سرمایه گذاری 3.8 میلیارد دلاری آسیایی ها در صنعت پتروشیمی عربستان

سرمایه گذاری 3.8 میلیارد دلاری آسیایی ها در صنعت پتروشیمی عربستان
(یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶) ۱۱:۲۲

نخستین سرمایه گذاری با مالکیت تمام خارجی در صنعت پتروشیمی عربستان به زودی نهایی خواهد شد.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه تخصصی پلاست مارت، شرکت پن- آسیا پی. ای. تی. رزین (Pan-Asia PET Resin) چین پیش بینی کرد که عملیات احداث پروژه سه میلیارد و 800 میلیون دلاری این شرکت در عربستان سعودی از ماه مارس سال آینده میلادی آغاز و فاز نخست این مجموعه در ماه اوت سال 2020 میلادی عملیاتی شود.
پن- آسیا پی. ای. تی. رزین یکی از سه شرکت بزرگ عرضه کننده بطری های پلی اتیلن ترفتالات در چین است. طرح یادشده نخستین پروژه پتروشیمی عربستان سعودی خواهد بود که مالکیت کامل آن در اختیار یک سرمایه گذار خارجی است.
این طرح توسعه ای در شهر اقتصادی جیزان (Jazan Economic City) به بهره برداری می رسد. با تکمیل پروژه جدید مجموع ظرفیت ایجاد شده در این شهر شامل 2 میلیون و 500 هزار تن اسید ترفتالیک خالص (PTA)، یک میلیون تن پلی اتیلن ترفتالات (PET)، 200 هزار تن پلاستیک مهندسی، 200 هزار تن فیلم نازک، 200 هزار تن فیبر پلی استر و پنج هزار تن تجهیزات سنگین (heavy equipment) خواهد بود.
وجود یک تاسیسات تولید پاراکسیلن در شهر اقتصادی جیزان همچنین دسترسی این پروژه به ماده خام مورد نیاز برای تولید اسید ترفتالیک خالص را تضمین می کند. از طرفی نزدیکی به بازار منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) دیگر امتیاز مهم این طرح محسوب می شود.
خاورمیانه به تنهایی سالانه سه میلیون تن اسید ترفتالیک خالص وارد می کند. عمده این واردات از شرق آسیا صورت می گیرد و عربستان سعودی در حال حاضر تولیدکننده این محصول نیست. از سوی دیگر نرخ پایین مالیات و پایین بودن هزینه های انرژی و زمین از دیگر امتیازات پروژه یادشده هستند.

تعداد بازدید : ۱,۴۱۶