ایران بزرگترین تولیدکننده اتان خاورمیانه می‌شود/ برگ برنده جدید پتروشیمی ایران برای عربستان

ایران بزرگترین تولیدکننده اتان خاورمیانه می‌شود/ برگ برنده جدید پتروشیمی ایران برای عربستان
(دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶) ۰۹:۰۰

گزارش آماری-تحلیلی «نیپنا»: با توسعه کامل پارس جنوبی درحالی ایران به بزرگترین تولیدکننده اتان خاورمیانه تبدیل می‌شود که با افزایش تولید خوراک‌های مایعی همچون گازمایع، میعانات گازی و نفتا، ایران با در اختیار گرفتن متنوع ترین سبد خوراک، یک برگ برنده جدید برای عربستان در صنعت پتروشیمی رو می‌کند.

 با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در طول سه سال گذشته تاکنون، تراز تولید خوراک اتان مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی در منطقه عسلویه مثبت است و پیش بینی می شود با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و یک طرح جدید استحصال اتان تا سال آینده، این ظرفیت با افزایش بیش از (حدود) 50 درصدی همراه شود.

امسال با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی شامل طرح توسعه فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی در مجموع حدود سه میلیون تن به ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی افزوده شد و هم اکنون ظرفیت تولید این خوراک استراتژیک صنایع پتروشیمی کشور در عسلویه (با احتساب تولید پتروشیمی پارس) به حدود هفت میلیون و 600 هزار تن در سال رسیده است.

از سوی دیگر با توجه به برنامه آغاز بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی تا سال 97 شامل طرح توسعه فازهای 13، 14، 22، 23 و 24 پارس جنوبی حدود سه میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید اتان در عسلویه افزوده
می شود و با احتساب بهره برداری از طرح جدید استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی و طرح استحصال اتان پتروشیمی بوشهر در مجموع تا پایان سال آینده ظرفیت تولید اتان در بزرگترین هاب تولید گاز ایران از مرز 12 میلیون و 400 هزار تن در سال عبور می کند.

برآوردهای انجام گرفته در وزارت نفت نفت نشان می دهد که با احتساب قراردادی که هفته گذشته بین شرکت ملی نفت و کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه برای توسعه بخش فراساحلی فاز 11 پارس جنوبی امضا شد تا 40 ماه آینده به طور متوسط سالانه حدود 600 هزار تن دیگر به ظرفیت تولید اتان در منطقه اقتصادی انرژی پارس افزوده خواهد شد که در این صورت ایران با در اختیار داشتنن ظرفیت تولید سالانه حدود 13 میلیون تن اتان به بزرگترین تولیدکننده این خوراک پرطرفدار گازی در سطح منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

مهمترین مشتریان اتان در هاب گاز خلیج فارس

به گزارش نیپنا، در شرایط فعلی پتروشیمی جم با مصرف سالانه حدود یک میلیون تن، پتروشیمی کاویان با مصرف حدود 2 میلیون و 630 هزار تن، پتروشیمی مروارید با مصرف 650 هزار تن و پتروشیمی پلیمر آریا ساسول با مصرف یک میلیون و 270 هزار تن از مهمترین مصرف کنندگان اتان در منطقه عسلویه هستند.

علاوه بر این با بهره برداری از دو طرح جدید شامل پتروشیمی بوشهر و کیان به طور متوسط سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار تن تقاضا برای مصرف اتان در عسلویه افزایش می یابد.(پتروشیمی بوشهر با وجود مصرف سالانه 400 هزار تن اتان در واحدهای اتیلن خود؛  اما 800 هزار تن اتان هم تولید می کند)

به عبارت دیگر هم اکنون تقاضا برای مصرف اتان در بین شرکت ها و مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه حدود پنج میلیون و 630 هزار تن در سال بوده که با احتساب مصرف دو طرح پتروشیمی بوشهر و کیان میزان مصرف اتان تا پایان برنامه ششم توسعه به حدود هفت میلیون تن در سال افزایش می یابد.

