موج جدید واحدهای کراکر در چین

موج جدید واحدهای کراکر در چین
(چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۱:۰۹

با بهره برداری از موج جدید واحدهای کراکر در چین، این کشور در مشتقات اتیلن نظیر پلی اتیلن (PE) به خودکفایی می رسد.

به گزارش نپینا به نقل از پایگاه اینترنتی آی. سی. آی. اس (ICIS)، داده های موجود نشان می دهد که ظرف چند سال آینده 13 واحد کراکر جدید در چین آغاز به کار می کنند، در این میان می توان به واحد کراکر پیشنهادی شرکت پتروشیمی وانهوآ (Wanhua) اشاره کرد که قرار است در استان شاندونگ این کشور به بهره برداری برسد. اتان وارداتی از ایالات متحده بخشی از خوراک این واحد کراکر را تامین می کند.
این خودکفایی می تواند در نتیجه افزایش ظرفیت های صورت گرفته در خود چین و یا مجتمع های تحت مالکیت و اداره این کشور در منطقه راه ابریشم جدید، موسوم به یک کمربند و یک جاده (OBOR)، حاصل شود.
بر اساس این گزارش ، طرح راه ابریشم جدید، تحت رهبری چین، شامل 65 کشور و تریلیون ها دلار سرمایه گذاری برای توسعه حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی میان این کشورهاست. کشورهای عضو 40 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی را به خود اختصاص داده اند و انتظار می رود طرح راه ابریشم با قراردادهای تجارت آزاد جدید، زمینه همکاری این کشورها را بیش از پیش گسترش دهد.
در راستای اهمیت یکپارچه سازی فعالیت های پالایشگاهی و پتروشیمی، هشت مورد از 13 واحد کراکر یادشده به عنوان بخش پایین دست پالایشگاه های جدید فعالیت می کنند. همچنین رویکرد واحدهای کراکر مورد نظر در حوزه خوراک مصرفی نیز جالب توجه است. برای مثال پروژه شنهوآ نینگشیا (Shenhua Ningxia) زغال سنگ را به نفتا تبدیل می کند.
البته به دلایل زیست محیطی، سیاست کلی دولت چین کاهش سرمایه گذاری در طرح های تبدیل زغال سنگ به محصولات شیمیایی (coal-to-chemicals) است.

تعداد بازدید : ۱,۷۹۹