دیپلماسی انرژی و لزوم استفاده از آن برای توسعه صنعت پتروشیمی

دیپلماسی انرژی و لزوم استفاده از آن برای توسعه صنعت پتروشیمی
(یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶) ۱۱:۳۲

عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر پیمانکاران و دست اندرکاران صنعت پتروشیمی همراه با هیئت های سیاسی در سفرهای دیپلماتیک حضور داشته باشند می توانند افزون بر رایزنی برای جذب سرمایه گذاری های جدید و انتقال دانش فنی، سهم به سزایی در گسترش صادرات ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، با نگاهی به آینده صنعت پتروشیمی در جهان و با تکیه بر پتانسیل‌های کشور در حوزه انرژی می‌توان دریافت که بازارهای مناسبی برای کشورمان در وضعیت کنونی وجود دارد که در آینده نیز  بر حجم و اهمیت این بازارها افزوده خواهد شد، اما با این حال حضور بلند مدت و پایدار صنعت پتروشیمی ایران در این بازارها مستلزم یک رقابت تنگاتنگ با رقبای منطقه ای و جهانی است .
از سوی دیگر باید بر این نکته نیز تاکید کرد که فضای پسابرجام در بازار ایران به خصوص در صنعت پتروشیمی یک فرصت طلایی تلقی می‌شود، ایران دارای منابع انرژی از جمله نفت خام و گاز طبیعی و همچنین منابع انرژی تجدیدپذیر بوده که باید از این ظرفیت ها برای توسعه کشور در این فضا استفاده درست و منطقی شود.
تحلیل گران انرژی بر این اعتقاد هستند که "دیپلماسی انرژی" برنامه ای است راهبردی، جامع و کارآمد که تعاملات بین المللی در حوزه انرژی را برای یک کشور مدون نموده و چارچوب کلی توافقات را روشن می سازد. به طور کلی، "دیپلماسی انرژی" هر کشور، به ایجاد فرصت های تعامل بین المللی در جهت حداکثر سازی منافع ژئوپلتیک و ژئواکونومیک کمک کرده و تلاش می کند تا با تکیه بر ابزار انرژی، در جهت کاهش تهدیدات بین المللی گام بردارد.
در این میان از آن جایی که نیاز به انرژی بسترهای لازم برای انعقاد معاهدات، پیمان ها و روابط بین المللی را فراهم می کند، دیپلماسی انرژی، برنامه ای رقابتی است که می تواند شرایط لازم برای کسب حداکثر منافع ملی در روابط بین المللی مبتنی بر انرژی را برای هر کشور فراهم کند و در این مسیر صنعت پتروشیمی به دلیلی دارا بودن ارزش افزوده مطلوب و تولید محصولات نهایی از اهمیت خاصی برخوردار است.
عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا با اشاره به اهمیت تقویت دیپلماسی انرژی برای پیشبرد مذاکره ها با کشورهای خارجی اظهار کرد: اراده حاکمیت باید به سمتی سوق پیدا کند که درکنار هیئت های سیاسی که به کشورها ی خارجی سفر می کنند هیئت های اقتصادی نیز حضور یابند و در زمینه توسعه اقتصادی و گسترش همکاری ها و مبادلات تجاری تفاهم نامه و قراردادهای مناسبی امضا شود و یکی از بخش های سرمایه پذیر کشور نیز صنعت پتروشیمی است که باید برای جذب سرمایه گذاری های جدید به آن توجه ویژه ای صورت گیرد .
حمید رضا صالحی با بیان این که سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران بسیار حائز اهمیت است ، خاطرنشان کرد: باید از فرصت های پیش رو استفاده کرد تا فرصت برجام به شرایطی برای جذب بیشتر سرمایه گذاری بدل شود و امنیت اقتصادی نیز در تمام ابعاد باید برای سرمایه گذاران تسهیل شود .
وی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای جهان ارتباطات سیاسی زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی می شود و امروزه در صادرات این تنها تولید کنندگان و صادرکنندگان نیستند که فعالند و این دولت ها هستند که سهم صادراتی خود را از سایر کشورها اخذ می کنند که این اقدام در همکاری و هماهنگی با فعالان بخش خصوصی ،پیمانکاران و دست اندرکاران صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام می شود .
عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: اگر پیمانکاران و دست اندرکاران صنعت پتروشیمی همراه با هیئت های سیاسی در سفرهای دیپلماتیک حضور داشته باشند می توانند افزون بر رایزینی برای جذب سرمایه گذاری های جدید و انتقال دانش فنی ، سهم به سزایی در گسترش صادرات محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی به سایرکشورها ایفا کنند .
صالحی گفت : تجربه کشور ترکیه در طی سالیان اخیر نشان داده است که همراهی هیات های تجاری همراه با هیات های سیاسی تا چه میزان می تواند در گسترش مبادلات تجاری دو کشور موثر باشد و ما نیز می توانیم از تجربه های موفق دیگر کشورها در راه توسعه استفاده کنیم.
صالحی ادامه داد: مهمترین مشکل در کشور نبود نگاه صادرات محور و عبور از صادرات نفتی است و باید پذیرفت که دوران گذار است و باید با همکاری و تعامل میان تمام بخش های مختلف فعال در اقتصاد و صنعت کشور ازدرآمدهای نفتی عبور کرد .
عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص ارزش افزوده محصولات پتروشیمی نیز گفت : ایجاد زیرساخت ها در صنعت پتروشیمی بیشتر در بخش بالادست پتروشیمی بوده و باید برای ایجاد ارزش افزوده مناسب در بخش های پایین دستی این صنعت نیز سرمایه گذاری و اقدامات مناسب صورت گیرد .
وی اضافه کرد: فروش راحت تر و بازاریابی مناسب برای محصولات بالادستی از جمله مواردی بوده است که موجب شده در بحث توسعه صنعت پتروشیمی به بخش بالادستی آن توجه بیشتری صورت گیرد اما باید گفت این صنعت برای ارزش افزوده مناسب و خلق ثروت واشتغال نیازمند توجه به بخش های پایین دستی نیز هست .



تعداد بازدید : ۸۹۰