تثبیت جایگاه ایران در جمع بزرگان پتروشیمی جهان

تثبیت جایگاه ایران در جمع بزرگان پتروشیمی جهان
(یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۰۶

صنعت پتروشیمی ایران درآستانه بازگشت به دوران اقتدار خود است و کشورمان بزودی بازیگر مهمی درمنطقه برای سرمایه گذاران خواهد بود.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، برگزاری موفق سیزدهمین همایش پتروشیمی ایران نشان داد همگام با سیاست های دولت تدبیر و امید، روند توسعه صنعت پتروشیمی ایران همسو با دیپلماسی انرژی کشور رو به رشد است.
 برگزاریموفق این همایش که هفته گذشته با استقبال علاقه مندان برگزار شد، نشان داد که پتروشیمی ایران دارای جایگاه ویژه ای درسطح بین المللی است و شرکت کنندگان خارجی در این رویداد بزرگ براین اعتقاد بودند که صنعت پتروشیمی ایران بزودی با توجه به افزایش ظرفیت تولید ورشد قابل ملاحظه صادرات به یکی از قطب های بزرگ درعرصه رقابت های بین المللی خواهد بود.
نیپنا درگفتگو با برخی از شرکت کنندگان خارجی حاضر در سیزدهمین همایش پتروشیمی ایران (IPF) نظرها و دیدگاه های آنان را در مورد صنعت پتروشیمی ایران و چشم انداز این صنعت جویا شده است که این گفتگو ها درپی می آید:
ایران در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران کلیدی در بازار جهانی محصولات پتروشیمی
کریستوف گونتر، نماینده شرکت آلمانی اینفرالوینا (InfraLeuna)، اظهارکرد: صنعت پتروشیمی ایران به طور بالقوه از پتانسیل عظیمی برخوردار است؛ با این حال برای تبدیل شدن به یکی از بازیگران کلیدی در بازار جهانی، باید سرمایه گذاری های بیشتری جذب شود.
او در پاسخ به پرسشی درباره فرصت های موجود برای سرمایه گذاران خارجی افزود: ایران بازاری بزرگ و در حال رشد است و مزایایی نظیر نیروی انسانی کارآمد و دسترسی به خوراک فراوان، چشم اندازی روشن را پیش روی سرمایه گذاران بین المللی قرار می دهد.
گانتر با اشاره به این که شرکت آلمانی درزمینه توسعه زیرساخت های صنایع پتروشیمی فعالیت دارد؛ ابراز امیدواری کرد که بتوانند تجربیات خود  در حوزه بازسازی و خصوصی سازی صنعت پتروشیمی آلمان شرقی را در اختیار فعالان ایرانی این عرصه قرار دهند.
مدیریت ریسک، نیاز جدی صنعت پتروشیمی ایران در پروژه های پیش رو
الکس دالی، رئیس شرکت G31000 سوئیس،گفت: صنعت پتروشیمی ایران به دنبال گشوده شدن دریچه بازارهای جهانی در دوران پس از تحریم ها، در برهه مهمی از تاریخ خود قرار دارد.
وی با اشاره به این که شرکت G31000 در حوزه استانداردهای مدیریت ریسک فعالیت دارد؛ عنوان کرد: سرمایه گذاری های مهم و طرح های توسعه ای عظیمی در راه هستند و اهمیت برقراری ارتباط میان ریسک، عملکرد و تصمیم گیری در این پروژه ها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.
الکس دالی افزود: از این رو بررسی و ارزیابی ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری در آینده صنعت پتروشیمی ایران مساله ای حیاتی به نظر می رسد. الکس دالی استاندارد ISO 31000 را که توسط این شرکت توسعه داده شده است؛ مرجعی مطمئن در این زمینه دانست و ابراز امیدواری کرد که بتوانند در دستیابی هر چه بهتر فعالان صنعت پتروشیمی ایران به اهداف خود نقشی سازنده ایفا کنند.
تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن درایران، جذاب ترین حوزه برای سرمایه گذاران خارجی
اسکار اشنابل، مدیر تولید الفین ها و پلی الفین های شرکت اطلس کاپکو (Atlas Copco)، اظهار کرد: ذخایر عظیم گاز در بحث خوراک، تنها مزیت صنعت پتروشیمی ایران نیست بلکه نیروی انسانی کارآمد و تحصیل کرده، دیگر پتانسیل مهمم این کشور به شمار می رود.
وی با اشاره به این که در حال حاضر مشکل اصلی جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی است خاطرنشان کرد: انتظار می رود در آینده این چشم انداز تا حدود زیادی بهبود یابد. چرا که موقعیت ایران در خاورمیانه بسیار نوید بخش است و این اصلی ترین دلیل حضور ما در این کنفرانس به شمار می رود.
او در پاسخ به سوالی در مورد فرصت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران، تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن را با توجه به هزینه های پایین تر آن در ایران (به دلیل مزیت خوراک) در مقایسه با کشورهایی مانند چین، از حوزه های جذاب برای سرمایه گذاران خارجی دانست.
نیاز به توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی
علی میرخان، مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه گذاری صنایع پلاستیک پیکره، جایگاه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را فارغ از مسائل سیاسی، از لحاظ کمی و کیفی، بسیار ارزشمند و ویژه ارزیابی کرد.
