وزیر نفت تاکید کرد: جهش دوم صنعت پتروشیمی در راه است

وزیر نفت تاکید کرد: جهش دوم صنعت پتروشیمی در راه است
(شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۱:۵۱

وزیر نفت در همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران گفت: تصمیم نظام برای تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی اتخاذ شده و آینده این صنعت بسیار روشن است.

به گزارش خبرنگارنیپنا، بیژن زنگنه وزیرنفت امروز شنبه(دوم اردیبهشت) در سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران(IPF )با تاکید بر اهمیت توسعه صنعت پتروشیمی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی حجم عظیم اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: سال گذشته با تامین خوراک بیشتر و برداشته شدن برخی مشکل ها  به رشد وزنی در تولید صنعت پتروشیمی رسیدیم و در زمینه صادرات نیز از صنایع دیگر پیشتاز بودیم  به طوری که در این دولت ۸ میلیون تن میزان تولید سالانه افزایش یافت و روندوارد شدن واحدهای پتروشیمی به مدار فزاینده بود.

وزیر نفت ادامه داد: در جهش جدید صنعت پتروشیمی دولت مانند گذشته نقش متصدی و مباشر اصلی را ایفا نخواهد کرد اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش راهبری از طریق ایجاد زیرساخت، شناسایی مناطق مستعد بر اساس آمایش سرزمین و تخصیص خوراک به واحدها را برعهده خواهد داشت.

زنگنه در مورد تامین خوراک گفت: هیچ کشوری به اندازه  ایران خوراک ندارد و با اتکا به واقعیت و مستندات، کشورمان دارای چهارمین ذخایر نفت و نخستین ذخایر هیدروکربنی در جهان است، برنامه هایی برای تامین خوراک در دست اجرا است و برای اولین بار در این دولت طرح‌هایی برای تامین خوراک صنعت پتروشیمی مثل توسعه تنگه بیجار و توسعه مخازن خانه در اهواز طراحی و اجرایی شد.

وزیر نفت با بیان این که آینده درمنطقه عسلویه بی نظیر است و مجتمع سیراف نیز با تولید روزانه ۴۸۰ مشکی میعانات گازی می‌تواند سالانه ۱۱ میلیون تن نفتای شیرین و سبک به بازار عرضه کند و دردراز مدت برای واحدهایی که در تکمیل زنجیره ارزش سرمایه‌گذاری کنند تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: منافع کوتاه‌مدت، آینده درازمدت را تامین می‌کند قیمت مقطعی برای خوراک در درازمدت آینده صنعت را مختل میکند در دولت یازدهم با تغییر سیاست مالکیت طرح های ان جی ال به بخش خصوصی مانند 3200، 2400 و  بیدبلند ۲، اتان گیری فازهای پارس جنوبی و اتان گیری پارسیان در نظر گرفته شده است همچنین گازهای مشتعل هم با قیمت رایگان در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی در مورد جذب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی گفت: برای طرح‌های آینده صنعت پتروشیمی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم و جهش صنعت با منابع داخلی امکان پذیر نخواهد بود صندوق توسعه ملی نیز محل تامین مالی است اما با اتکا صرف به آن نمی‌توان توسعه صنعت پتروشیمی را رقم بزند.

زنگنه افزود: پیشنهاد می‌کنم علاقمندان به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی از عسلویه بازدید کرده و با نگاه اجمالی به تغییرات صورت گرفته در ۲۰ سال اخیر منطقه دیدگاه مناسبی از صنعت پتروشیمی ایران به دست آورند.

وی ادامه داد: اشتغال مهمترین مسئله دولت است و باید برای جوانان اشتغال فراهم کنیم و هر بخش برای اشتغال تلاش کندو باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه گذاری  در صنعت پتروشیمی حجم عظیمی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را به همراه خواهد داشت.

 

تعداد بازدید : ۱,۸۰۵