تجهیز مجتمع های پتروشیمی به سامانه پایش آنلاین

تجهیز مجتمع های پتروشیمی به سامانه پایش آنلاین
(دوشنبه ۲ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۵۱

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمام مجتمع های پتروشیمی کشور بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به سیستم پایش آنلاین آلاینده ها مجهز می شوند.

شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار نیپنا با بیان این ‌که در بخش پالایش و پتروشیمی پارامترهایی نظیر ذرات دی اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن  و گوگرد به صورت لحظه ‌ای مورد آزمایش قرارمی‌گیرند، گفت: 24 درصد صنایع بزرگ کشور از جمله بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به سیستم پایش آنلاین مجهز هستند.
انصاری، در خصوص پایش پیوسته و مستمر آلاینده‌های واحدهای بزرگ صنعتی از جمله مجتمع های پتروشیمی گفت: هم اکنون و در فاز نخست این طرح، 1835 واحد بزرگ صنعتی در کشور دارای اولویت هستند که باید سیستم پایش آنلاین در آن‌ها نصب شود که پتروشیمی ها نیز جزو این صنایع محسوب می‌شوند.
وی افزود: تا پایان سال 95، از 1835 واحد صنعتی، 433 واحد بزرگ، یعنی چیزی معادل 24 درصد کل واحدهایی که دارای اولویت هستند در 2 بخش پساب و دودکش مجهز به سیستم پایش آنلاین شده‌اند.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که استاندارد ملی پایش لحظه ای با همکاری سازمان ملی استاندارد در مراحل تصویب می باشد تصریح کرد: تا زمان پیاده سازی نظام صحه گذاری پایش آنلاین ، پایش‌ ها دوره‌ای انجام می‌شود، در مراحل بعد و کسب اطمینان از داده‌ها و خطای کمتر به سمت پایش آنلاین حرکت می‌کنیم.
وی گفت: بحت پایش آنلاین خروجی صنایع بزرگ کشور در لایحه هوای پاک مطرح شده که البته این لایحه مراحل تصویب نهایی خود را در مجلس طی می‌کند، از این رو مستندات قانونی با تصویب این لایحه خواهیم داشت.
به گزارش نیپنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست چندی پیش روند توجه صنعت پتروشیمی به محیط زیست را قابل تقدیر خواند و گفت: با بررسی وضعیت شرکت‌های پتروشیمی متوجه می شویم که شرکت های فعال دراین صنعت هم راستا با بیانات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت یازدهم برای تامین اهداف محیط زیست گام‌های بزرگی برداشته اند و همه این گام ها در جهت اعتلای توسعه پایدار برای کشور بوده است.
وی با بیان این که سرمایه گذاری در انرژی یک جهت‌گیری اقتصادی است که باید با نگرش توسعه پایدار و رعایت الزام های اقتصاد سبز همراه باشد تصریح کرد: اقتصاد سبز نیز هم راستا با اقتصاد مقاومتی جزو ابلاغ های مقام معظم رهبری بوده است بنابراین فعالیت های اقتصادی افزون بر ایجاد رشد، ارزش افزوده و همچنین ایجاد اشتغال نباید با آلودگی محیط زیست همراه باشد.
ابتکار ادامه داد: باید اهداف محیط زیستی از ابتدا درطراحی فرایندها با رویکرد ممیزی انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی و بهره وری منابع با طراحی سبز در ساختار درونی شود و تحمیل هزینه های زیست محیطی و اجتماعی به جامعه کاهش یابد.
وی افزود : همه فعالیت‌های اقتصادی و هزینه های زیست محیطی را باید به عنوان بخشی از درونی سازی فرایند و طراحی برنامه ها دید تا کاهش آسیب های طبیعت و سلامت جامعه را در پی داشته باشد. در حال حاضر روند توجه به مقوله های محیط زیست در صنعت پتروشیمی نسبت به سال های قبل قابل تقدیر است، اما هنوز واحدهای زیادی با طراحی قدیمی باقی مانده است که نیازمند اصلاح و نوسازی هستند.

تعداد بازدید : ۱,۴۲۸