پیوند پتروشیمی عربستان و آمریکا

پیوند پتروشیمی عربستان و آمریکا
(چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۱۲

پتروشیمی عربستان که احتمالاً در آینده‌ای نه چندان دور با کمبود خوراک گازی روبرو است، سعی دارد تا با سرمایه‌گذاری در سایر نقاط دنیا، از جمله آمریکا و چین، سهم بازار خود را آینده حفظ نماید. در آخرین تحولات، شرکت سابیک قصد دارد با همکاری شرکت اکسون موبیل آمریکا، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در سواحل خلیج مکزیک آمریکا در حوزه پتروشیمی انجام دهد.

در حالی که عربستان با مشکل کمبود گاز در درازمدت روبرو است و دولت سعودی برای کاهش کسری بودجه و افزایش بهره‌وری در پتروشیمی‌ها، قیمت خوراک گازی را افزایش داده، اما از سوی دیگر به لطف منابع سرشار گاز شیل، آمریکا با وفور خوراک اتان روبرو است و این امر موج جدیدی از توسعه صنعت پتروشیمی در آمریکا را رقم زده است.
شرکت سابیک، بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی عربستان در پاسخ به سخت‌تر شدن شرایط در خاک عربستان سعودی، سرمایه‌گذاری‌های خود در خارج از این کشور را افزایش داده است. در آخرین تحولات، این شرکت و شرکت اکسون موبیل آمریکا، آخرین مراحل تصمیم‌گیری در مورد یک سرمایه‌گذاری مشترک در سن پاتریسیو در ایالت تگزاس آمریکا را سپری می‌کنند.
این دو شرکت قصد دارند یک مجمتع پتروشیمی احداث کنند که قابلیت تولید ۱.۸ میلیون تن اتیلن در سال را دارد. سرمایه‌گذاری مشترک سابیک و اکسون موبیل، یک واحد منو اتیلن گلایکول و دو واحد پلی اتیلن را نیز شامل می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری در این واحدهای پتروشیمی ۹.۳ میلیارد دلار برآورد شده است.
شرکت اکسون موبیل آمریکا قصد دارد ۱۱ پروژه بزرگ پتروشیمیایی، پالایشی و ال ان جی در خلیج مکزیک به اجرا درآورد که در نتیجه آن‌ها نقش آمریکا در بازار پتروشیمی دنیا بسیار پررنگ‌تر خواهد شد.
افزایش تولید نفت و گاز شیل از طریق پیشرفت عظیم تکنولوژی در حوزه بالادستی باعث شده تا قیمت گاز در آمریکا پایین بیاید و این امر مزیت بسیار بزرگی را به صنعت پتروشیمی آمریکا اعطاء کرده است.
دارِن وودز مدیرعامل شرکت اکسون موبیل آمریکا پیشتر گفته بود: «ما در آمریکا از منابع سرشار و جدید انرژی استفاده می‌کنیم و می‌توانیم با استفاده از مزیت رقابتی ناشی از هزینه‌های پایین‌تر و مواد خام بسیار فراوان، محصولات زیادی به دنیا صادر کنیم... پیشرفت تکنولوژی در بالادست به رنسانسی در صنایع پایین‌دستی آمریکا منجر شده است.»
صادرات مواد شیمیایی یکی از اصلی‌ترین صادرات آمریکا است. در سال ۲۰۱۵، مواد شیمیایی در کل صادرات آمریکا سهم ۱۴ درصدی داشته است. گاز شیل باعث رونق بیشتر تولید محصولات شیمیایی در آمریکا خواهد شد. شورای شیمی آمریکا پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۳۰ صادرات محصولات شیمیایی مرتبط با گاز شیل از آمریکا به ۱۲۳ میلیارد دلار برسد.
تولید محصولات شیمیایی در آمریکا، بازارهای آسیا و سایر نقاط دنیا را هدف گرفته است. وودز گفته است که اکسان موبیل با هدف صادرات به این نقاط، کسب و کار خود در حوزه پتروشیمی و پالایش را گسترش می‌دهد.
سابیک و اکسون موبیل پیشتر نیز در پروژه‌هایی چون شرکت پتروشیمی الجبیل و شرکت پتروشیمی ینبوع در عربستان سعودی، با هم همکاری داشته‌اند.
پتروشیمی دومین صنعت بزرگ عربستان سعودی است و ۷ تا ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. عربستان برای تحقق اهداف چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۳۰ خود، حساب ویژه‌ای روی صنعت پتروشیمی باز کرده است. البته قیمت خوراک گازی در عربستان باز هم افزایش خواهد یافت و دولت عربستان قصد دارد تا چهار سال آینده یارانه‌ای که در قالب خوراک ارزان به پتروشیمی‌ها می‌دهد را حذف کند. این امر پتروشیمی‌های عربستان را مجبور ساخته تا استراتژی‌های توسعه خود را تغییر داده و سعی کنند در نقاطی از جهان که در آن‌ها، قیمت خوراک ارزان است، سرمایه‌گذاری انجام دهند.

منبع: نکونیوز

تعداد بازدید : ۲,۷۹۹