پیش بینی قیمت های پایه جدید محصولات پتروشیمی؛ 7 خرداد 1396

پیش بینی قیمت های پایه جدید محصولات پتروشیمی؛ 7 خرداد 1396
(یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۱۵

در هفته اخیر قیمت اکثریت محصولات پلیمری روند تقریبا ثابت را سپری کردند و برخی کالاها نیز همچون پلی استایرن ها، پلی اتیلن های سبک و SBR هم کاهش را تجربه کردند.

به گزارش نیپنا، برای کشف قیمت های پایه فعلی نرخ دلار 37.429 ریال در نظر گرفته شده است و با توجه به روند تغییرات نرخ ارز به نظر می رسد نرخ ارز مبنای کشف نرخ های پایه آتی برابر با 37.350 ریال باشد که کاهش کمی را تجربه خواهد کرد.
کلیه پیش بینی هایی که در ادامه ارائه می شود با نرخ ارز 37.350 ریالی محاسبه شده اند.
در ادامه به بررسی هر یک از کالاهای پلیمری پرداخته می شود و قیمت پایه جدید آن محصول پیش بینی می شود:

پلی اتیلن سنگین تزریقی:
مرجع کشف نرخ این محصول به نظر می رسد بازار هندوستان و تا حدی چین باشد و قیمت در این دو منطقه در طی هفته اخیر ثابت بوده است. قیمت به صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان برابر با 1120 دلار بوده است. مبنای کشف نرخ فعلی 1054 دلار بوده است، پیش بینی می شود گرید پلی اتیلن سنگین تزریقی اندکی نزولی باشد و مبنای جدید کشف نرخ برابر با 1054 دلار خواهد بود و در نتیجه پیش بینی می شود، که قیمت این کالا نیز با کاهشی حدودا 100 ریالی رو به رو شود.

پلی اتیلن سنگین بادی:
مرجع کشف نرخ این محصول نیز ترکیبی از قیمت در مناطق GCC و هندوستان خواهد بود و در هفته اخیر قیمت در این مناطق ثابت بوده است، نرخ مبنای کشف نرخ قیمت پایه این محصول 1054 دلار بوده است و از آنجاییکه قیمت این کالا ثابت بوده است ، به نظر می رسد این کالا نیز کاهشی بیش از 90 ریالی را تجربه کند.

پلی اتیلن سنگین فیلم:
مرجع کشف نرخ این محصول نیز قیمت در مناطق GCC و هندوستان است، در هفته اخیر قیمت در منطقه GCC شدیدا نزولی و در منطقه هندوستان اندکی صعودی بوده است و نرخ مبنای کشف نرخ پایه فعلی این محصول 1106 دلار بوده است. از آنجاییکه قیمت جهانی این محصول با کاهش رو به رو بوده است ، به نظر می رسد قیمت 1096 دلارمرجع کشف نرخ قرار خواهد گرفت و در نتیجه این کالا نیز پتانسیل کاهش بیش از 420 ریال را دارد.

پلی اتیلن سبک خطی:
به نظر می رسد مبنای کشف نرخ این محصول نیز ترکیبی از قیمت ها در بازار های منطقه GCC و هندوستان باشد. در هفته اخیر قیمت در این مناطق شدیدا کاهشی بوده است. نرخ مبنای کشف نرخ قبل برابر با 1162 دلار بوده است و با توجه به کاهش شدید قیمت در بازارهای آسیایی و کاهش اندک دلار، این کالا پتانسیل کاهش نرخی بیش از 1500 ریالی را دارد که بسیار قابل توجه است.

پلی اتیلن سبک فیلم:
قیمت در مناطق GCC و هندوستان مرجع کشف نرخ این محصول هست و قیمت در هر دو منطقه با کاهش روبه رو بوده است. نرخ مبنای کشف قیمت پایه فعلی برابر با 1186 دلار بوده است، که به نظر می رسد مرجع کشف نرخ پایه بعدی 1166 دلار باشد. در نتیجه این کالا نیز پتانسیل کاهشی بیش از 800 ریال را دارد.

پلی پروپیلن نساجی:
قیمت این محصول نیز در هفته اخیر در تمامی بازارهای آسیایی روندی با ثبات و تا حدی نزولی را سپری کرده است. نرخ مبنای کشف نرخ قیمت پایه فعلی برابر با 1090 دلار است و با توجه به کاهش 10 دلاری این محصول قیمت 1080 دلار مبنای کشف نرخ بعدی خواهد بود. در نتیجه این کالا نیز پتانسیل کاهشی بیش از 350 ریال را داشته باشد.

پلی استایرن معمولی:
به نظر می رسد مرجع کشف نرخ این محصول قیمت ها در منطقه GCC و قیمت به صورت تحویل در بنادر ایران باشد. قیمت در این دو منطقه در هفته اخیر با ثبات بوده است، همچنین نرخ مبنای کشف قیمت پایه فعلی برابر با 1331 دلار بوده است. با توجه به ثبات قیمت به نظر می رسد، همان قیمت 1331 دلار به عنوان مرجع کشف نرخ قرار گیرد ، در نتیجه این کالا پتانسیل کاهشی بیش از 100 ریال را دارد.

پلی استایرن مقاوم:
این کالا نیز همانند گرید معمولی کشف نرخ می شود. قیمت این محصول در هفته اخیر و در منطقه GCC ثابت و در بنادر ایران اندکی کاهشی بوده است. با توجه به اینکه مبنای کشف قیمت پایه فعلی برابر با 1404 دلار بوده است، به نظر می رسد مبنای جدید برابر با 1402 دلار باشد و این کالا پتانسیل کاهشی بیش از 180 ریال را داشته باشد.
لازم به ذکر است، که گرید پلی استایرن انبساطی پتانسیل افزایشی بیش از 600 ریال را دارد، زیرا قیمت این کالا در بازارهای آسیایی با بیش از 20 دلار افزایش مواجه شده است.

PET گرید بطری:
به نظر می رسد مرجع کشف نرخ این کالا نیز قیمت تحویل در بنادر اصلی GCC باشد، در هفته اخیر قیمت در این منطقه نزدیک به 15 دلار افزایش را تجربه کرده است. برای کشف نرخ این محصول قیمت گرید 781 آن را محاسبه می کنیم. مبنای کشف نرخ پایه فعلی این محصول 992 دلار است و با توجه به افزایش نرخ این محصول در هفته اخیر به نظر می رسد نرخ مبنای محاسبه نرخ پایه جدید برابر با 1004 دلار باشد. در نتیجه این کالا پتانسیل افزایش نرخی بیش از 350 ریال را دارد.

PVC:
مرجع کشف نرخ پایه این محصول ترکیبی از قیمت ها در منطقه GCC و هندوستان است. در هفته اخیر قیمت این محصول در مناطق مذکور ثابت بوده است. نرخ مبنای کشف قیمت های پایه قبل برابر با 877 دلار است، به نظر می رسد نرخ مبنای کشف نرخ جدید برابر با 879 دلار باشد. در نتیجه قیمت این گروه بدون تغییر نسبت به هفته گذشته خواهد بود.
گفتنی است که قیمت های کشف شده بر مینای یک سری از مفروضات بوده است و طبیعی است که در صورت مغایرت نرخ دلار مبنای محاسبه شرکت ملی پتروشیمی با نرخ در نظر گرفته شده در این گزارش(37.350 ریال) میزان تغییرات نرخ ها نیز با تغییر رو به رو خواهد شد.

سید جواد موسوی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی

تعداد بازدید : ۱,۷۶۶