آغاز بررسی اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مجلس

آغاز بررسی اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مجلس
(چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۲:۳۳

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بررسی اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در دستور کار خود قرار داده است.

 مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا، درباره تصویب اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وظایفی که در اساسنامه قبلی برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی نوشته شده بود تغییرکرده است و با واگذاری صنعت پتروشیمی به بخش خصوصی رسالت و ماموریت این شرکت تغییر و به یک سازمان توسعه ای تبدیل شده است.

شاهدایی افزود: وظایفی چون ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صنعت و بخش خصوصی و راه اندازی طرح هایی در مناطق محروم و موارد دیگر در اساسنامه موجود نیست و تدوین اساسنامه جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال حاضردر دستور کار کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

دستاوردهای نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد دستاوردهای نمایشگاه نفت، گاز پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: به نظر من این نمایشگاه بسیار پرشور بود و به دلیل حضور پررنگ شرکت های معتبر خارجی و حضور گسترده بازیدکنندگان از شور و حال متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بود که می‌توان آن را افزون بر زحمات ارزشمند برگزارکنندگان مدیون اتفاق افتادن برجام دانست که با باز شدن درها می توان حضور گسترده شرکت های خارجی را نسبت به سال های تحریم در عرصه صنعت کشور مشاهده کرد.

مذاکره با سرمایه گذاران

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در رابطه با مذاکراتی که در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی انجام داد گفت: جلسه ها و رایزنی های مختلفی برگزار شد و این جلسات را می توان پایه‌ریز برنامه‌های آینده یا ادامه مذاکره های گذشته دانست .

وی با بیان این که در مذاکراتی که با نمایندگان شرکت ها و دولت های خارجی در رابطه با سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی داشتم و قرار شد هیات‌هایی از ایران و کشورهای مذاکره کننده معرفی شده و کارگروهی برای پیشبرد اهداف صنعت و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی تشکیل شود گفت: سفیران کشورهای اسپانیا و هلند هر دو تیم های تجاری به همراه آورده بودند تا هم برای سرمایه‌گذاری و هم تجارت در صنعت پتروشیمی ایران اقدام کنند و امیدوارم در آینده نزدیک نتایج این مذاکرات در صنعت قابل مشاهده باشد.

نشست با سازندگان داخلی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد نیازهای بخش خصوصی فعال در صنعت پتروشیمی گفت: در نشستی که با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت داشتم، آنها گلایه داشتند که فعالان صنعت و شرکت های خصوصی داخلی برای پیشبرد اهداف تولید از ساخت داخل استفاده نمی کنند این در حالی است که بعضی از شرکت ها در فاینانس خود با شرکت‌های خارجی متعهد شده اند که تجهیزات مورد نیاز خود را از کشور آنها تهیه کنند .

وی ادامه داد: وظیفه اصلی صنعت پتروشیمی مبنی بر حمایت از ساخت داخل را در نظر داریم و باید شرایطی را فراهم کنیم که از فعالان و تولیدکنندگان داخلی از طرف دولت حمایت شده و با تنظیم آیین‌نامه‌هایی برای کنترل واردات این صنایع نوپا نیز تقویت شوند البته باید در نظر بگیریم که شاید تولیدات آنها در عرصه رقابت با نمونه خارجی کم توان باشد اما واقعیت را  باید بپذیریم که اگر از صنعت داخلی حمایت نکنیم آنها رشد نخواهند کرد.

شاهدایی تصریح کرد: یکی از نکات بارز این نمایشگاه در زمینه ساخت تجهیزات این بود که در گذشته خارجی‌ها غرفه‌های تجهیزاتی  را در اختیار داشتند اما در این دوره بخش داخلی که از توان و پتانسیل بالایی برخوردار بود توانست به جایگاهی برسد که تمام تجهیزات مورد نیاز صنعت انرژی  را تولید کرده و در نمایشگاه عرضه کند.

تعداد بازدید : ۱,۸۷۴