جزئیات افتتاح 4 طرح جدید پتروشیمی توسط رئیس جمهور؛

ظرفیت تولید پتروشیمی 2 میلیون تن افزایش می‌یابد/ جهش 2 میلیارد دلاری ارزش تولید پتروشیمی ایران

ظرفیت تولید پتروشیمی 2 میلیون تن افزایش می‌یابد/ جهش 2 میلیارد دلاری ارزش تولید پتروشیمی ایران
(چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶) ۱۲:۴۶

چهار طرح جدید صنعت پتروشیمی هفته آینده توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود .

به گزارش خبرنگار نیپنا،هفته آینده با سفر رئیس جمهوری به منطقه ویژه انرژی پارس به طور رسمی چهار طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران مورد بهره برداری قرار می گیرد و با افتتاح این چهار طرح شامل پتروشیمی تخت جمشید پارس، فاز 2 پتروشیمی کاویان، MEG پتروشیمی  مروارید و پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب در مجموع حدود دو میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده می‌شود.

از سوی دیگر با بهره برداری از این چهار طرح جدید پیش بینی می‌شود سالانه بالغ بر 2 میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران افزوده شود.

 

فاز 2 پتروشیمی کاویان

فاز دوم پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اتیلن منطقه خاورمیانه از ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون تن اتیلن برخوردار بوده که با بهره برداری رسمی از این واحد خوراک مورد نیاز طرح های مسیر خط لوله اتیلن غرب همچون مجتمع های پتروشیمی کردستان، لرستان، مهاباد، پلی اتیلن ایلام و ... تامین خواهد شد.

این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب  حدود 200 میلیون یورو و 2350 میلیارد ریال اجرا شده است.برآورد فروش سالانه محصولات فاز دو پتروشیمی کاویان حدود 950 میلیون دلار بوده و خوراک فاز دو این طرح به میزان 1300 هزار تن در سال اتان از فازهای پارس جنوبی تامین خواهد شد.

 

پتروشیمی تخت جمشید پارس

پتروشیمی تخت جمشید پارس هم به عنوان یکی از طرح هایی که هفته آینده به طور رسمی توسط رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد از ظرفیت تولید سالانه 55 هزار تن پلی استایرن برخوردار است .

این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود40 میلیون یورو و 1350 میلیارد ریال اجرایی شده و برآورد میزان فروش محصولات این طرح حدود 85 میلیون دلار در سال است.در حال حاضر خوراک طرح استایرن به میزان 50 هزار تن در سال از پتروشیمی پارس تامین می‌شود.

 

پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب

واحد پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب با ظرفیت تولید 250 هزار تن در سال پلی استایرن انبساطی احداث شده که این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود 120 میلیون دلار و 2000 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است. برآورد فروش سالانه محصولات حدود 385 میلیون دلار بوده و خوراک طرح به میزان 235 هزار تن در سال استایرن  از پتروشیمی پارس تامین می شود.

در مجموع پیش بینی می‌شود امسال با افتتاح و راه اندازی این چهار طرح و پروژه هایی همچون پتروشیمی متانول کاوه، فاز اول پتروشیمی بوشهر، مرجان، فاز سوم پتروشیمی پردیس، پتروشیمی پتروکیمیای ابن سینا و ... در مجموع ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی ایران از مرز 70 میلیون تن در سال عبور کند.

 

MEG پتروشیمی مروارید

به گزارش نیپنا، فاز دوم پتروشیمی مروارید با هدف تولید انواع اتیلن گلایکول شامل منو و دی  و تری اتیلن گلایکول با ظرفیت تولید سالانه 540 هزار تن محصول طراحی، ساخت و آماده بهره برداری رسمی است.

خوراک های این واحد شامل 340 هزار تن در سال اتیلن از محل واحد الفین پتروشیمی مروارید و 368 هزار تن در سال اکسیژن برای تولید 554 هزار تن در سال اتیلن گلایکول ها است.این طرح با سرمایه گذاری ارزی و ریالی به ترتیب حدود 170 میلیون یورو 8900 میلیارد ریال اجرا شده و برآورد فروش سالانه محصولات این طرح جدید صنعت پتروشیمی حدود 630  میلیون دلار است.

 


 


تعداد بازدید : ۱,۹۲۱