«آرامش» به بازار پتروشیمی بازگشت؛

تاثیر «توافق وین» بر تجارت پتروشیمی ایران/ ارزش صادرات پتروشیمی 200 میلیون دلار افزایش یافت

تاثیر «توافق وین» بر تجارت پتروشیمی ایران/ ارزش صادرات پتروشیمی 200 میلیون دلار افزایش یافت
(سه شنبه ۱۷ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۲۸

ارزش صادرات پتروشیمی ایران در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با پارسال بیش از 200 میلیون دلار افزایش یافته که مهمترین عامل این افزایش، بازگشت آرامش قیمتی به بازار نفت و پتروشیمی پس از توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در وین بوده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بازگشت ثبات نسبی قیمتی به بازار نفت و تثبیت قیمت طلای سیاه در محدوده حدود 50 دلار به ازای هر بشکه و توقف سقوط آزاد قیمت ها، منجر به بهبود و حتی افزایش درآمد و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران در طول سه ماه نخست سال جاری شده است.

بر اساس آمار مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در طول سه ماهه نخست امسال در مجموع حدود پنج میلیون و 101 هزار تن محصول پتروشیمی توسط ایران به بازارهای منطقه‌ای و جهانی صادر شده که ارزش صادرات محصولات پتروشیمیایی حدود دو میلیارد و 497 میلیون دلار برآورد می‌شود.

این درحالی است که در سه ماه نخست سال گذشته هم حدود پنج میلیون و 100 هزار تن محصول پتروشیمی توسط ایران صادر شده بود اما سال گذشته درآمد کشور از محل صادرات محصولات پتروشیمی در طول سه ماهه نخست سال حدود دو میلیارد و 287 میلیون دلار بوده است.

به عبارت ساده تر امسال با وجود تثبیت حجم صادرات محصولات پتروشیمی در مقایسه با مدت مشابه پارسال، اما درآمد و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران بیش از 200 میلیون دلار افزایش یافته است.

در مجموع پس از توافق سال گذشته کشورهای عضو غیر عضو اوپک مبنی کاهش تولید نفت خام که منجر به توقف سقوط آزاد بهای طلای سیاه در بازارها شد عملا دامنه این ثبات قیمتی در طول چند ماه گذشته به بازار محصولات مختلف پتروشیمی، پلیمری و شیمیایی جهان هم سرایت کرده و آرامش قیمتی در این بازارها حکمفرما شده است.

 

رکورد صادرات پتروشیمی امسال شکسته می شود

به گزارش نیپنا، سال گذشته با ثبت یک رکورد جدید حدود 51 میلیون تن محصول در صنعت پتروشیمی ایران تولید شد که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال با توجه به بهره برداری از طرح های جدید از یک سو و رفع گلوگاه های تولید و بهبود درصد تولید نسبت به ظرفیت نصب شده، رکورد جدیدی در تولید محصولات پتروشیمی در ایران به ثبت برسد.

مطابق با برنامه ریزی انجام شده امسال تولید محصولات پتروشیمی ایران به 56 تا 58 میلیون تن افزایش می یابد که سهم تعیین شده برای صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان سال جاری بیش از 23 میلیون تن در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه از اواسط اردیبهشت ماه امسال تعمیرات اساسی و دوره ای واحدهای فرآیندی در مجتمع‌های پتروشیمی کشور آغاز شده پیش بینی می‌شود با به پایان رسیدن دوره تعمیرات پتروشیمی ها در ادامه سال جاری به میزان قابل توجهی به حجم تولید پتروشیمی کشور افزوده شود.

همزمان با افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی با توجه به تثبیت قیمت ها در بازارهای منطقه‌ای و جهانی محصولات پتروشیمی پس از توافق نفتی سال گذشته کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، قطعا امسال همسو با افزایش صادرات، ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی ایران هم با افزایش قابل توجهی همراه خواهد شد.

بر اساس برآورد انجام گرفته پیش بینی می‌شود امسال درآمد و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به 11.5 تا 12 میلیارد دلار برسد که حتی در صورت تثبیت و افزایش قیمت نفت خام در بازار احتمال بالا رفتن ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی کشور هم وجود دارد.

 

تاثیر سقوط قیمت نفت بر ارزش صادرات پتروشیمی

به گزارش نیپنا، در طول چهار سال گذشته قیمت نفت در بازار روندی رو نزولی را در پیش گرفت به طوری که بهای نفت خام از بشکه ای حدود 100 دلار در سال 91 به بشکه‌ای کمتر از 40 دلار در سال 94 سقوط کرد که این سقوط قیمت نفت، بازار محصولات پتروشیمی جهان را هم در سایه قرار داد.

از سوی دیگر هر چند در طول چهار سال گذشته تولید واقعی محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران بیش 10 میلیون تن افزایش یافت اما عملا به دلیل کاهش قیمت ها در بازار ارزش صادرات محصولات پتروشیمی کشور به جای افزایش با کاهش همراه شد.

نگاهی به روند صادرات محصولات پتروشیمی ایران در طول چهار سال گذشته تاکنون نشان می‌دهد،  سال 92 حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران 12.5 میلیون تن بوده که این رقم سال گذشته با ثبت یک رکورد جدید به بیش از 20 میلیون و 390 هزار تن افزایش یافته است.

باوجود افزایش حدود هشت میلیون تنی حجم صادرات محصولات پتروشیمی اما ارزش صادرات محصولات سال گذشته در مقایسه با سال 92، حدود 300 میلیون دلار کمتر شده است.

در سال‌های 92، 93، 94 و 95 به ترتیب 9.8، 10.2، 9.5 و 9.5 میلیارد دلار محصول پتروشیمی از ایران صادر شده ضمن آنکه سال 92 متوسط ارزش هر تن محصولات پتروشیمی صادرات ایران 784 دلار بوده است.

این درحالی است که متوسط قیمت هر تن محصولات پتروشیمی ایران در سال 93 به 647 دلار کاهش یافت که نسبت به سال 92 معادل 18 درصد کمتر بوده ضمن آنکه متوسط قیمت هر تن محصولات صادراتی پتروشیمی ایران در سال 94 حدود 510 دلار بوده که نسبت به سال 93، 21 درصد کمتر شده است.

از سوی دیگر سال گذشته متوسط قیمت هر تن محصولات پتروشیمی ایران 468 دلار بوده که 8 درصد کمتر از سال 94 و حدود 40 درصد کمتر از سال 92 بوده است.

در مجموع پیش بینی می‌شود با توجه به توافق اخیر کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مبنی بر مدیریت عرضه نفت و آغاز روند تقویت قیمت طلای سیاه، ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی ایران هم در سال 96 با یک روند صعودی ابتدا تقویت و سپس افزایش یابد.

تعداد بازدید : ۲,۳۸۶