شاهدایی در مراسم افتتاح چهار طرح جدید پتروشیمی در عسلویه خبر داد:

بهره برداری از هفت طرح جدید در سال 96

بهره برداری از هفت طرح جدید در سال 96
(یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶) ۲۰:۰۲

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از بهره برداری 7 طرح جدید در سال جاری و سال آینده خبر داد و گفت: در مجموع با بهره برداری از این طرح ها ۲۰ میلیون تن به ظرفیت کل این صنعت افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز یکشنبه(27 فروردین ماه) در آیین افتتاح 4 طرح جدید پتروشیمی درمنطقه عسلویه، صنعت پتروشیمی را طلایه دار اقتصاد مقاومتی و پرچم دار ایجاد ارزش افزوده و افزایش صادرات در ایران دانست.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ طرح و مجتمع در منطقه عسلویه ایجاد و مستقر شده اند که خوراک آنها از منابع نفت و گاز منطقه تامین می شود، افزود: ایران با داشتن منابع عظیم هیدروکربنی و گاز طبیعی و با توجه به افزایش تولید فازهای پارس جنوبی دارای مزیتی مطلوب درصنعت پتروشیمی است.
شاهدایی گفت: اولویت اول صنعت پتروشیمی استفاده حداکثری از گازهای طبیعی به عنوان خوراک با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش است.
وی تصریح کرد: تمام مزایای صنعت مانند انواع مختلف خوراک در صنایع پتروشیمی، زیرساخت‌های لازم،موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب‌های آزاد در ایران وجود دارد و درآینده صنعت پتروشیمی پرچم دار سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری های نوین خواهد بود.
شاهدایی افزود:پتروشیمی در حال حاضر ۵۲ مجتمع تولیدی با ظرفیت اسمی سالانه 60 میلیون تن دارد و فروش خالص در داخل و خارج از کشور به ارزش ۱۵ میلیارد دلار است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: چهار طرحی که امروز افتتاح می‌شود در مجموع ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه خواهد کرد که 883 میلیون دلار سرمایه گذاری داشته است.
وی در مورد عملکرد دولت یازدهم در زمینه صنعت پتروشیمی گفت از سال ۹۲ تا امروز در مجموع ۱۳ طرح با سرمایه گذاری حدود ۴ میلیارد دلار به بهره برداری رسیده است که در مجموع ۵.۲ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده است.
به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، در سال جاری هفت طرح جدید در فهرست بهره برداری است و در سال آینده نیز 10 طرح بهره‌برداری می‌شود که در مجموع ۲۰ میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه خواهد کرد .
شاهدایی در مورد نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه گفت: بعد از تکمیل طرح‌هایی نهایی شده موجود حدود 25 طرح جدید برای برنامه ششم طراحی شده است که بر اساس خوراک های داخل و استفاده حداکثری از گاز مایع با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش برنامه ریزی شده است و ۵ طرح بالادستی نفتی تامین کننده خوراک صنعت پتروشیمی به سرمایه‌گذاران داخلی صنعت پتروشیمی واگذار شده است که در مجموع 30 طرح به ارزش 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری را در بر می گیرد.
وی در پایان گفت: تاکنون دو منطقه ماهشهر و عسلویه به صنعت پتروشیمی اختصاص داشته است و از آنجایی که آینده اقتصاد کشور به پتروشیمی نیاز دارند برای توسعه این صنعت مناطقی در سایت انرژی بر پارسیان، لاوان، کیش و چابهار در کنار خلیج فارس و دریای عمان در نظر گرفته شده است در داخل کشور نیز مناطقی که مستعد احداث واحدهای صنعت پتروشیمی باشد برنامه ریزی خواهد شد.

تعداد بازدید : ۱,۲۵۶