IPF فرصتی برای شکوفایی فرآیند دیپلماسی در صنعت پتروشیمی ایران

IPF فرصتی برای شکوفایی فرآیند دیپلماسی در صنعت پتروشیمی ایران
(دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۴:۰۶

ایران امسال برای سیزدهمین بار میزبان بزرگان پتروشیمی جهان بود و یک بار دیگر نامداران این صنعت آخرین دستاوردهای خود را در زمینه های مختلف ارائه کردند.

صنعت پتروشیمی ایران درمسیر رشد و توسعه خود توانسته است دستاورد های ارزشمندی را درطول بیش از ٥٠ سال عمر خود به دست آورد و در این مسیر برگزاری موفق سیزده دوره همایش تخصصی (IPF) دستاوردهای این صنعت را برای جهانیان تببین کرده است.
کشورمان در آغازین روزهای اردیبهشت ماه میزبان سیزدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران (IPF) بود و این رویداد بزرگ علمی ، تخصصی با توجه به کارکردهای خود و تجربه دوره های پیشین محل مناسبی برای رایزنی و همچنین توسعه همکاری های مختلف بین المللی فعالان صنعت پتروشیمی ایران و معرفی فرصت های جدید سرمایه گذاری بود .
گفتنی است که سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران امسال در حالی برگزار شد که در 12 دوره گذشته این گردهمایی فعالان صنعت پتروشیمی دستاوردهای مطلوبی را به همراه داشته است و امسال نیز این رویداد مهم توانست نتایج ارزشمندی را به همراه داشته باشد، این همایش از ابتدا با هدف ایجاد زمینه های لازم برای حضور فعالان بخش های مختلف صنعت پتروشیمی و معرفی توانمندی های این صنعت در ایران پایه گذاری شد و تجربه نشان داده است که هردوره از این رویداد بزرگ در صنعت پتروشیمی ایران نسبت به دوره پیشین موفق تر بوده است.
تلاش این همایش طی سال های گذشته بر این بوده که فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات میان نقش آفرینان این صنعت ارزش آفرین ایجاد کند تا دستاوردهای این بخش در اختیار تولیدکنندگان و فعالان این صنعت قرار گیرد و در این راستا باید در نظر داشت که همواره این همایش امکان تعامل سازنده با همه شرکت های ایرانی و خارجی عرضه کننده فناوری های نوین و صاحبنظران را فراهم می آورد.
در این میان باید این نکته را مورد توجه قرار داد که همایش بین المللی پتروشیمی ایران، در دوره های مختلف، در واقع فرصتی برای ارتقا و توسعه ارتباطات تخصصی با هدف افزایش هماهنگی بین بازیگران کلیدی صنعت و بازنگری درآرایش راهبردی نیروهای موثر برآن بوده است؛ تا به این وسیله شاهد افزایش اثربخشی وکارآیی مجموعه فعالیت های جاری صنعت باشیم.
ایران به عنوان دومین قدرت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه بیش از 25 درصد از تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد و با توجه به طرح های توسعه ای که امسال وارد مدارتولید خواهند شد سهم این صنعت در بازارهای داخلی و بین المللی افزایش خواهد یافت که با یک استراتژی جامع می توان در بسیاری از بازارهای بین المللی نیز حضوری گسترده تر داشت.
از سوی دیگر با توجه به فضای مثبت پدید آمده در عرصه دیپلماسی،با برنامه ریزی های انجام شده، تنوع تولید محصولات و مقاصد جدید صادراتی به عنوان ٢ راهبرد مهم در صنعت پتروشیمی در دستور کار قراردارد و در حال حاضر تقاضاها از سراسر جهان برای محصولات پتروشیمی ایران درحال افزایش است.
شرکت کنندگان خارجی حاضر در سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران، از کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله فرانسه، انگلیس، دانمارک، آلمان، بلژیک، نروژ، هند، بحرین، لبنان، ترکیه، رومانی، سنگاپور، سوئیس، ژاپن وچند کشور دیگر بودند و شرکت های صاحب نامی مانند توتال فرانسه، هالدور تاپسو دانمارک، نورنر نروژ، آی سی آی اس سنگاپور، فروستال تاپسو آلمان، هانیول، نکسانت و جانسون متی انگلستان، گروه ایرلیکوئید فرانسه از جمله شرکت‌های حاضر در این همایش بودند.
در این میان باید این نکته را مورد توجه قرار داد که همایش بین المللی پتروشیمی ایران، دردوره های پیشین، در واقع فرصتی برای ارتقا و توسعه ارتباطات تخصصی با هدف افزایش هماهنگی بین بازیگران کلیدی صنعت و بازنگری در آرایش راهبردی نیروهای موثر برآن بوده است؛ تا به این وسیله شاهد افزایش اثربخشی وکارآیی مجموعه فعالیت های جاری صنعت باشیم.
امروز ظرفیت تولید پتروشیمی در کشورمان به بیش از ٦٠ میلیون تن رسیده است و با توجه به تنوع تولید محصول و بازارهای متنوع هیچگونه نگرانی در زمینه تامین نیاز داخل و نیز صادرات وجود ندارد.
یکی از اهداف صنعت پتروشیمی ایران در افق ١٤٠٤ دستیابی به مقام اول منطقه در صنعت پتروشیمی است که با توجه به دانش فنی موجود و تلاش متخصصان ایرانی رسیدن به این هدف ممکن خواهد شد.
کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که صادرات محصولات پتروشیمی ایران که در 2 سال گذشته روندی صعودی را تجربه می کند از امسال با برطرف شدن کامل برخی از موانع موجود افزایش خواهد یافت و خوشبختانه شاهد هستیم که در دوران پسابرجام همزمان با پایان تحریم های غیرقانونی علیه صنعت پتروشیمی ایران، مذاکره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مجتمع های پتروشیمی با مشتریان بین المللی فرآورده های پتروشیمی ایران در حال گسترش است و شرکت ها با بازاریابی های جدید در تلاش هستند تا یک بار دیگر افزون بر تامین نیاز داخل، حضوری فعال در عرصه بین المللی داشته باشند.
باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سیزدهمین دوره همایش IPFدر شرایطی برگزار شد که در صحنه بین المللی، منطقه ای و ملی، صنعت پتروشیمی شاهد تغییرات پرشتاب و وسیعی است و پایان رسمی فرآیند خصوصی سازی پتروشیمی درایران و تلاش سایر کشورهای منطقه برای توسعه نقش و ارتقای جایگاه بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی سبب شد تا شاهد افزایش چشمگیر و تنوع بازیگران تاثیر گذار بر صنعت پتروشیمی در منطقه باشیم .
همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) همزمان با شکوفایی فرآیند دیپلماسی در صنعت پتروشیمی ایران و هماهنگ با دیپلماسی انرژی وزارت نفت با حضور بزرگان پتروشیمی ایران و جهان، به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مدت ٢ روز و با حضور 74 شرکت خارجی از 18 کشور برگزار شد.
سید فواد نبوی

تعداد بازدید : ۲,۰۹۱