وی با اشاره به این که در حال حاضر فرصت های سرمایه گذاری فراوانی در هر دو بخش بالادستی و پایین دست پتروشیمی پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار دارد؛ عنوان کرد: امروزه صنایع بالادستی پتروشیمی از ازرش افزوده قابل توجهی برخوردار است؛ لذا توصیه می شود سرمایه گذاران خارجی در صورت پیدا کردن راهکار صحیح تامین اعتبار، در این بخش هزینه کنند و سرمایه گذاران داخلی نیز در بخش های پایین دستی به فعالیت بپردازند.
اطمینان بخشی به سرمایه گذاران خارجی، کلید توسعه صنعت پتروشیمی ایران
خوزه ماریا مارتینز، نماینده فورترک ( Fortreck  ، ضمن اشاره به کیفیت محصولات و جایگاه ویژه صنعت پتروشیمی ایران در بازار جهانی، بوروکراسی را مهمترین چالش برای فعالیت در بازار ایران دانست.
او با اشاره به این که فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران موجود است و سرمایه گذاران فراوانی آمادگی حضور در ایران را دارند؛ افزود: با این حال نیاز به شفافیت بیشتر درحوزه رگولاتوری و اطمینان بخشی به سرمایه گذاران خارجی احساس می شود.
شرکت فورترک که دفاتر مرکزی آن مستقر در سنگاپور است؛ در صنعت پتروشیمی و به طور ویژه تولید ادورانت ها (odorant) فعالیت دارد.
کیفیت و قیمت مطلوب محصولات پتروشیمی ایران
گرت لوید، نماینده شرکت کلارکسونز پلاتو (Clarksons Platou، عنوان کرد: اگر چه تحریم ها  در سالیان گذشته مشکلاتی بر سر راه صادرات محصولات پتروشیمی ایران که از لحاظ کیفیت و قیمت شرایط مطلوبی دارند؛ ایجاد کرده بود؛ با این حال جایگاه صنعت پتروشیمی ایران بسیار ویژه و حائز اهمیت است و صادرات ایران در بازار وضعیت خوبی دارد.
وی با اشاره به این که در صنایع پتروشیمی همواره نیاز به بازسازی و ارتقاء مجتمع های قدیمی، زیرساخت های موجود و تکمیل طرح های توسعه ای جدید موجود است؛تاکید کرد: پتانسیل های سرمایه گذاری عظیمی پیش روی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران قرار دارد.
شرکت کلارکسونز پلاتو در حوزه حمل و نقل دریایی و انتقال مواد شیمیایی مایع فله (liquid bulk chemicals) فعالیت دارد و نماینده این شرکت ابراز امیدواری کرد که بتوانند نقشی فعال در صنعت پتروشیمی ایران ایفا کنند.
جذب سرمایه گذاری های جدید رمزتوسعه صنعت پتروشیمی ایران
ماتیاس اشتاین، مدیر بخش بازار تولیدات صنایع شیمیایی شرکت ایرلیکوئید فرانسه، گفت: در شرایط فعلی ایران از بازیگران کلیدی و یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات مختلف پتروشیمی درعرصه بین المللی به شمار می رود. 
وی مهمترین مساله حال حاضر صنعت پتروشیمی ایران را مشکل تامین مالی و نیاز به جذب سرمایه گذاری های جدید دانست. اشتاین با شاره به این که هر پروژه دارای دو فاز توسعه و اجرا (Development and Execution) است؛ جذب سرمایه گذاران خارجی را تنها بخشی از نیاز پتروشیمی ایران برای توسعه خواند و تاکید کرد که رفع موانع تامین اعتبارازاهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است.
اشتاین ادامه داد: شرکت ایرلیکوئید از شناخته شده ترین شرکت ها در زمینه ارائه فناوری های نوین به مجتمع های پتروشیمی است و ما ظرف دو سال گذشته با تعدادی از شرکت های ایرانی برای در اختیار قرار دادن فناوری های خود مذاکراتی داشته ایم.
رقابت پذیری محصولات پتروشیمی ایران در مقایسه با رقبای بین المللی
ولفگانگ کلکر، مدیر توسعه تجارت و ارتباطات گروه آلمانی آرووس (ARVOS Group)، اظهار کرد: ایران برای دهه ها نقشی کلیدی در بازار صنایع شیمیایی داشته و این موقعیت را تا کنون حفظ کرده است. معتقدم که مشکلات جاری طی سال های آتی تسهیل می شوند و ایران به موقعیت به مراتب ممتازتری دست خواهد یافت. 
کلکر با اشاره به کیفیت مطلوب محصولات پتروشیمی ایران، افزود: به کارگیری فناوری های نوین در حوزه های مختلف نظیر تولید نفت و محصولات پتروشیمی سبب شده است تا تولید ایران از قدرت رقابت پذیری قابل قبولی در مقایسه با سایر رقبای بین المللی برخودار باشد.
وی با اشاره به وجود برخی از مشکلات بر سر راه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران در سال های قبل، ابراز امیدواری کرد که شرایط برای آوردن سرمایه های خارجی به بازار ایران و به کارگیری این سرمایه ها در راه اندازی طرح های توسعه ای جدید بیش از پیش مهیا شود.
نماینده گروه آرووس ادامه داد: ما در زمینه تولید محصولاتی نظیر اتیلن و متانول فعالیت داریم و مایلیم آخرین توسعه و تجربیات خود در حوزه های مختلف را در اختیار فعالان صنعت پتروشیمی ایران قرار دهیم. گروه آرووس از پیشگامان ارائه خدمات و تجهیزات صنعتی در جهان محسوب می شود.
تعداد بازدید : ۲,۹۳۱