ضرورت اصلاح توازن غلط صادرات بالادستی و واردات پایین دستی

ضرورت اصلاح توازن غلط صادرات بالادستی و واردات پایین دستی
(دوشنبه ۹ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۲۹

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست گفت: با توسعه صنایع پایین دستی و میان دستی، باید سهم آنها را در بخش صادرات غیر نفتی افزایش دهیم چرا که این صنایع موجب کاهش خام فروشی و افزایش درآمدهای کشور می شوند.

به گزارش نیپنا؛ هومن لیاقتی مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست در سمینار راهبردهای توسعه پایدار در صنعت نفت امروز دوشنبه برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه صنایع بالادستی پتروشیمی را صادر و صنایع پایین دستی و میانی را وارد می کنیم در حالیکه باید این توازن بر عکس شود.
وی با تاکید بر اینکه صندوق ملی محیط زیست در خدمت صنایع کشور به ویژه پتروشیمی قرار دارد، افزود: با توسعه صنایع پایین دستی و میان دستی و افزایش صادرات آن باید سهم آنها را در بخش صادرات غیر نفتی افزایش دهیم چراکه صنایع پایین دستی و میان دستی موجبات کاهش خام فروشی افزایش درآمدهای کشور و تأمین اشتغال را فراهم می گردد.
لیاقتی با بیان اینکه ضرورت کاهش خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزشی صنایع پایین دستی و میان دستی در سیاست های اقتصاد مقاومتی موردتاکید قرار گرفته، افزود: این صنعت تنها 7 درصد هیدروکربن مصرف می کند و می تواند بر اقتصاد سبز و دوار و استفاده صحیح از منابع، طبق اصول در نظر گرفته شده در اقتصادی مقاومتی نقش قابل توجهی داشته باشد.
وی با بیان اینکه اقصاد سبز صنعت جدیدی نیست و جوامع دنیا با آن زندگی می کنند افزود:به عنوان مثال بازیافت به عنوان یکی از زیرشاخه های اقتصادی سبز درکشورهای صنعتی نقش حیاتی را ایفا می کند و طبق آمارهای رسمی تا سال 2040 مردان ثروتمند دنیا مشغول به کار در بازیافت خواهد بود از اینرو در نظر داریم تا از طریق صندوق ملی محیط زیست بورس بازیافت را راه اندازی کنیم.
نقش انرژی تجدید پذیر در صنعت پتروشیمی طبق محاسبات انجام شده در آینده انرژی جهان سهم نفت و ذغال سنگ کاهش یافته، گاز و انرژی هسته ای روندی تقریبا ثابت را داشته و سهم انرژی های تجدید پذیر افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: البته باید گفت: که طبق پیش بینی های انجام شده انرژی های تجدید پذیر در مصارف پتروشیمی جایگاه خاصی خواهند داشت.
مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه در تأمین منابع و انرژی با محدودیت هایی مواجه هستیم افزود: به عنوان مثال پسماندهای شهرهای شمالی جنگل را نابود کرده واین همان ناتوانی ما در جذب ضایعات است.
لیاقتی گفت: متاسفانه کشور ما درزمینه استفاده از توان اکوسیستم و منابع خود بیش از حد ممکن بهره برداری کرده به طوریکه رد پای اکولوژیک ما در وضعیت قرمز است.
وی با بیان اینکه احیای توان اکوسیستم به سختی امکان پذیر بوده و بازگشت ناپذیر است، افزود: در کشور ما میزان زمینی که هر فرد در کوچکترین سطح برای رفع احتیاجات خود استفاده می کند بالای 2ونیم هکتار است در حالی که ظرفیت زیستی کشور ما 1.2 هکتار برابر شده است.
افزایش مصرف انرژی بعد از انقلاب صنعتی مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست گفت: از سال 1850 تا به کنون میزان مصرف انرژی به شکل فزاینده ای رو به رشد است از اینرو میزان دی اکسیدکربن نیز افزایش یافته است.
لیاقتی بیان داشت: منابعی بسیار زیادی در اختیار کشور ما قرار دارد که به لحاظ علمی و منطقی می طلبد علاوه بر استفاده صحیح برای توسعه و پیشرفت به حفظ آنها نیز بیندیشیم، منابعی که در کشور مصرف باید از طریق پایداری و استفاده بهینه احیا کنیم.
وی ادامه داد:در دنیا و کشورهای پیشرفته که حفظ محیط زیست سرلوحه اصول اقتصادی قرار گرفته هر گونه فعالیتی براساس توان و ارزیابی آنها از اکوسیستم صورت می پذیرد در حالی که در کشورما چنین نیست.
مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست در پایان گفت: جذب فاینانس، حمایت و توسعه از صنایع و توسعه اقتصاد سبز، جذب و ذخیره سازی کربن و درآمد سازی ازاین طریق یعنی پروژه های CCS و توسعه در سواحل و تالاب ها از روشهای تعامل با صنایع پتروشیمی است که در دستور کار قرار گرفته است.

تعداد بازدید : ۱,۱۹۶