نیم نگاه بازار به بهبود فروش داخلی پتروشیمی ها

نیم نگاه بازار به بهبود فروش داخلی پتروشیمی ها
(سه شنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۰۰

مجتمع های پتروشیمی با توجه به ابلاغ دستورالعمل جدید بورس کالا محصولات خود را در بازارهای داخلی با سهولت بیشتری عرضه خواهند کرد.

مرضیه طهماسبی مسئول تنظیم بازار دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی درگفتگو با خبرنگار نیپنا با مثبت ارزیابی کردن مصوبه هیئت پذیرش بورس کالای ایران درباره امکان ورود اشخاص حقیقی درخرید محصولات پتروشیمی که دربورس کالا با مازاد عرضه روبه رو هستند، اظهارکرد: در صورت نظارت دقیق و جامع از سوی نهادهای نظارتی معاملاتی شفاف را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: جلوگیری از واسطه گری باید با جدیت موردتوجه قرار بگیرد تا مصرف کنندگان واقعی با سهولت بتوانند در بازار اقدام به خرید کنند و این امر هم به نفع تولید کنندگان خواهد بود و هم مصرف کنندگان باآرامش در بازار می توانند نیازهای خود را خریداری کنند.

طهماسبی با تاکید بر این که تامین مواد اولیه شرکت های فعال در پایین دستی که به دلایل مختلف پروانه بهره برداری ندارند  یکی از کارکردهای مثبت مصوبه جدید است  گفت: شرکت های کوچک که نیازهای کمتری دارند در خرید مواد اولیه به صورت راحت تری اقدام به خرید خواهندکرد.

مسئول تنظیم بازار دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی همچنین درباره توقف اضطراری تولید ارتوزایلین درپتروشیمی نوری اظهارکرد: برنامه ریزی های لازم از سوی این مجتمع پتروشیمی برای تامین نیاز داخل از طریق بورس کالابرای تامین ناز صنایع پایین دستی پتروشیمی صورت گرفته و هیچ گونه کمبودی در بازار وجود ندارد.

 به گزارش نیپنا، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران روز یکشنبه اظهار کرد: در راستای بهبود روند معامله محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس کالای ایران، افزایش شفافیت معاملاتی، عرضه منظم و تعادل هر چه بیشتر عرضه و تقاضا، برخی محدودیت ها که از سال ۱۳۸۹ تاکنون برای خریداران و مصرف کنندگان خرد حقیقی جهت خرید محصولات و فرآورده های عرضه شده در این بازار اعمال شده بود، به تدریج با توجه به شرایط بازار حذف خواهد شد.

حامد سلطانی نژاد تصریح کرد: با توجه به این که در خصوص برخی کالاها در بورس کالا مازاد عرضه وجود دارد، با مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران تصمیم بر این شد تا خریداران حقیقی محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی که اطلاعاتشان در سایت بهین یاب ثبت نشده و سهمیه ای برای آنها لحاظ نمی شود، ولی مصرف کننده محصولات عرضه شده در بورس کالا هستند نیز بتوانند از کانال رینگ پتروشیمی بورس کالا نیاز مصرفی خود را تامین کنند.

سلطانی نژاد افزود: در گام اول در عرضه هایی که در روزهای غیر بهین یابی انجام می شود خریداران حقیقی می توانند اقدام به ثبت سفارش و خرید محصول نمایند.

وی با بیان این که تاکنون مجوز حضور خریداران در تالار پتروشیمی، تایید آنها در سامانه بهین یاب بود، گفت: این امر به دلیل رسیدن مواد اولیه به مصرف کنندگان مورد تایید بوده است، اما در این بین اشخاص حقیقی امکان حضور در معاملات تالار پتروشیمی را پیدا نمی کردند که این امر بر روند کشف واقعی قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضای آزادانه بی تاثیر نبود. به این ترتیب با توجه به شرایط بازار و براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد تا امکان حضور حقیقی ها در معاملات محصولات پتروشیمی برای خرید آن دسته از کالاهایی که با مازاد عرضه مواجه هستیم، فراهم شود.

تعداد بازدید : ۱,۷۴۹