دیپلماسی انرژی، کلید توسعه صنعت پتروشیمی

دیپلماسی انرژی، کلید توسعه صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶) ۱۵:۰۳

دیپلماسی انرژی فعال می تواند به عنوان یک عامل راهبردی و اثر بخش مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران را هموار کند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، امروزهمگان براین باور هستند که برجام دارای نتایج مثبت داخلی و خارجی بوده و سبب افزایش تعاملات بین‌المللی به ویژه در حوزه انرژی و صنعت نفت ایران شده است و باید از این فرصت با بهترین برنامه ریزی ها بالاترین بهره وری را رقم زد.
علاقه مندی شرکت های بزرگ و معتبر اروپایی مانند شل، توتال، لینده، زیمنس و باسف و همچنین چندین شرکت صاحب نام ژاپنی،کره ای و چینی برای سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی در صنعت پتروشیمی ایران نشان از اهمیت این صنعت رو به رشد کشورمان در سطح منطقه و جهان دارد.
از سوی دیگر باید براین نکته نیز تاکید کرد که فضای پسابرجام در بازار ایران به خصوص درصنعت پتروشیمی یک فرصت طلایی تلقی می‌شود، ایران دارای منابع انرژی از جمله نفت خام و گاز طبیعی و همچنین منابع انرژی تجدیدپذیر بوده که باید از این ظرفیت ها برای توسعه کشور در این فضا استفاده درست و منطقی شود.
باید این نکته را مورد توجه قرار داد که کسب جایگاه نخست اقتصادی منطقه و تعامل با جامعه بین الملل از نکات کلیدی سند چشم انداز توسعه به شمار می رود و امروز صنعت نفت یکی از ارکان تاثیرگذار برای تحقق این سند به شمار می آید زیرا این صنعت به لحاظ جایگاه اقتصادی و ارتباط با جامعه بین الملل می تواند کمک شایانی برای رسیدن به اهداف داشته باشد.
اصلاح ساز و کارهایی مانند نحوه انعقاد قراردادها ، برنامه ریزی، جذب سرمایه خارجی، برطرف کردن محدودیت های منابع مالی و افزایش توان مدیریتی و فنی داخلی از جمله راهکارهای جبران عقب افتادگی تولید نفت و گاز وهمچنین محصولات پالایشی و پتروشیمی در ایران است .
به هرحال تعامل با جهان و رویکرد جدید در دیپلماسی انرژی با توجه به دیدگاه های دولتمردان و حمایت های مجلس یک بار دیگر ایران را می تواند به جایگاه واقعی خود در تولید نفت ،گاز، فرآورده های پالایشی و نیز محصولات متنوع پتروشیمی برساند.
مجلس پشتیبان صنعت پتروشیمی در مسیر جذب سرمایه گذاری های جدید
مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از ارکان نظام همواره از توسعه صنعتی ایران در تمام ابعاد حمایت کرده است و باید گفت که خانه ملت می تواند به عنوان یک نهاد قانون گذار و قدرتمند روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی کشورمان را با تصویب لایحه ها و طرح های تاثیر گذار تسهیل کند.
کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی به ویژه انرژی و صنایع و معادن به عنوان کمیسیون های موثر در راستای قانون گذاری می توانند موانع و چالش های قانونی موجود در راه توسعه صنعت پتروشیمی را با همکاری دولت تدبیر و امید مرتفع کنند و بدون تردید حمایت از صنعت پتروشیمی منافع ملی فراوانی را برای کشورمان به همراه خواهد داشت.
نمایندگان مردم در خانه ملت بر این اعتقادند که افزایش همکاری و تعامل میان وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با کمیسیون های مختلف مجلس برای تدوین قوانین مورد نیاز برای توسعه صنعت پتروشیمی همسو با سیاست های ابلاغی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است و ارائه طرح های نو برای ساختن کشور در این دوره و توجه به نقش صنعت پتروشیمی کشورمان در تعامل با جهان و طراحی ساز وکارهای اجرایی و قانونی از سوی دولت و مجلس از فرصت های پیش رو بعد از لغو تدریجی تحریم ها است.
اعضای کمیسیون های مجلس با تأکید بر این که تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنعت نفت و گاز نباید مورد غفلت قرار گیرد، بر این نکته تاکید دارند که توجه به صنایع تکمیلی و پایین دستی در راستای اقتصاد مقاومتی و تشویق شرکت های طرف قرارداد به مسئولیت پذیری در بخش پایین دستی از ضروریات تکمیل زنجیره ارزش در صنعت ارزش آفرین پتروشیمی است.
گفتنی است که نمایندگان مجلس به شکل پیوسته بر موضوع توسعه صنایع پتروشیمی تاکید و توصیه دارند، چرا که آثار و پیامدهای این توسعه را رشد صادرات غیرنفتی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ارزیابی می کنند.
