حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی در قالب طرح رونق تولید

حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی در قالب طرح رونق تولید
(دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶) ۱۱:۱۱

صنایع پایین دستی پتروشیمی در صورت حمایت می توانند در صادرات محصولات مختلف با هدف ایجاد ارزش افزوده مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، توسعه صنعت پتروشیمی کشور با توسعه همه جانبه بخش های مختلف این صنعت از جمله سه بخش صنایع بالادستی، میانی و پایین دستی فراهم می شود و طبیعی است غفلت در رفع مشکلات هر یک از بخش های مذکور و ایجاد نکردن زیرساخت های لازم برای توسعه آنها مانع از حصول نتیجه مطلوب در عملکرد کل صنعت پتروشیمی کشور می شود .
در سال های گذشته سرمایه گذاری عظیمی در بخش بالادستی پتروشیمی انجام شده است اما صنایع میانی و پایین دستی پتروشیمی به عنوان حلقه های تکمیلی زنجیره ارزش به دلایل مختلفی از رشد و توسعه مطلوب برخوردار نبوده اند و باید برای رفع مشکلات آنها گام های اساسی تری برداشته شود .
عدم وجود ساختار حمایتی لازم برای صادرات محصولات صنایع پایین دستی پتروشیمی به کشورهای هدف و کمبود و بالا بودن قیمت فروش مواد پلیمری به واحدهای تولیدی داخلی ازجمله مشکلات این واحدهاست موضوعی که معاون امور صنایع سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان تهران نیز بر آن اذعان دارد.
افشار فتح الهی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا عنوان کرد: صنایع پایین دستی پتروشیمی نیازمند حمایت هستند به جز بحث تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها که همیشه با مشکلاتی مواجه بوده و همواره به دنبال راهکارهایی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این واحدها به شکل اصولی تر و مناسب تر بوده ایم بقیه مشکلات آنها موانع عمومی صنعت است که صنایع دیگر کشور نیز  با آنها درگیر هستند .
فتح الهی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید در بخش پتروشیمی کشور محدود است و در عمل بخش عمده ای از تولید برنامه ریزی بر روی صادرات بوده و در حوزه تامین مواد مورد نیاز، به طور معمول با تقاضای بیشتر از تولید مواد اولیه مواجه هستیم و در بازار مشکلاتی از جمله دلال بازی وجود دارد .
وی افزود: تامین و عرضه مواد اولیه پتروشیمی در قالب بورس کالا انجام می شود و بورس با قیمت های شفاف نرخ ها را اعلام و واحدهای صنعتی که پروانه تولید از سازمان صنعت ،معدن و تجارت دارند می توانند درخواست مواد اولیه خود را مطرح کنند .
فتح الهی گفت: واحدهایی که تولید صادراتی داشته و مکلف به صادرات محصولات معین در زمان مشخص به بازارهای هدف هستند تقاضای بیشتری از مقدار قابل عرضه مواجه هستند و برای تامین آن با مشکلاتی مواجه هستند که با واسطه هایی آن را تامین می کند .
وی ادامه داد: این امیدواری وجود دارد که صادرات این مواد به قوت خود ادامه یابد و تولید کنندگان نیز در تامین مواد اولیه با مشکلات کنونی مواجه نباشند و به دنبال حد وسطی هستیم که تولید کننده واقعی دسترسی به مواد اولیه داشته باشد و از سوی دیگر واحدهای پتروشیمی بتوانند در صادرات محصول موفق باشند .
حمایت از صنایع پائین دستی پتروشیمی در قالب طرح رونق تولید
فتح الهی عنوان کرد: برنامه هایی که در قالب طرح رونق تولید در سال جاری معرفی شده اند به طور عمده در واحدهای کوچک و متوسط هستند که صنایع پائین دستی پتروشیمی را نیز شامل می شوند که به نسبت اشتغالی که دارند در این چارچوب می گنجند .
معاون امور صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان کرد: با وجود برخی چالش ها و مشکلات در سال های گذشته واحدهای پایین دست پتروشیمی همواره بنگاه هایی با وضعیت مناسب هستند و در شرایطی که صنایع مشکلات جدی داشتند این واحدها با تمام توان به فعالیت ادامه می دادند .
وی افزود: در قالب حمایت های عمومی و در قالب طرح رونق تولید برنامه هایی برای حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی وجود دارد اما طرح ویژه و خاص که تنها مربوط به سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران باشد وجود ندارد .
فتح اللهی خاطرنشان کرد: به جز واحدهای کوچک و متوسط واحدهای بزرگ پتروشیمی نیز برای دریافت حمایت ها در قالب طرح رونق تولید مراجعاتی داشته اند که مشکلات آنها به کارگروه رفع موانع تولید ارجاع داده شده است و به صورت خاص این اعتقاد وجود دارد که صنایع پایین دستی کشور یکی از مزیت های صنعت کشور است.

تعداد بازدید : ۲,۲۶۸