علاوه بر این در صورتی که طرح افزایش 10 درصدی افزایش تولید اتیلن در مجتمع های پتروشیمی کاویان و جم عملیاتی و در مدار بهره برداری قرار بگیرد در مجموع مصرف اتان در صنایع پتروشیمی عسلویه تا پایان برنامه ششم توسعه به حدود 7.5 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

با محاسبات انجام گرفته و در نظر گرفتن ظرفیت های تولید و مصرف اتان در عسلویه، ایران در پایان برنامه ششم توسعه در منطقه عسلویه به عنوان بزرگترین هاب تولید گاز کشور با ظرفیت مازاد سالانه 5.5 میلیون تن اتان روبرو خواهد شد که این یک فرصت برای سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی است.

برگ برنده جدید پتروشیمی ایران برای عربستان

هم اکنون عربستان سعودی به واسطه تولید روزانه حدود 10 میلیون بشکه نفت خام از ظرفیت بالای تولید خوراک های مایع به ویژه نفتا و گازمایع برای تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری برخوردار بوده و این درحالی است که ایران صرفا با توسعه فازهای پارس جنوبی از عربستان به عنوان مهمترین رقیب سنتی خود در صنعت پتروشیمی در تولید انواع خوراک مایع و گاز پیشی می گیرد.

علاوه بر اتان که ظرفیت تولید آن به 13 میلیون تن در سال تا پایان برنامه ششم توسعه افزایش می یابد، با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید انواع خوراک مایع صنایع پتروشیمی هم شامل پروپان، بوتان و میعانات گازی در کنار گاز متان با افزایش همراه خواهد شد.

در حوزه تولید گاز شیرین یا متان، هم اکنون ظرفیت تولید روزانه به حدود 570 میلیون مترمکعب رسیده که با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی این ظرفیت به حدود 700 تا 720 میلیون مترمکعب و با احتساب گاز تولیدی فاز 11 پارس جنوبی این ظرفیت به بیش از 750 میلیون مترمکعب در روز می رسد که امکان تامین سوخت تمامی طرح های پتروشیمی در کشور فراهم می شود.

در کنار تامین سوخت و خوراک متان پتروشیمی ها، ظرفیت تولید گازمایع در پارس جنوبی هم از حدود 8.5 میلیون تن فعلی شامل پروپان و بوتان تا پایان سال آینده به 11.5 میلیون تن و تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از 12.7 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

پروپان تولیدی به عنوان خوراک طرح های PDH به منظور تولید پروپیلن و پلی پروپیلن مورد استفاده قرار
می گیرد و با تکمیل زنجیره بوتان هم می توان محصولات متنوعی همچون آکریلاتها و ... را در صنعت پتروشیمی تولید کرد.

از سوی دیگر ظرفیت تولید میعانات گازی کشور هم از حدود 800 هزار بشکه فعلی به بیش از یک میلیون بشکه افزایش می یابد که خوراک میعانات گازی هم به صورت مستقیم و هم با تبدیل به نفتا قابلیت مصارف متعدد را به عنوان خوراک در صنعت پتروشیمی خواهد داشت.

در مجموع ایران با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی علاوه بر تامین خوراک گاز می تواند خوراک مایع کافی برای توسعه صنعت پتروشیمی را در اختیار داشته باشد و با قرار گرفتن در جمع معدود کشورهای جهان که متنوع ترین سبد خوراک صنعت پتروشیمی را در اختیار دارد از عربستان دست کم در تولید خوراک های متنوع سبقت بگیرد.

در این بین می توان از شرایط پسابرجام برای انتقال دانش و تکنولوژی های نوین برای استفاده حداکثری از این ظرفیت خوراک گاز و مایع برای تکمیل زنجیره های ارزش و تولید محصولات با گریدهای خاص هم در صنعت پتروشیمی حداکثر بهره برداری را انجام داد.


تعداد بازدید : ۵,۰۰۰