معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، خواستار یکپارچگی پتروشیمی ها شد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، خواستار یکپارچگی پتروشیمی ها شد
(شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۵۶

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بیست و هشتمین اجلاس مدیران عامل شرکت های تولیدی پتروشیمی، با اشاره به تهدید جدی بازارهای ایران توسط عربستان، خواستار یکپارچگی تمامی واحدهای پتروشیمی شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بخش پایانی بیست و هشتمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی با طرح موضوعات مهمی از سوی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی همراه بود که طی آن بر ضرورت اجرای یکپارچگی بازرگانی، توجه به ساخت داخل، استفاده از فرصت پسابرجام، تکمیل زنجیره ارزش و پرداخت مطالبات پتروشیمی تاکید شد.
مرضیه شاهدایی در بخش پایانی بیست و هشتمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی با تقدیر از انسجام میان مدیران شرکتها و توجه به حضور در این اجلاس و همچنین تشکر از میزبانی شرکت رجال در این مراسم خطاب به حاضران گفت: صنعت پتروشیمی که همه شما مدیران آن هستید، در پایان سال گذشته ۵۱ میلیون تن تولید داشت که از این میزان ۳۶ میلیون تن آن فروش رفته است. فروش داخلی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار و صادرات هم حدود ۲۰ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد دلار بوده است.
وی در ادامه یکپارچگی بازرگانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این مساله را از اجلاس مشهد اعلام و پیگیری کردم که تحقق آن در شرایط موجود نیز ضروری است.
شاهدایی خاطر نشان: تهدید عربستان بسیار جدی است و باید تمامی صنعت پتروشیمی با عزم راسخ خود این تهدید را به فرصت برای صنعت پتروشیمی تبدیل کنند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه عربستان با وجود نداشتن منابع گازی حداکثر استفاده از منابع نفتی را دارد، ادامه داد: اکنون همه متوجه شدند که با افزایش مصرف جهانی محصولات این صنعت، پتروشیمی صنعتی بسیار سودآور است .
وی با تاکید بر حفظ و اولویت قراردادن منافع ملی، گفت: اکنون عربستان با استفاده از تمام ابزارهای تحت در اختیار خود، تهدید جدی در منطقه برای بازار پتروشیمی ایران است، و تنها راه مقابله با این تهدید، یکپارچگی تمام واحدهای پتروشیمی در امر سیاست گذاری عرضه و تعیین قیمت ها است.
شاهدایی به مدیران حاضر گفت: آینده صنعت پتروشیمی را شما رقم می زنید. برنامه تولید ما این است که تا پایان سال ۹۶ به رقم ۷۲ میلیون تن برسیم و در پایان برنامه ششم هدف گذاری ما رسیدن به تولید ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تن تولید است که تحقق این مهم همیاری شما را می طلبد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه ضرورت حمایت و توجه به ساخت داخل را مورد تاکید قرار داد و گفت: استفاده از ساخت داخل و تکنولوژی های بومی را در صنعت پتروشیمی در اولویت قرار دهیم. ساخت داخل امروز مایه غرور و افتخار ماست. خارجی ها در بازدید از شرکتهای پتروشیمی ما از کیفیت و تکنولوژی تجهیزات داخلی ما متعجب می شوند.
توصیه معاون وزیر نفت به رعایت اصول اخلاقی
شاهدایی از مدیران عامل شرکتهای پتروشیمی خواست که همکاران خود را به ویژه در بخش های بازرگانی به رعایت اصول اخلاق حرفه ای توصیه کنند و در این زمینه آنها را ملزم دانست که در خرید کالاها و اجرای مناقصات، تمام شرایط مناقصه رعایت شود.
او گفت: اگر پیمانکاران شما یا خودتان ملزم به اجرای مناقصات هستید، باید تمام شرایط و اصول مناقصه را رعایت کنید.
استفاده از مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های خارجی
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به مدیران عامل شرکتهای پتروشیمی حاضر در این گردهمایی توصیه کرد که از فرصت ایجاد شده در دوران پسابرجام و شرایط روز کشور در جهت گسترش ارتباطات بین المللی استفاده کنند و از کسب تکنولوژی و تقاضای مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های خارجی بهره مند شوند.
وی با اعلام تمایل شرکتهای خارجی برای مشارکت با شرکتهای ایرانی در بخش تولید و اجرای طرح های جدید، پیشنهاد کرد که شرکتها از این فرصت برای ارتقای واحدها و همچنین تکمیل زنجیره ارزش استفاده کنند.
