جزییات بهره برداری از 5 طرح جدید پتروشیمی/ صنعت پتروشیمی ایران آماده سبقت از عربستان

جزییات بهره برداری از 5 طرح جدید پتروشیمی/ صنعت پتروشیمی ایران آماده سبقت از عربستان
(شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۳

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تا پایان امسال با بهره برداری از پنج طرح جدید در حالی به مرز 72 میلیون تن نزدیک می‌شود که با تکمیل و بهره برداری از طرح‌های جدید، ایران خود را آماده سبقت از عربستان در توسعه صنعت پتروشیمی می‌کند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، پس از بهره برداری فازهای جدید پارس جنوبی و برابر شدن تولید روزانه گاز ایران و قطر در این میدان مشترک برنامه راه اندازی پنج فاز جدید پارس جنوبی تا سال آینده و پیشی گرفتن از رقیب قطری، حالا نوبت به صنعت پتروشیمی ایران رسیده تا با بهره برداری دست کم پنج طرح جدید در ادامه سال 96 و راه اندازی 4 تا 5 طرح دیگر در سال 1397 آماده سبقت از عربستان سعودی بشود.
تا پایان سال گذشته و با احتساب راه اندازی و آغاز تولید از پنج طرح جدید صنعت پتروشیمی شامل فاز دوم پتروشیمی کاویان، واحد اتیلن گلایکول مروارید، کردستان، پلی استایرن انتخاب و تخت جمشید پارس که بهار امسال به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفته اند، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران به مرز 62 میلیون تن افزایش یافته بود.
با این وجود پیش بینی می شود امسال پنج طرح جدید دیگر در صنعت پتروشیمی شامل فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید یک میلیون و 755 هزار تن اوره و آمونیاک و یک میلیون و 650 هزار تن ظرفیت محصولات قابل فروش، پتروشیمی کاوه با ظرفیت تولید و قابل فروش دو میلیون و 310 هزار تن متانول، فاز اول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید چهار میلیون و 111 هزار تن و یک میلیون و 776 هزار تن ظرفیت محصولات قابل عرضه، پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید و قابل فروش یک میلیون و 650 هزار تن متانول و فاز اول پتروشیمی پترو کیمیای ابن سینا با ظرفیت تولید و فروش 23 هزار تن انیدرید مالئیک در مدار بهره برداری قرار بگیرند.
با بهره برداری از این پنج طرح در مجموع سالانه حدود 9 میلیون و 850 هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران افزوده می شود که با کسر تولید بین مجتمعی و خوراک واحدها، حدود هفت میلیون و 409 هزار تن محصول قابل عرضه در صنعت پتروشیمی ایران تولید خواهد شد.
بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان سال 96 در مجموع ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به مرز 72 میلیون تن در سال افزایش یابد.
علاوه بر این با توجه به پیشرفت اجرایی سایر طرح های پتروشیمی، سال آینده هم تولید در دست کم چهار طرح جدید پتروشیمی در ایران کلید خواهد خورد.
بنابراین انتظار می رود که سال 97، فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام با ظرفیت تولید 822 هزار تن و تولید 438 هزار تن محصول قابل عرضه به بازار، پتروشیمی اوره و آمونیاک اردگان با ظرفیت تولید یک میلیون و 755 هزار تن و تولید یک میلیون و 150 هزار تن محصول قابل عرضه، فاز اول پتروشیمی کیمیا صنایع دالاهو با ظرفیت تولید و عرضه 60 هزار تن پلی استایرن انبساطی، و واحد ABS/RUBBER پتروشیمی جم با ظرفیت تولید و عرضه 200 هزار تن محصول در مدار بهره برداری قرار بگیرد.
با بهره برداری از این چهار طرح هم حدود دو میلیون و 837 هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده می شود و در مجموع با کسر خوراک بین مجتمعی و واحدها، امکان تولید یک میلیون و 848 هزار تن محصول به بازار فراهم خواهد شد.
به عبارت ساده تر با بهره برداری از 9 طرح جدید پتروشیمی تا پایان سال آینده در مجموع ظرفیت تولید محصولات در صنعت پتروشیمی ایران از حدود 62 میلیون تن فعلی به مرز 75 میلیون تن افزایش می یابد.
از سوی دیگر با این افزایش ظرفیت تولید تقریبا ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران و عربستان سعودی به نقطه سر به سر می رسد و این درحالی است که همزمان با تکمیل طرح‌های در دست اجرا، مذاکرات متعددی با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی صنعت پتروشیمی جهان شامل شل انگلیس، توتال فرانسه، باسف، لینده و اوده آلمان، ایرلیکوئید و اکسنس فرانسه، تکنی مونت ایتالیا، شعب مختلف شرکت بازل، هالدو تاپسو دانمارک، یو او پی انگلیس، سرکوبه اسپانیا، میتسوئی ژاپن و ... باید ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تا پایان برنامه ششم توسعه از مرز یکصد میلیون تن عبور کند که در این صورت ایران به بزرگترین دارنده ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

تعداد بازدید : ۲,۵۵۹