خود نیازمند عزم ملی برای رسیدن به هدف های پیش بینی شده است و در این راستا برای جذب و هدایت سرمایه های جدید برای توسعه پتروشیمی باید با تعامل و همکاری بیشتری به فعالیت پرداخت و بخش خصوصی توانمند ایرانی باید مشارکت بیشتری در سرمایه گذاری ایفا کند.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این نکته که جذب سرمایه گذاری های جدید و نیز حضور قدرتمند در بازارهای جهانی با همکاری هلدینگ های پتروشیمی ظرفیت تولید انواع محصولات پتروشیمی را افزایش می دهد گفت: صنعت پتروشیمی ایران در سال های آتی افزون بر تامین کامل نیاز داخل در زمینه صادرات نیز رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد و باید گفت که چشم انداز  پتروشیمی در تمامی ابعاد روشن است.
وی با بیان این که صنعت پتروشیمی اکنون محور و ستون توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود و با تمام بخش های صنایع در ارتباط است تصریح کرد: سرازیر کردن منابع به سوی تولید و جلوگیری از هدر روی منابع ملی می تواند منجر به جهش دوم صنعت پتروشیمی که از سوی وزیر نفت مطرح شده شود.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی است و چون از خام فروشی جلوگیری می کند از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار است بنا بر این تکمیل زنجیره ارزش باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد تا به سوی تولید محصولات نهایی گام برداریم.
بساق زاده با اشاره به این که باید این مطلب را پذیرفت که زنجیره پتروشیمی با وجود توسعه بالادست در بخش های پایین تر به صورت متقارن رشد نکرده و باید در این زنجیره بازنگری شود گفت: برای داشتن صنعتی پویا و اقتصادی قدرتمند باید صنعت پتروشیمی ایران از خام فروشی فاصله گرفته و به سوی ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تولید محصولات نهایی حرکت کند و برای تحقق این هدف حمایت دولت و مجلس راه را برای رسیدن به این هدف هموار خواهد کرد.
مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی به عنوان یک راهبرد در برنامه های آینده توسعه صنعت پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته و در این مسیر همکاری بانک ها و سرمایه گذاری های جدید می تواند تحولی بزرگ را در توسعه صنایع تکمیلی در کنار بخش بالادستی به همراه آورد.
وی ادامه داد: توسعه متوازن و تکمیل زنجیره ارزش می تواند در آینده، صنعت پتروشیمی کشورمان را در زمره برترین قدرت های پتروشیمی جهان قرار دهد.

تعداد بازدید : ۱,۸۳۴