در این میان غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس درگفتگو با خبرنگار نیپنا با بیان این که پتروشیمی ظرفیت بالایی برای توسعه در تمام بخش ها دارد و می تواند ارزش افزوده مطلوبی را ایجاد کند، تاکید کرد: اقدام های موثری در توسعه بالادستی پتروشیمی انجام شده است اما در بخش میان دستی و پایین دستی پتروشیمی باید تلاش بیشتری انجام شود و برای تحقق این امر همگرایی و تعامل میان دولت و مجلس می تواند راهگشا باشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این که تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی مانع از خام فروشی می شود و زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: بخش تکمیلی صنعت پتروشیمی ظرفیت بالایی دارد و با توجه به کمبود منابع مالی امید است جذب سرمایه گذاری های جدید داخلی و خارجی توسعه متوازن این صنعت را رقم بزند.
این نماینده مجلس ضمن مخالفت با هرگونه خام فروشی فراورده های نفتی گفت: خوشبختانه برجام بسیاری از محدودیت هایی را که تحریم برای توسعه صنعت پتروشیمی ایجاد کرده بود را مرتفع ساخته است به طوری که امروز در انتقال دانش و تکنولوژی این صنعت مشکلی وجود ندارد .
شرفی اظهار کرد: باید تلاش کنیم در کنار انتقال فناوری های نوین، سرمایه مورد نیاز را نیز جذب کنیم و در زمینه صادرات نیز به بازارهای جدید نیز توجه شود.
همچنین سکینه الماسی ، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز به نیپنا گفت: مجلس شورای اسلامی از روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش حمایت می کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهارکرد: با توجه به شعار امسال باید برنامه ریزی به گونه ای باشد که صنعت پتروشیمی این شعار را محقق سازد از این رو مجلس حمایت های خود را برای توسعه صنعت پتروشیمی در دو بخش بالادستی و پایین دستی خواهد داشت.
این نماینده مجلس با بیان این که کشورهای اروپایی علاقه بسیاری برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران را دارند، تاکید کرد: شرایط سرمایه گذاری در ایران بسیار مطلوب است و سرمایه گذاران تمایل دارند هرچه سریعتر سرمایه گذاری کنند و این روند باید با همکاری های دولت و مجلس تسهیل شود.الماسی افرود: باید با ایجاد امنیت انگیزه سرمایه گذاری را بالا ببریم زیرا این صنعت به سرمایه گذاران خارجی نیاز دارد و نمی توان تنها با سرمایه های داخلی چرخ این صنعت را به حرکت درآورد.
وی درباره روند توسعه صنعت پتروشیمی بعد از برجام نیز گفت: نمی توان این روند را متوقف شده دانست شاید روند کند باشد اما در حال انجام است بعد از برجام اگرچه قراردادی منعقد نشده است اما مقدمات امضای قراردادهایی بزرگ انجام شده که بر اساس آن در آینده نزدیک شاهد انعقاد قراردادهای جدید باشیم.
علی گلمرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز، درگفتگو با خبرنگار نیپنا، با تاکید براهمیت صنعت پتروشیمی در افزایش صادرات غیرنفتی، اظهارکرد: تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند عزمی ملی است و مجلس از برنامه های موجود برای تحقق این راهبرد حمایت می کند .
وی با بیان اینکه بخش های دولتی و غیردولتی باید با تمام توان خود وارد فضای کسب ‌وکار شوند، گفت: با فعال شدن بخش عمرانی و تولید درکشور و همچنین گسترش صنایعی مانند پتروشیمی می توان جانی تازه به توسعه اقتصادی کشور بخشید.
در پایان باید این نکته را مورد توجه قرار داد که پتروشیمی کلید توسعه صنعت نفت است زیرا می توان در گام نخست با خام فروشی خداحافظی و در گام های بعدی فرصت های اشتغال بهینه ای را ایجاد کرد و اگر بتوانیم این صنعت را توسعه دهیم اشتغال زایی مطلوبی در کشور نیز ایجاد خواهد شد.
در این مسیر نگاه به صنعت پتروشیمی باید به عنوان صنعتی مولد تغییر یابد و از آن حمایت شود و جایگاه این صنعت به عنوان یک صنعت اشتغال زا در راس تحقق هدف جلوگیری از خام‌ فروشی قرار گیرد تا به عنوان یکی از پایه‌های اصلی حمایت از تولید داخلی با توجه به اقتصاد مقاومتی بتوانیم به هدف های پیش بینی شده در چشم انداز دست یابیم.

سید فواد نبوی



تعداد بازدید : ۲,۰۵۳