خوش بینی به بهبود وضعیت تولید در صنایع تکمیلی پتروشیمی

خوش بینی به بهبود وضعیت تولید در صنایع تکمیلی پتروشیمی
(شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۵:۲۹

مدیریت بازار و نظارت بر نحوه عرضه و تقاضا می تواند جانی تازه به تولید در صنایع تکمیلی پتروشیمی بدهد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بازار محصولات پتروشیمی در روزهای اخیر شرایط نسبتاً آرامی را سپری کرده و شاهد افزایش حجم معاملات در بازار شیمیایی و ثبات نسبی آن در بازار پلیمرها بودیم. این وضعیت امیدواری به افزایش حجم تولید در صنایع تکمیلی را افزایش می دهد.
حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا برابر با 57 هزار و 771 تن بود که رقم مطلوبی محسوب می شود هرچند که به نسبت هفته پیش از آن کمتر از 1 درصد افت حجم داد و ستد را شاهد بودیم که رقم قابل توجهی محسوب نمی شود. این در حالی است که به جز گریدهایی که هفته هاست بازار ملتهبی دارند به ویژه پلی پروپیلن های شیمیایی ، غالب معاملات از شرایطی نسبتاً منطقی تبعیت کرده و البته حجم بالای معاملات نیز این ادعا را ثبات می کند.
در هفته گذشته حجم عرضه ها 4 درصد و حجم تقاضا نیز نزدیک به همین مقدار افزایش داشته که سیگنال مهمی از آرامش در بازار محسوب می شود. آمارها نشان می دهد که نسبت برتری تقاضا به نسبت عرضه ها 1.36 واحد بوده یعنی در برابر هر تن عرضه پلیمرها در بورس کالا 1.36 تن تقاضا به ثبت رسیده که رقم مطلوبی محسوب شده و البته بیشترین رقم در 6 هفته اخیر به حساب می آید. این وضعیت نشان می دهد که تقاضا به آرامی در بورس کالا در حال افزایش است که سیگنالی است نشان دهنده بهبود آرام تولید در صنایع پایین دستی. به نظر می رسد ادامه این حجم معامله در بورس کالا داده بسیار خوبی برای این بازار باشد اگرچه امیدواری به بهبود بیشتر بازار خود می تواند به حمایت از این حجم معاملاتی کمک کند.
در بازار محصولات شیمیایی بورس کالا شاهد افزایش 18 درصدی حجم معاملات بودیم که از بهبود جدی این بازار خبر می دهد که موجب شد حجم معامله محصولات شیمیایی به بیشترین حد در سال جاری افزایش یابد. با توجه به بالابودن حجم تقاضا و کاهش جدی واسطه گری و سفته بازی و حضور خریداران واقعی می توان شرایط بازار شیمیایی ها را حتی بهتر از بازار پلیمرها ارزیابی کرد. افزایش 1.6 درصدی حجم عرضه در کنار رشد 5.6 درصدی حجم تقاضا را می توان یکی دیگر از ویژگی های بازار محصولات شیمیایی در هفته گذشته به شمار آورد که نشان دهنده بهبود وضعیت خرید در این بازار است.
بر اساس این گزارش ، با توجه به آرامش نسبی بازار و کاهش جذابیت واسطه گری ، رشد حجم معاملات و تقویت تقاضا می تواند امیدواری به افزایش حجم تولید در واحدهای میان دستی و پایین دستی محصولات پتروشیمی را تقویت کند.
از سوی دیگر هنوز التهاب در بازار پلی پروپیلن ها ادامه دارد گویی این بازار قرار نیست به این زودی ها به سامان برسد زیرا این وضعیت ماه هاست که تجربه شده و شرایط پیشین یعنی برتری تقاضا بر عرضه ها و رونق سفته بازی و واسطه گری همراه با ثبت سقف قیمتی برای بسیاری از گریدهای جذاب آن هنوز هم پابرجاست. یکی از مواردی که همیشه در پاسخ به التهاب در این بازار دیده می شود ضعف نسبی تولید داخلی و نیاز بیشتر تولیدکنندگان کشور به پلی پروپیلن های شیمیایی است که البته تا حدودی درست است ولی دلیل ادامه التهاب در بازار نخواهد بود زیرا این گروه های کالایی در بازارهای جهانی به وفور یافت می شود و پتانسیل حمایت از تولید داخلی در ساز و کارهای اجرایی وجود دارد. حال در این شرایط قطعاً حمایت از این بازار به نیازی غیرقابل انکار بدل خواهد شد اگرچه معاملات بورس کالا خود نشان می دهد که این بازار به حمایت و افزایش عرضه نیاز دارد.
نگاهی به معاملات پلی پروپیلن های شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته نشان می دهد که گریدهای جذاب با برتری محسوس تقاضا بر عرضه ها رو به رو شده ولی برخی دیگر از این گروه کالایی شرایط آرامی را سپری می کند که نشان دهنده نیاز بازار به مدیریت گرید بیشتری است اگرچه در پاره ای از اوقات از لحاظ فنی چنین امکانی به صورت کامل و جامع وجود دارد. جدول معاملاتی زیر نشان می دهد که در برابر 420 تن عرضه گرید ZR230C ، 18 هزار و 564 تن تقاضا به ثبت رسیده و همچنین در برابر 105 تن عرضه گرید ZB332C نیز 4 هزار و 431 تن تقاضا ثبت شده که نشان می دهد وضعیت این بازار به معنای واقعی با چالش هایی مواجه است و نیاز به حمایت و مدیریت جدی دارد. این وضعیت در هفته های پیشین نیز ادامه داشته و البته بهتر است واقعیت های این بازار در هفته های آینده نیز مورد رصد قرار بگیرد.

تعداد بازدید : ۱,۵۵۵