حاشیه و متن بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته / بهبود بازار و تقویت معاملات پلیمرها

حاشیه و متن بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته / بهبود بازار و تقویت معاملات پلیمرها
(یکشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۲۳

حجم معامله پلیمرها در بورس کالا هفته گذشته افزایش یافت و خریداران بیشتری به این بازار جذب شدند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، در ابتدای هفته گذشته شاهد رشد قیمت ها در بازار آزاد بودیم که موجب شد دو روز ابتدایی با رشد قیمت های شدیدی رو به رو باشیم ولی پس از آن بازار به ثباتی نسبی دست یافت تا جایی که اواخر هفته باز هم بسیاری از گریدها با کاهش نرخ همراه شدند تا آرامشی نسبی در این بازار حاکم شود.
بر اساس این گزارش، با توجه به حجم معاملات جذاب در روزهای دوشنبه و سه شنبه در بورس کالا ، به آرامی حجم عرضه در بازار آزاد افزایش یافت که همین سیگنال در نهایت به آرامش در بازار کمک بسیاری کرد.
شنیده ها حکایت از آن دارد که بسیاری از کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده در بورس کالا بسته شده یعنی بسیاری از خریداران در مناطق آزاد از این پس نمی توانند کالاهای خود را بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از بورس خریداری کنند.
این در حالی است که واحدهای تولیدی تأثیر خاصی از این رخداد تجربه نکردند. هنوز به صورت رسمی واکنشی را شاهد نیستیم ولی گمانه زنی ها از واقعی بودن این رخداد خبر می دهد که احتمالاً در روزهای آینده بیشتر به این موضوع در رسانه ها پرداخته خواهد شد. تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ مقام مسئولی صحت گمانه زنی ها در خصوص بسته شدن کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده را نه تأیید و نه رد کرده و موارد فوق غالباً گمانه زنی و اظهار نظر برخی افراد مطلع در این خصوص است.
بر پایه این گزارش آمارهای معامله پلیمرها در بورس کالا از رشد حجم معامله در هفته گذشته خبر می دهد. آمارهای کسب شده از سایت بورس کالا نشان می دهد که در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها به نسبت هفته پیش از آن 11.4 درصد رشد داشته و به رقمی نزدیک به 58 هزار و 250 هزار تن بالغ شده است.
این در حالی است که حجم عرضه ها در بورس کالا در هفته گذشته به نسبت هفته قبل از آن 5 درصد افزایش داشته ولی در همین مدت حجم تقاضا بیش از 26 درصد افزایش داشته است. این وضعیت یعنی برتری رشد تقاضا بر افزایش حجم عرض نشان می دهد که خریداران بیشتری به سمت بورس کالا ترغیب شده اند که در نهایت افزایش حجم معاملات را پدید آورده است.
آمارها نشان می دهد که حجم معاملات در هفته گذشته بالاترین رقم در 11 هفته اخیر بوده که نشان دهنده بهبود اوضاع معاملاتی در بورس کالاست. این مطلب خود سیگنالی به منظور حمایت از صنایع مصرف کننده مواد اولیه پلیمری خواهد بود که می تواند شفافیت بیشتری را در این بازار ایجاد کند.
افزایش حجم تقاضا در بورس کالا در کنار افزایش حجم معاملات نشان می دهد که خریداران از این پس تمایل خواهند داشت تا مواد اولیه مورد نیاز خود را به جای بازار آزاد از بورس کالا تأمین کنند هرچند که رشد قیمت ها در بازار آزاد خود دلیلی برای افزایش حجم خرید از بورس کالا محسوب می شود. در خصوص افزایش قیمت ها در بازار آزاد باید به افزایش قیمت های پایه نیز اشاره کرد اگرچه رشد قیمت های جهانی محصولات پلیمری و پتروشیمی خود دلیل دیگری برای افزایش حجم خرید و رشد قیمت ها در این بازار خواهد بود.
در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا در هفته گذشته شاهد کاهش 21 درصدی حجم عرضه ها بودیم که متعاقب آن حجم تقاضا نیز 20 درصد کاهش یافت. این وضعیت در نهایت موجب شد تا حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا 22.4 درصد کاهش یابد که موجب شد حجم معاملات در این گروه کالایی به کمترین حد در 5 اخیر برسد.
دلیل اصلی کاهش حجم معاملات را می توان در افزایش قیمت های پایه در بورس کالا در کنار بالابودن محسوس حجم معاملات در هفته های اخیر به شمار آورد که نشان می دهد حجم بزرگی از تقاضای مؤثر در بازار محصولات شیمیایی در هفته های گذشته تأمین شده بود بنابراین عقب نشینی حجم معاملات تا حدودی منطقی و طبیعی به نظر می رسد. این در حالی است که ذات کاهش عرضه ها در بورس کالا خود دلیلی جدی برای کاهش حجم معاملات خواهد بود هرچند که تأثیر چندانی بر روند کلی در این بازار بر جای نگذاشته است. بسته شدن احتمالی کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده در این بازار تأثیر چندانی بر جای نگذاشته زیرا ویژگی های فنی این گروه کالایی پتانسیل سفته بازی و واسطه گری مخرب را به حداقل خود کاهش می دهد.
بررسی ها نشان می دهد در آینده شواهد رسانه ای بیشتری از وضعیت بسته شدن کدهای معاف از مالیات منتشر خواهد شد که زمینه برای بررسی بیشتر این رخداد را ایجاد خواهد کرد.

تعداد بازدید : ۸۵۵