نمایشگاه انرژی مهم‌ترین رویداد خاورمیانه در پسابرجام

نمایشگاه انرژی مهم‌ترین رویداد خاورمیانه در پسابرجام
(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۴:۰۲

بیست ودومین نمایشگاه بین‌المللی «نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران» در حالی 19 اردیبهشت به کار خود پایان داد که رسانه های خارجی از آن به‌عنوان مهم‌ترین رویداد خاورمیانه بعد از برجام یاد کردند.

طی روزهای برپایی این نمایشگاه چندین تفاهمنامه همکاری داخلی و خارجی امضا و اخبار امید بخشی از بخش‌های مختلف صنعت نفت منتشر شد. رسانه های گروهی چین با بازتاب دادن گسترده بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، از آن به عنوان مهم‌ترین رویداد منطقه خاورمیانه بعد از اجرای برجام نام بردند.رسانه های کشور چین از جمله تلویزیون مرکزی این کشور تصاویری از این نمایشگاه را منتشر کرد و یادآور شد که ایران میزبان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد اقتصادی با حضور شرکت های بی شمار خارجی است که استقبال از آن قابل توجه بوده است.«شین هوا»، خبرگزاری رسمی چین نیز نوشته است که ایران بزرگ‌ترین نمایشگاه انرژی خاورمیانه را در حالی راه اندازی کرد که حضور فعالانه شرکت های خارجی در آن کاملا مشهود است.از سوی دیگر تارنماهای «انگلیش نیوز» و «چاینا ارگ» هم با پرداختن به بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشورمان، حضور یک هزار و 500 شرکت خارجی از 37 کشور دنیا در آن را قابل توجه و بی نظیر توصیف کردند.

این رسانه ها خاطر نشان کرده اند که این دوره از نمایشگاه که بعد از اجرای برجام برپا شده، فناوری های پیشرفته ای را در عرصه انرژی های نفت و گاز در معرض نمایش گذاشته که قابل توجه است.در این رویداد بزرگ اقتصادی، یکهزار و ١6 غرفه داخلی به نمایندگی از حدود ٢ هزار و 500 شرکت و ٨١١ غرفه خارجی به نمایندگی از حدود هزار و 5٠٠ شرکت از ٣٧ کشور دنیا شرکت کرده‌ بودند.


اسپانیایی‌ها به‌دنبال سرمایه‌گذاری در پتروشیمی

سفیر اسپانیا در ایران از تأسیس یک شرکت برای ضمانت قرارداد شرکت‌های اسپانیایی فعال در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد.

مرضیه شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دیدار با سفیر اسپانیا اظهار داشت: پروژه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد و اگر دولت اسپانیا اطلاعات کاملی از شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران به ما ارائه دهد، می‌توانیم همکاری‌های گسترده میان شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی را امکان‌پذیر کنیم.

ادواردو بوسکت سفیر اسپانیا نیز در این دیدار گفت: علاقه‌مند به ایجاد یک چارچوب برای سرعت بخشیدن به فرآیند ایجاد ارتباط بین شرکت‌های اسپانیایی و ایرانی هستیم که در زمینه فاینانس، سرمایه‌گذاری و صادرات همکاری‌های گسترده ایجاد شود.وی افزود: بانک‌های اسپانیایی نیز برای گارانتی کردن قراردادهای صنعت پتروشیمی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و در آینده نزدیک امکان فاینانس و تجارت از طریق بانک‌های اسپانیا با شرکت‌های اروپایی وجود خواهد داشت. مهم است که مشکلات برطرف شده و ساختار همکاری‌ها شکل ‌گیرد و ما به ایجاد قراردادهای مختلف اصرار داریم.


امضای یک قرارداد گازی با شرکت های داخلی

قرارداد توسعه فناوری «کلدباکس» با هدف توانمندسازی سازندگان داخلی میان شرکت ملی گاز ایران وشرکت کولرهوایی آبان امضا شد.

در برگزاری بیست و دومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، قرارداد توسعه فناوری کلدباکس میان حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و رضا خیری مدیرعامل شرکت کولرهوایی آبان امضا شد.

در این مراسم سعید پاک سرشت مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: وظیفه این شرکت تأمین نیازهای فناورانه و تجهیزاتی برای این صنعت است.

وی کلدباکس را به عنوان یکی از تجهیزات مهم در صنایع پالایشی گاز عنوان کرد و گفت:کلدباکس به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد در تمامی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد و قلب اصلی فرآیندهای تولید ال ان جی نیز محسوب می شود.پاک سرشت با اشاره به این که کلدباکس تجهیزاتی است که در دنیای پیشرفته به کارگرفته می‌شود، اظهار داشت: هدف ما توانمندسازی تأمین کنندگان داخلی است که به این منظور این قرارداد با یک شرکت داخلی با همکاری شریک خارجی منعقد می شود.مدیرعامل مجموعه گروه آبان نیز در مراسم امضای قرارداد گفت: این مجموعه همواره به دنبال بومی سازی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز صنایع کشور از طراحی و مهندسی تا ساخت و راه اندازی آنها بوده است.

همکاری «شرکت ملی نفت ایران» و« ایدرو» تفاهمنامه مطالعه میدانهای «سوسنگرد»، «چشمه خوش» و« پایدار غرب» میان غلامرضا منوچهری معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ومنصور معظمی رئیس هیئت مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حاشیه سومین روز از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت امضا شد. این نخستین باری است که شرکت ملی نفت ایران با هدف مطالعه میدان‌های نفتی خود با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تفاهمنامه همکاری امضا می‌کند.«ایدرو» از جمله ١١ شرکتی است که از سوی «معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت» برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید، صاحب صلاحیت تشخیص داده شده است.پیش از این، مطالعه میدان‌های چشمه خوش و پایدار غرب به شرکت‌های دیگری نیز سپرده شده بود.

