لزوم اتحاد نهادهای مالی برای تامین سرمایه طرح های پتروشیمی

لزوم اتحاد نهادهای مالی برای تامین سرمایه طرح های پتروشیمی
(یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶) ۱۱:۰۱

همکاری و تعامل میان بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری و فعالان صنعت پتروشیمی زمینه را برای تامین مالی طرح های پتروشیمی تسهیل می کند.

حمیدرضا کلاهی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگارنیپنا، در خصوص تامین مالی در صنعت پتروشیمی و روش های جذب سرمایه در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: بخش پتروشیمی به طورذاتی سودآور است و به دلیل امتیازاتی که به آن داده شده است طرح ها دارای توجیه اقتصادی هستند اما بحث فاینانس خارجی برای پروژه ها بیشتر به مشکلات بانکی داخلی مربوط بوده و به دلیل مشکلاتی که نظام بانکی داخلی در طی سال های گذشته با بانک های بین المللی داشته است بحث جذب سرمایه از بازارهای خارجی نیز با چالش هایی مواجه بود که این امر با مذاکرات و رایزینی های انجام شده از سوی متولیان امر در حال بهبود است.
عضوهیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی گفت: سرمایه گذاران داخلی نیز برای ورود به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی نیاز به تامین سرمایه دارند و بایدگفت:در تامین سرمایه متاسفانه مشکلات مختلفی وجود دارد که روش ها دستورالعمل های سرمایه گذاری نیازمند بازنگری است.
کلاهی تصریح کرد: دولت با همکاری بانک ها و نیر بخش خصوصی واقعی می تواند بخش بزرگی از مشکلات و چالش های بخش خصوصی را برطرف کند و امیدواریم به توسعه صنعت پتروشیمی ایران که نقشی بزرگ در توسعه اقتصادی کشور دارد با نگاهی ملی توجه بیشتری شود.
وی ادامه داد: درسال های اخیر شاهد هستیم که بانک ها و نهادهای مالی درکشورخود بنگاه دارشده اند و بخش های مختلف اقتصادی را رقیب خود دانسته و اجازه هدایت منابع به این بخش ها را نمی دهندکه این امر به سود اقتصاد کشور نیست.
کلاهی تصریح کرد: بانکداری و بنگاه داری اقتصادی باید ازهم منفک شود در غیر این صورت چالشی اساسی درکشور به وجود خواهد آمد اما بانک ها در انواع و اقسام شکل ها تحت عنوان شرکت های سرمایه گذاری در نظام اقتصادی کشور ورود پیدا کرده اند.
عضوهیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی تصریح کرد: برخی ازضعف های نظارتی وهمچنین ضعف قانونی موجب شده تا ورود بانک ها به بنگاه داری موجب ایجاد اختلال در فعالیت بسیاری از بخش های اقتصادی شود و مشکل تامین سرمایه در این واحدها نیز با مشکل مواجه شود وصنعت پتروشیمی نیز از این بحث جدا نیست.
وی تصریح کرد: برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور و صنایعی برتر مانند صنعت پتروشیمی نیازمند همکاری و همدلی تمام ارکان اقتصادی و سیاسی کشورهستیم و باید نقش بانک های داخلی بیش از گذشته تقویت شود.
به گزارش نیپنا،عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز چندی پیش خواستار مشارکت موثرتر بانک های داخلی در ساخت و تکمیل طرح های پتروشیمی شد.
علی محمد بساق زاده با اشاره به این که صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه، افزون بر جذب سرمایه گذاری های خارجی باید از ظرفیت های موجود در نظام بانکی کشور نیز بهره مند شود، افزود: همکاری بانک های ایرانی می تواند ساخت و تکمیل طرح های در حال ساخت را شتاب بخشد.
وی با بیان این که در سالیان اخیر صنعت پتروشیمی همکاری های بسیار خوبی با بانک های کشور داشته است، گفت: این همکاری ها باید با هدف توسعه اقتصادی کشور تقویت شود.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که صنعت پتروشیمی افزون بر سرمایه، ارز و فناوری های نوین نیاز به تسهیلات دارد، گفت: به دلیل آن که سرمایه گذاران داخلی به قدر کافی برای ورود به صنعت پتروشیمی سرمایه ندارند و تسهیلات نیز در اختیار آنها نیست، نظام بانکی باید مشارکت بیشتری در توسعه این صنعت پیشرو ایفا کند.
بساق زاده با اشاره به فراهم بودن زمینه های لازم برای حضور سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی تصریح کرد: ساخت و تکمیل زیرساخت ها همگام با افزایش تامین مالی طرح های توسعه ای می تواند جانی تازه به صنعت پتروشیمی کشورمان بدهد و در این مسیر آماده همکاری و تعامل با علاقه مندان به سرمایه گذاری هستیم.

تعداد بازدید : ۱,۰۹۱