تاکید تاپیکو بر تجمیع بازرگانی پتروشیمی ها

تاکید تاپیکو بر تجمیع بازرگانی پتروشیمی ها
(دوشنبه ۹ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۷:۰۷

مدیر عامل هلدینگ تاپیکو بر لزوم هماهنگی و همگرایی شرکت های پتروشیمی برای فعالیت های بازرگانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، محمد حسن پیوندی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) امروز دوشنبه نهم مردادماه در نشستی خبری اظهار کرد: شرکت های پتروشیمی باید در مسیر توسعه و تولید همکاری های خود را در زمینه های مختلف افزایش دهند.

وی با بیان این که باید برای حفظ ارزش افزوده در کشور و جلوگیری از فساد، بازرگانی مشترکی برای صادرات محصولات پتروشیمی ایجاد شود گفت:در حال حاضر مشکلاتی در خصوص صادرات پتروشیمی در شرکت‌ها از گذشته وجود دارد که برای حل آن لزوم ایجاد بازرگانی مشترک ضروری است.

پیوندی افزود: اما برای ایجاد بازرگانی مشترک ابتدا استراتژی ما این است که یک بازرگانی واحد برای تاپیکو تشکیل شود و سپس بازرگانی هلدینگ‌ها با هم یک واحد منسجم ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه با خصوصی‌سازی واحدهای مختلف از هم جدا شدند، گفت:‌ با ایجاد رابطه بین این واحدها باید یک پتروشیمی قدرتمند در ایران ایجاد شود که با این کار می‌توانیم ارزش افزوده را در کشور حفظ کنیم.

پیوندی با اشاره به اینکه در ابتدای کار به عنوان مدیرعامل این شرکت سه اولویت در دستور کار قرار گرفت، افزود: در ابتدا اصلاح ساختار سازمانی تاپیکو مورد توجه بود زیرا متناسب با ماموریت‌هایش نبود و ساختار سازمانی جدید بر مبنای 4 معاونت برنامه‌ریزی، پروژه‌ها، امور شرکت‌ها و منابع مالی و فاینانس طراحی شد.

به گفته مدیرعامل تاپیکو، یکی از مهم‌ترین مزایای این هلدینگ این است که هیچ پتروشیمی خوراک مایعی در آن وجود ندارد و همگی مربوط به خوراک گاز است.

وی یکی از مزیت های هلدینگ تاپیکو را حضور در سهام تمامی پتروشیمی‌های کشور دانست و افزود: ‌به جز هلدینگ نفت و گاز پارسیان در تمام پتروشیمی‌های کشور سهم داریم و حتی در هلدینگ خلیج فارس سهمی 8.5 درصدی متعلق به تاپیکو است.

به گفته وی، با توجه به این موضوع سبد کاملی از محصولات در پاپیکو تولید می‌شود که سودآوری شرکت را تضمین می‌کند.

پیوندی ادامه داد: با توجه به این موضوع پرتفوی مطمئن و متنوعی در تاپیکو وجود دارد که وظیفه ما این است تا از این پتانسیل با بالا بردن کیفیت نهایت استفاده را داشته باشیم.

مدیرعاما تاپیکوبه پروژه پترو الفین فناوران در ماهشهر نیز اشاره کرد و افزود: ۶۰ درصد این پروژه در اختیار تاپیکو قرار دارد که قرار است گاز را به پلی‌الفین تبدیل کند اما از آنجا که خوراک کافی برای تولید ۵۰۰ هزار تن پلی پروپیلن اکنون در اختیار داریم بنابراین به جای سرمایه‌گذاری در بخش متانول این پروژه ابتدا بخش پلی‌پروپیلن آن را راه‌اندازی می‌کنیم و در صورت نیاز متانول نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: در ساخت این پروژه ازفناوری که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تبدیل متانول به پروپیلن مورد مطالعه قرار داده است نیز استفاده خواهد شد.

به گفته مدیرعامل تاپیکو، با این کار توسعه صنایع پایین دستی افزایش می‌یابد زیرا کلید توسعه این بخش پروپیلن و دسترسی به فناوری است.

پیوندی تصریح کرد: توسعه پروپیلن در کشور باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اکنون ۶ میلیون تن اتیلن در کشور تولید می‌شود اما تنها حدود یک میلیون تن پروپیلن در ایران وجود دارد.

وی به پتروشیمی آبادان به عنوان اولین پتروشیمی خاورمیانه اشاره کرد و گفت:‌ تامین منابع مالی برای مدرن‌سازی این پتروشیمی در دستور کار ما قراردارد که با توجه به ایجاد منطقه آزار اروند و وجود زمین در این منطقه شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود.

مدیرعامل تاپیکو به پروژه متانول مرجان اشاره کرد و گفت:‌ با بهره‌برداری از این پروژه در سال 97، 500 هزار تن به مجموعه تولید هلدینگ افزوده می‌شود پروژه بعدی نیز پتروشیمی ایلام است که خوراک نهایی خود را از پالایشگاه ایلام دریافت می‌کند.

مدیرعامل تاپیکو با اشاره به سهم 49 درصدی این هلدینگ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزود: این پالایشگاه در صورت بهره‌برداری کامل دو مشکل بزرگ کشور را حل خواهد کرد.

وی افزود: با بهره‌ برداری از ستاره خلیج فارس مشتری دائمی برای میعانات گازی 9 فاز پارس جنوبی خواهد بود که می‌تواند ارزش افزوده هیدروکربوری را در داخل کشور حفظ کند.

پیوندی دومین مزیت بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس را خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از واردات دانست و افزود: برای بهره‌برداری از فاز اول ستاره خلیج فارس با مشارکت سهامداران 300 میلیون تومان اوراق سلف تضمین شد و امیدواریم با پیگیری‌ها تا سال آینده این پروژه تکمیل شود.

 


تعداد بازدید : ۱,۹۶۱