همکاری ایرانول وپتروناس

به دنبال لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، مدیران عاملشرکت نفت ایرانول و پتروناس مالزی برای همکاری در زمینه تولید روغنهای موتور، صنعتی و غیره تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

عیسی اسحاقی مدیرعامل ایرانول در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت ایران گفت: براساس تفاهمنامه امضا شده با شرکت پتروناس، قرار است این شرکت با انتقال دانش فنی و فناوری در تولید انواع روانکارهای با کیفیت ودرحد استانداردهای جهانی با ایرانول همکاری کند.

وی با اشاره به سیاست ایرانول مبنی بر کاهش خام فروشی روغن پایه و افزایش تولید محصول نهایی گفت: خوشبختانه پارسال و متعاقب اجرای برجام در کشور با کاهش ٣٠ درصدی خام فروشی مقدار فروش محصول نهایی را به ٣٠ درصد افزایش و سهم بازار محصول نهایی ایرانول را حدود 5 درصد افزایش دادیم.اسحاقی ابراز امیدواری کرد: با همکاری پتروناس مالزی بتوانیم افزون بر تامین نیاز بازار داخلی از خروج ارز جلوگیری و صادرات محصول نهایی را نیز افزایش دهیم تا به سمت افزایش تولید و اشتغال گام برداریم.مدیرعامل شرکت نفت ایرانول با اشاره به افزایش مقدار صادرات محصول نهایی در سال ٩5 نسبت به سال ٩4، به شکستن رکورد صادرات این شرکت در سال ٩5 اشاره کرد و گفت: با بازسازی کامل آبادان پس از ٣6 سال در سوم خرداد، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر تولید «روغن الوند» در این منطقه آغاز و آبادان به پایگاه صادراتی محصولات نهایی تبدیل شده و به افزایش صادرات محصول نهایی اقدام خواهد کرد.

 

قرارداد فروش «پلی اتیلن» با شرکت ژاپنی امضا شد

قرارداد فروش «پلی اتیلن» میان شرکت تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس و شرکت ایتوچو ژاپن در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا شد.

محمدحسین کاکویی نژاد، مدیرعامل شرکت تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس در باره این قرارداد گفت: براساس این قرارداد شرکت هلدینگ خلیج فارس ماهانه 11 هزار تن پلی اتیلن به ارزش مجموع 150 میلیون دلار در سال برای بازارهای مختلف از طریق شرکت ایتوچو ژاپن ارسال خواهد کرد.

این قرارداد در چند ماه آینده اجرایی خواهد شد و تاکنون یک کانتینر شامل 24 تن پلی اتیلن برای بررسی شرایط مسیر و نحوه پرداخت ارسال شده است.

شایان ذکر است، این قرارداد پیرو قراردادی که هلدینگ خلیج فارس در آبان سال 95 برای فاینانس خرید پروژه با شرکت ژاپنی امضا کرده بود، انجام شده است.

کوشی هیرایاما مدیرعامل شرکت ایتوچو در ایران در باره این قرارداد گفت: پیش از تحریم های بین المللی با صنعت پتروشیمی ایران همکاری داشتیم و قصد داریم فعالیت‌های خود را در این صنعت گسترش دهیم و عقد این قرارداد در این روند مثبت خواهد بود.وی در زمینه سرمایه گذاری شرکت ایتوچو در صنعت پتروشیمی ایران گفت: در حال حاضر در زمینه فاینانس و فروش محصولات اقدام کردیم و در حال بررسی شرایط ورود به صنعت پتروشیمی هستیم.


تاکید بر اجرای قراردادهای جدید نفتی

وزیرنفت بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های عظیم صنعتگران داخلی در صنعت نفت به دور از حرف و شعار تاکید کرد و گفت: برای ایجاد اشتغال در صنعت نفت قراردادهای نفتی باید اجرا شود.«بیژن زنگنه» در بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه به دلیل محدودیت زمان تنها از بخش کوچکی از نمایشگاه نفت بازدید کردم، گفت: با بیش از ٣٠ شرکت صنعتی که مشکلاتی داشتند و به من رجوع کردند، ملاقات کردم.

وی افزود: آنچه مسلم است اینکه، یک سطح عظیمی از ظرفیت‌ها برای ساخت و اجرای پروژهها در صنعت نفت ایجاد شده است که بیشتر آنها توانمند و شرکت‌های خوبی هستند و ارتباط خوبی با شرکت‌های خارجی صاحب صلاحیت دارند یا در حال گرفتن ارتباط هستند تا بتوانند کارشان را توسعه دهند و محصولاتشان را نه تنها برای ایران بلکه به جاهای دیگر نیز صادرکنند.

وزیرنفت با بیان اینکه برای این ظرفیت‌ها باید به دور از حرف و شعارکار ایجاد کرد، افزود: تعریف پروژه یکی از این کارهاست که پول زیادی نیاز دارد.زنگنه اجرای قراردادهای نفتی را یکی از راه‌های ایجاد اشتغال برای صنعتگران داخلی عنوان کرد و گفت: همچنین افزون بر قراردادهای نفتی باید از طریق روش‌های مختلف برای توسعه صنعت نفت در بخش بالادستی، پتروشیمی، نوسازی و بهسازی پالایشگاه و ایجاد پالایشگاه‌های دیگر اقدام کرد.

تعداد بازدید : ۱,۵۱۸