پاسخ رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به خبرگزاری فارس در خصوص ظرفیت ایجاد اشتغال در پتروشیمی

پاسخ رسمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به خبرگزاری فارس در خصوص ظرفیت ایجاد اشتغال در پتروشیمی
(یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۲۵

ظرفیت میانگین اشتغالزایی کل زنجیره صنعت پتروشیمی، حداکثر در حدود 16،000 نفر اشتغال به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت جدید است.

به گزارش نیپنا؛ در پی درج خبری با عنوان "ایجاد 200 هزار شغل به ازای تولید هر یک میلیون تن پلیمر" در تاریخ 1396.02.09 با استناد نامه دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به رئیس محترم دفتر هماهنگی نظارت تولید و زیربنایی حوزه معاون هماهنگی و نظارت معاون اول ریاست جمهوری (مورخ 1395.04.26)، دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به منظور روشن شدن افکار عمومی و همچنین دست اندرکاران صنعت و اصحاب رسانه به اطلاع می رساند:

«همانگونه که در متن نامه آمده ظرفیت ایجاد اشتغال مندرج در این نامه مربوط به مصرف صنعت پلیمر است و نه ایجاد ظرفیت در صنعت پتروشیمی و کل پلیمر تولید شده در کشور بالغ بر 6 میلیون تن از 51 میلیو تن تولید صنعت پتروشیمی در سال95 را تشکیل می دهد. (12%) و مابقی اجزاء سبد تولیدات صنعت سطح اشتغال بسیار پایین تری دارند.

شاخص مورد اشاره در نامه مذکور برای سه بخش صنایع مادر صنایع میانی و شیمیایی و پلیمری بصورت جداگانه در سال 86 محاسبه شده و عدد ظرفیت میانگین اشتغالزایی برای هر یک میلیون تن ظرفیت جدید در کل زنجیره صنعت پتروشیمی (از واحد مادر تا صنایع کوچک مکمل) بدست می­آمد.

با توجه به استفاده نهادهای مختلف و اهمیت یافتن شاخص ها، بعدا و به کمک کارشناسان محترم مرکز پژوهش های مجلس این شاخص ها به روز رسانی و تدقیق شد که خصوصا با توجه به افزایش سطح فناوری و بهره وری صنعت نسبت به ظرفیت کاهش معناداری را نشان داد.

بر اساس شاخص های به روز رسانی شده ظرفیت میانگین اشتغالزایی کل زنجیره صنعت پتروشیمی امروزه حداکثر در حدود 16،000 نفر اشتغال به ازای هر یک میلیون تن ظرفیت جدید است.

در حال حاضر از کل محصول به فروش رسیده صنعت پتروشیمی 30% و از محصولات پلیمری 50% آن در داخل کشور به مصرف می رسد. که با سرمایه گذاری جدید در خطوط تولید، ارتقاء سطح فناوری و توسعه بازار این صنایع امکان افزایش جذب این محصولات در داخل و افزایش سهم اشتغال در صنایع پایین دستی پتروشیمی فراهم می گردد.»

 

 

تعداد بازدید : ۱,۹۳۰