دستورالعمل اجرایی پرداخت عوارض آلایندگی پتروشیمی ها اصلاح شد

دستورالعمل اجرایی پرداخت عوارض آلایندگی پتروشیمی ها اصلاح شد
(سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۲۶

مرضیه شاهدایی گفت: دستورالعمل اجرایی پرداخت عوارض آلایندگی مجتمع های پتروشیمی و برخی ابهام های موجود آن اصلاح شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امورپتروشیمی امروزسه شنبه (30 خردادماه) درآیین تودیع و معارفه مدیرجدیدبهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، براهمیت نقش این واحد در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران تاکید کرد و خواستار جدیت و برخورد با تخلف های احتمالی شد.

 وی با اعلام خبر،اصلاح دستورالعمل اجرایی پرداخت عوارض آلایندگی مجتمع های پتروشیمی اظهارکرد: بر اساس اعلام سازمان محیط زیست این قانون اصلاح شده است و برخی ابهام های موجود در این باره که سبب نگرانی پتروشیمی شده بود، بازنگری شده است که جزییات آن به زودی ابلاغ خواهد شد.

 بر اساس این گزارش، شاهدایی با اشاره به این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به مسئولیت های جدید خود نظارت، سیاست گذاری و نظارت را برعهده دارد گفت: در برخی از موارد مانند مدیریت HSE نقش حاکمیتی خود را حفظ خواهیم کرد و  سرو سامان دادن و نظارت بر عملکرد واحد های ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل طرح ها و مجتمع های پتروشیمی به عنوان یک اولویت مهم تداوم خواهد داشت.

خصوصی سازی و چالش های HSE

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: متاسفانه صنعت به دلیل خصوصی سازی های انجام شده در بخش HSE با چالش هایی مواجه بوده است و نقص در برخی از قانون ها مشکلاتی را پدید آورد وباید با تعمل و همکاری زمینه را برای انسجام بیشتر فراهم کرد.

وی ادامه داد: با همکاری نهادهای نظارتی و پیگیری های انجام شده در دولت و مجلس قوانین در حال بازنگری و اصلاح است و بزودی این پیگیری ها نهایی شده و ابلاغ خواهد شد و بر این اساس نقش حاکمیت قویتر می شود.

شاهدایی با اشاره به این که پس از حوادث سال گذشته تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار این گونه حادثه ها اتخاذ شد اظهارکرد: سود اوری و جلب رضایت سهامداران از سوی شرکت های پتروشیمی زمانی بطور کامل محقق می شود که دستورالعمل ها و قوانین HSE نهاینه شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: با توجه به ماهیت فعالیت پتروشیمی ها باید آمادگی های لازم برای پیشگیری و اقدام مناسب در موارد اضطراری از سوی طرح ها و مجتمع های پتروشیمی بطور کامل صورت پذیرد.

در ادامه این جلسه، معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی با معرفی سعید باغبانی به عنوان سرپرست مدیریت ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل از تلاش ها و اقدام های حمید رضا عجمی در دوران فعالیت خود تشکر و تقدیر کرد و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین از سرپرست جدید HSEاین شرکت خواست که با جدیت رعایت اصول و دستورالعمل های ابلاغ شده به شرکت های پتروشیمی را بررسی کرده و نظارت های لازم را معمول کنند و درموارد لازم نقش حاکمیتی خود را اعمال نمایند.

 شاهدایی همچنین خواستار تعامل و همکاری با نهادهای امنیتی برای تامین کامل امنیت مناطق عسلویه و ماهشهر شد و از سرپرست مدیریت ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل درخواست کرد ارتباط با سازمان پدافند غیر عامل و نیز سازمان محیط زیست تقویت شده و همکاری ها گسترش یابد.

لزوم ایجاد تحول در HSE

برپایه این گزارش، علی محمد بساق زاده مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز دراین آیین با اشاره به نقش مهم HSE در صنعت پتروشیمی اظهارکرد: ارتباط موثر با طرح ها و مجتمع ها می تواند زمینه ساز امنیتی پایدار در صنعت رو به رشد پتروشیمی کشورمان داشته باشد.

وی ادامه داد: باید باآمادگی لازم  از وقوع هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری کرد و ارتباط  مطلوب مهندس باغبانی با  وزارت نفت و نیز سازمان پدافند غیر عامل اثربخش است.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: شرایط جدید به وجود آمده در کشور نیازمند تعامل همدلی و همکاری میان تمامی سازمان ها، شرکت ها و نهادهای مختلف است و امید است صنعت پتروشیمی با توجه به برنامه زیری های انجام شده در مسیر توسعه خود با شتاب بیشتری حرکت کند.

گفتنی است؛ با صدور حکمی از سوی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سعید باغبانی به سمت مدیرجدید بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل منصوب شد.

 

تعداد بازدید : ۲,۴۲۵