برای تکمیل زنجیره ارزش اقدام کنید
وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی را خواستار شد و با اشاره بر بازدید خود از کارخانجات گروه انتخاب و ظریف مصور ، افزود: این دو گروه فعال که به شکل هلدینگ فعالیت می کنند در ابتدای امر تنها تولید کننده صنایع پایین دستی بودند ولی با احساس نیاز واحدهای تولیدی خود، با تکمیل زنجیره تولید امروزه به یکی از واحدهای تولید کننده محصولات پتروشیمی تبدیل شده اند که جای مباهات برای صنعت دارد.
شاهدایی تکمیل زنجیره ارزش را عامل درآمدزایی و اشتغالزایی موثر خواند و به حاضران در گردهمایی توصیه کرد با توجه به شرایط امروز در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی سرمایه گذاری کنند.
تربیت نیروی انسانی را جدی بگیریم
شاهدایی همچنین بر ضرورت توجه به منابع انسانی در صنعت پتروشیمی تاکید کرد وگفت: منابع انسانی سرمایه اصلی سازمان ها و شرکت ها هستند و باید آنها را ارج نهیم و حفظ کنیم و از تجربه آنها استفاده کنیم.
وی خواستار تربیت نیروی انسانی با برگزاری دورهای آموزشی تربیت مدیران آینده صنعت پتروشیمی شد و پیشنهاد کرد این مهم می تواند به صورت منسجم از طریق توافق با مراکز آکادمیک و دانشگاهی معتبر از سوی همه شرکتهای پتروشیمی انجام شود .
از نقش اثرگذار روابط عمومی ها غافل نباشید
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور خود در اجلاس روابط عمومی ها در اصفهان و استماع نظر تمامی تلاشگران این عرصه، گفت: متاسفانه در شرکت های پتروشیمی به جایگاه و نقش جدی روابط عمومی ها توجه ندارند و به آن به عنوان یک واحد اولویت دار سازمان نگاه نمی کنند.
وی خواستار توجه جدی مدیران عامل تمامی شرکت های پتروشیمی به نقش روابط عمومی در صنعت شد و از مغفول ماندن این مساله در این واحدها انتقاد کرد.
شاهدایی گفت: آنها تقاضای برگزاری دوره های آموزشی مدیریتی و یا روابط عمومی داشته و از پایین بودن گرید روابط عمومی در سازمانهای شما گله مند بودند که این مساله باید بازنگری و تجدیدنظر شود.
وی گفت: یک روابط عمومی خوب می تواند در ارتقای سازمان شما بسیار تاثیرگذار باشد که اگر خدای ناکرده به درستی پاسخگوی رسانه های عمومی نباشید، می تواند به تنزل شرکت شما منجر شود.
شاهدایی همچنین خواستار حمایت مادی و معنوی شرکتهای پتروشیمی از همایش ها و نمایشگاه های تخصصی در این حوزه شد.
تاسیس موزه صنعت پتروشیمی در شیراز
وی در بخش دیگری از این گردهمایی گفت: منطقه یک پتروشیمی شیراز در سال ۱۳۳۸ کلنگ خورد و در سال ۱۳۴۲ افتتاح شد، پس از نیم قرن فعالیت به دلیل قدمت و منسوخ شدن واحد از دور خارج شد امروز پیشنهاد دادیم که این منطقه به عنوان موزه صنعت پتروشیمی ایجاد شود.
شاهدایی افزود: برای صنعت پتروشیمی مایه افتخار است که واحدی که مربوط به پیش از ۵۰ سال است حفظ و نگهداری کنیم و برای آیندگان باقی بگذاریم.
مسئولیت اجتماعی در آینده صنعت شما اثرگذار است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه توجه به مسئولیت اجتماعی از سوی شرکتهای پتروشیمی را مورد تاکید قرار داد و گفت: شعاری که در کنار هم کار نمی کنیم، در کنار هم زندگی می کنیم را در همه مجتمع ها مورد توجه قرار گیرد.
معاون وزیر نفت با اشاره به ایجاد شورای راهبردی در دو منطقه ماهشهر و عسلویه برای مساله مسئولیت اجتماعی گفت: مجتمع های انفرادی هم از این مساله غافل نشوند، کمک به منطقه ای که در اطراف شماست، در آینده صنعت شما تاثیرگذار است.
وی افزود: مقادیری که می خواهید به مسولیت اجتماعی کمک کنید را تجمیع کنید تا کارهای کلان تری انجام شود.
شاهدایی با اشاره به ایجاد شوراهای سیاستگذاری توصیه کرد به نظرات و مصوبات این شورا احترام گذاشته شود تا برنامه ها و اهداف مسولیت اجتماعی محقق شود.
گفتنی است؛ بیست و هشتمین اجلاس مدیران عامل شرکت های تولیدی صنعت پتروشیمی 3 تا 5 خرداد ماه جاری در اصفهان برگزار شد.

تعداد بازدید : ۱,۳۹۸