برنامه چین برای ساخت یک مجموعه پتروشیمی در پاکستان

برنامه چین برای ساخت یک مجموعه پتروشیمی در پاکستان
(سه شنبه ۳۱ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۰۰

چین با هدف تولید محصولات مختلف پتروشیمی در خارج از مرزهای خود، قصد دارد 4 میلیارد دلار در پاکستان سرمایه گذاری کند.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی (dawn)، چینی ها قصد دارند تا یک مجموعه پتروپالایشی یکپارچه به ارزش چهار میلیارد دلار را در نزدیکی شهر کراچی پاکستان احداث کنند و در همین راستا درخواستی مبنی بر اختصاص زمینی به مساحت 500 تا 1000 آکر به دولت های محلی ایالات سند و بلوچستان پاکستان ارسال شده است.
زبیر طفیل، رئیس فدراسیون اتاق بازرگانی و صنعت پاکستان (FPCCI)، پس از دیدار با هیئتی چینی به ریاست لی جیال، مدیر شرکت مهندسی تیانچن (TCC)، این خبر را اعلام کرد. دو طرف توافق کردند تا با برنامه ریزی و انجام سرمایه گذاری های دو جانبه، روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور را به ویژه در صنعت پتروشیمی بیش از پیش توسعه دهند.
زفیر عنوان کرد: چینی ها به دلیل بالا بودن اجاره زمین در منطقه آزاد گوادر (Gwadar Free Zone)، در حال حاضر به دنبال سایتی در کراچی هستند.
وی افزود: از آنجا که بندر قاسم در کراچی فضای کافی برای پروژه ای در این ابعاد را ندارد؛ سرمایه گذاران چینی به دنبال زمینی در چند کیلومتری کراچی یا داخل قطب صنعتی (Hub area) هستند که احتمالا در منطقه بلوچستان واقع می شود.
بنا شده است تا هر یک از دو دولت محلی بلوچستان یا سند پیشنهاد بهتری ارائه کنند؛ قراردادی میان طرفین چینی و پاکستانی امضا شود. قراردادی که به گفته زفیر وضعیتی برد-برد برای دو کشور خواهد بود.
مجموعه پتروپالایشی یادشده شامل تعدادی اسکله، پالایشگاهی با ظرفیت 10 میلیون تن در سال و تاسیسات پایین دستی فراوری برای نفتا و دیگر محصولات شیمیایی خواهد بود.

تعداد بازدید : ۱,۵۲۱