آغاز فصلی نو برای انتقال دانش فنی میان ایران و اروپا

آغاز فصلی نو برای انتقال دانش فنی میان ایران و اروپا
(سه شنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۲۲

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی درآینده نزدیک با امضای قرارداد مهندسی اصولی مشترک با شرکت ایرلیکوئید برای نخستین بار به واحدهای تولیدی پروپیلن از متانول لایسنس ارائه می دهد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرضیه شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره امضای موافقتنامه ایران و آلمان در زمینه ایجاد واحد تولید دانش فنی MTP در ایران گفت: پیش از برقراری تحریم های بین المللی یک تفاهم نامه همکاری بین شرکت لورگی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ایجاد واحد تولید دانش فنی MTP امضا شدکه با برقراری تحریم روند همکاری متوقف شد و شرکت ایرلیکوئید صاحب شرکت آلمانی لورگی به تنهایی توسعه دانش فنی تولید پروپیلن از متانول را انجام داد.

شاهدایی ادامه داد: بعد از برجام صاحبان این شرکت به دنبال راهی برای از سرگیری روابط و پیگیری مفاد این تفاهم نامه بودند و از طرفی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در وقفه ایجاد شده توانست با استفاده از توان آزمایشگاهی داخلی به دانش فنی تولید MTP دست یابد و در واحد پایلوتی که در ماهشهر ایجاد شده بود متانول را به پروپیلن تبدیل کرد.

معاون وزیر درامور پتروشیمی افزود: دستیابی به لایسنس MTP برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است و به صنعت پتروشیمی این امکان را می دهد که بدون نیاز به لایسنس های خارجی یک واحد تولید MTP را راه اندازی و اجرایی کند اما به دنبال تفاهم نامه امضا شده در گذشته شرکت لورگی موافقت کرد تا تجارب خود را با دانش فنی ایجاد شده ترکیب کرده و یک واحد مشترک اولیه 500 هزارتنی MTP در فاز دوم عسلویه با استفاده از مهندسی اصولی مشترک راه اندازی کند .

وی علت راه اندازی این واحد 500 هزار تنی در عسلویه به جای ماهشهر را امکان دسترسی به خوراک متانول گسترده در منطقه عسلویه عنوان کرد و گفت: ایران برای اولین بار می تواند به عنوان صاحب لیسانس در امضای قرارداد مهندسی اصولی مشترک حضور داشته باشد و دانش فنی و تجربه بدست آمده را در اختیار سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی قرار دهد. البته همکاری مشترک در زمینه لایسنس فرصتی را برای مالکیت لایسنس در اختیار شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی قرار خواهد داد و ایران در بازارهای جهانی و داخلی می تواند در زمینه فروش لایسنس MTP شریک باشد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد هزینه سرمایه گذاری برای واحد دانش فنی MTP اظهار کرد: در گذشته یک برآورد اقتصادی تهیه شده بود که این برآورد مالی با شرایط کنونی قابل استفاده نیست و هنوز میزان سرمایه گذاری لازم مشخص نشده است اما پیش بینی می کنم بعد از امضای قرارداد مهندسی اصولی مشترک تا 6 ماه آینده میزان سرمایه گذاری راه اندازی واحد دانش فنی مشخص خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد که مشارکت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه ارائه لایسنس واحد MTP می تواند برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی ضمانت مناسبی بوده و آنها را به راه اندازی واحد تولید پروپیلن از متانول با استفاده از لایسنس ایرانی ترغیب کند.

تعداد بازدید : ۲,۴۲۱